آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

استخدام در آموزش و پرورش/ دستورالعمل حذف یارانه بگیران

سخنگوی دولت در خصوص سخنان دکتر روحانی در جمع فرماندهان ناجا، اظهار داشت: این که مطرح شد آقای رئیس جمهور از جمع فرماندهان ناجا گفت آنها مجری قانون هستند نه اسلام، این توضیح به اندازه کافی گویاست. قانون ما ملهم از اسلام است. اسلام نیز تفاسیر مختلفی دارد از داعش که خود را اسلام ناب می داند تا ما که می گوییم زیر نظر مراجع مختلف تقلید، اسلام را به اجرا در می آوریم. نشست خبری سوم سخنگوی دولت با سئوالات متعددی از جمله سخنان رئیس جمهور در جمع فرماندهان ناجا تا حذف یارانه دهک های ثروتمند مواجه بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در ابتدای نشست خبری امروز خود، اعلام کرد توافقات اولیه با اندونزی برای احداث یک پالایشگاه و یک نیروگاه در آن کشور انجام شده است.

سخنگوی دولت گفت: هفته گذشته در نشست اسکاپ در اندونزی برای هماهنگی بیشتر، همکاریهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای آسیا و اقیانوسیه با جناب آقای دکتر روحانی حضور داشتیم، این فرصت برای بنده فراهم شد با معاون رئیس جمهور اندونزی، وزیر هماهننگی اقتصادی، وزیر برنامه ریزی و وزارت مالیه کشور اندونزی جلساتی داشته باشیم. در این جلسات، توافقات اولیه برای صادرات بیشتر نفت و احداث یک پالایشگاه و نیروگاه در اندونزی انجام شد و درخواست همپایان اندونزی این بود که برای نوسازی شهرهای آنها، مهندسان و شرکتهای پیمانکاری ساخت و ساز مسکن ایرانی مشارکت فعال داشته باشند.

او در ادامه گفت: در راستای اجرایی شدن این توافقات در ماه جاری میلادی (ماه می) هیات بلندپایه ای از اندونزی به تهران سفر می کنند و در خصوص توافقاتی که صورت گرفت مبنی بر اینکه یک پالایشگاه و یک نیروگاه از سوی ایران ساخته شود، اقدامات اجرایی و بعدی صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این فرصتی است که توانایی شرکتهای ایرانی محدود به مرزهای ما نباشد و ما بتوانیم در آسیای دور نیز حاضر شویم. خوشبختانه می توانم نسبت به نوع تلقی و نگاهی که نسبت به ایران وجود دارد، تبریک عرض کنم. در حاشیه حضور جناب آقای رئیس جمهور در اندونزی، یکی از ماشین های ایرانی با پرچم کشورمان عبور می کرد و یک دانش آموز دختر اندونزیایی، زانو زده بود و پرچم ایران را در خیابان می بوسید. این صحنه ماندگاری بود که در جامعه آنجا، چه تلقی ای از جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان وجود دارد. امیدواریم با پایان این حصر ظالمانه و محاصره و تحریم که سالها دور ایران است و با شکستن آنها، توانایی های ایران را به همه جهان نمایش دهیم.

سپس او به پاسخگویی به پرسشهای خبرنگاران مشغول شد.

 سقف مبادلات اقتصادی با اندونزی افزایش می یابد

او درباره رابطه دولت جمهوری اسلامی ایران با اندونزی توضیح داد:درباره سفری که جناب آقای رئیس جمهور در خصوص اجلاس آسیا-اقیانوسیه در اندونزی داشت، با رئیس جمهور آن کشور ملاقات داشتند و توافقاتی صورت گرفت. در این جلسه نیز همین آمار که حدود 390 میلیون دلار تبادل اقتصادی بین دو کشور بزرگ است، مطرح شد که با ظرفیت این دو کشور با پیوندهای فراوان سیاسی و مذهبی، باید این مبادلات بیشتر شود. به همین جهت جلساتی که بنده به همراه وزرا با معاون رئیس جمهور آن کشور داشتم و همچنین با سفر قریب الوقوع هیات بلندپایه اندونزی به ایران تصمیم داریم تا بتوانیم ظرفیت های مبادلاتی بین دو کشور را گسترش دهیم.

نوبخت گفت: آنها اعلام کردند نیازمند به نوسازی شهرهایشان هستند و گفتند ما می دانیم این ظرفیت در ایران و شرکتهای مهندسی و عمرانی ایران وجود دارد که بیایند و در این کشور فعال شوند. لذا احساس شد این ظرفیت به حد کافی وجود دارد. جلساتی تشکیل شد و هیاتی که به ایران خواهد آمد، این زمینه را برای مبادلات بیشتر فراهم می کند. اگر ما این نیروگاه و پالایشگاه را در اندونزی احداث کنیم، مبادلات اقتصادی ما به صورت قابل توجهی بالا می رود. این کشور ثروتمند است و رشد اقتصادی و همچنین میزان بیکاری این کشور، 6 درصد است و دولت جدید این کشور نیز بسیار علاقمند به رابطه با ایران است.

 جزئیاتی از تدوین برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیاتی از تدوین برنامه ششم توسعه نیز توضیح داد. نوبخت در این باره گفت: پیش نویس سیاستهای کلی برنامه در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام است. تا هفته گذشته نیز بیش از 60 بند از این سیاستها به تصویب رسیده بود.

او گفت: نگاه دولت به سیاستها و بندهای آن، متفاوت با برنامه ریزی است چون در برنامه، ریز اهداف کمّی را می توانیم مشخص کنیم. ولی در سیاستها، نباید جزئیات مشخص شود و برنامه نویسی نیز از اختیارات دولت است. زمینه های را در سازمان مدیریت و برنامه ریزی فراهم کردیم و از فروردین 93 ستاد برنامه ششم را در این سازمان فعال کرده ایم تا به محض ابلاغ سیاستها، برنامه های متحول شده، تهیه شوند.

نوبخت درباره تفاوت برنامه ششم و پنجم گفت: التفات دارید برنامه پنجم دارای 235 ماده و 1014 حکم بود. غالب اینها نیز به جهت تعدد، اجرایی نشدند. چند بار باید برنامه بنویسیم و اهداف محقق نشود؟ رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کردند متناسب با چابکسازی برنامه سالهای 99-95 باید برنامه ریزی کنیم.

 حدود 40 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی کنار گذاشته ایم

سخنگوی دولت درباره اهتمام دولت به اتمام طرح های نیمه تمام نیز توضیح داد. دکتر محمدباقر نوبخت در این باره گفت: در آغاز کار دولت 2906 طرح ناتمام عمرانی در کشور داشتیم. در سال 93 متمرکز شدیم به طرح های بالای 80 درصد که بتوانیم آنها را تکمیل کنیم. برای همین 246 طرح بزرگ را در سال 93 به اتمام رساندیم. 98 طرح و پروژه را که در سفرهای استانی رئیس جمهور مورد توجه بود در سال 93 تمام کردیم. برای سال 94 مهیا هستیم از تمام ظرفیت قانونی بودجه استفاده کنیم تا نسبت به واگذاری این طرح ها اقدام شود.

او در این باره توضیح داد: اساسا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ساماندهی طرحهای عمرانی ناتمام آغاز شده. حتی دیروز هم در سفر آقای دکتر جهانگیری، تعداد دیگری از این طرحها در استان خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت. البته برخی از این طرحها دارای توجیه اقتصادی از ابتدا نبودند یا الان نیستند. طرح ساماندهی طرحهای عمرانی الان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دست تهیه است که نتیجه اش را در برنامه پنجم اجرایی می کنیم تا به جای اضافه کردن طرح های ناتمام جدید که روز به روز بار مالی بیشتر برای کشور ایجاد می کند، بشود طرحهای بیشتری را مورد بهره برداری قرار داد.

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه در سال 93 بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های ناتمام سرمایه گذاری شده گفت: این میزان در سال 92، در حد 21 هزار میلیارد تومان بود که بودجه در این بخش 1.5 برابر شد. این در حالی است که به خاطر افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمد کشور به صورت کامل محقق نشد، ولی میزان طرح های عمرانی بیشتری به انجام رسید.

سخنگوی دولت درباره طرحهای سال 94 دولت در این زمینه گفت: امسال نیز مصمم هستیم طرحهای بیشتری را به انجام برسانیم. پیش بینی می کنیم بیش از 32 هزار میلیارد تومان بیشتر در این باره سرمایه گذاری می کنیم و تا حدود 40 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرحهای نیمه تمام عمرانی در سال جاری سرمایه گذاری خواهیم کرد و این موضوع به اشتغال نیز کمک می کند. خوشبختانه دو هفته قبل، موفق شدیم 1850 میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی در سال 94 به پیمانکاران بپردازیم که اقدام مثبتی است که عنایت دولت را به اتمام این طرحها نشان می دهد و البته راهی جز این نداریم.

استقبال جهان از سرمایه گذاری در ایران

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود گفت: شرکتهای اروپایی و آمریکایی اشتیاق نشان دادند در ایران سرمایه گذاری کنند. بعد از هر اجلاسی که آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی ایران شرکت می کردند با اعلام آمادگی تعداد زیادی از این شرکتها مواجه می شویم.

او گفت: بعد از توافقات اولیه و روشن شدن دورنمای حل مسایل، تعداد زیادی از این شرکتها نیز به ایران مراجعه کردند و آنها منتظرند توافق صورت گیرد و برای سرمایه گذاری به ایران بیایند. ایران نیز از هر گونه توسعه روابط اقتصادی با جهان استقبال می کند.

 آماده برگزاری الکترونیک انتخابات هستیم

نوبخت در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری الکترونیک انتخابات آتی گفت: درباره برگزاری انتخابات الکترونیک، تمهیدات و اقداماتی انجام شد و ما نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای دادن بودجه به مجری انتخابات که وزارت محترم کشور است مشکلی نداریم و امیدواریم نسبت به برگزاری الکترونیکی انتخابات اقدام شود.

ماجرای دنباله دار پول های کثیف

سخنگوی دولت با چندین سئوال درباره پولهای کثیف و عذرخواهی وزیر کشور از مجلس و انداختن توپ پولهای کثیف به زمین رسانه ها مواجه شد. او در این باره گفت: چند مورد سئوال نیز درباره پولهای کثیف مطرح شد. توضیحات دکتر رحمانی فضلی از این جهت قابل تامل است. هشداری داده شد. به نظر شما در کشوری که در کنار جریان رسمی مبادلات و واردات، مبالغ قابل توجهی واردات قاچاق صورت می گیرد و این پولش به داخل می آید، چه باید کرد؟ از نظر وزیر کشور، این نقطه قابل تامل است و هشدار از سوی ایشان قابل تقدیر است. اما اینکه تاثیرش در انتخابات یا موقع خاصی بوده، شاید نظرشان این نبود که توضیحات کافی داده شد و من از رسانه ها که تلاش می کنند مسایل روشن شود، سپاسگزارم. دولت نیز همواره از رسانه ها قدردان است و به احترام شما بنده هر هفته در برابر شما پاسخ می دهم.

نوبخت در این بخش از نشست خبری خود با سئوال دیگری مواجه شد که چرا وزیر کشور پس از سخنان خود درباره پولهای کثیف، اظهار کرده شورای نگهبان تاکنون کسی را به این خاطر رد صلاحیت نکرده است؟ او در پاسخ گفت: در کشور در کنار جریان رسمی و شفاف اقتصادی، جریان غیررسمی و قاچاق کالا نیز صورت می گیرد. این پول در کشور می چرخد. از اینکه وزیر کشور اظهار نگرانی کند و توجه کند و بگوید ما باید درباره انتخابات قانونی داشته باشیم که متابع مالی کاندیداها شفاف باشد، به نظر می رسد این نگرانی، بی پایه نیست. به همین جهت مجلس محترم که خواهان برگزاری سالم انتخابات و پیروزی در یک جریان سالم انتخاباتی هستند، باید ببینند خلاهای قانونی کجاست. شاید ما نیز در دولت لایحه ای را در این باره تنظیم کنیم. مجلس، شورای نگهبان و همه نهادها نسبت به تحولاتی که واقعی است و مبالغی از منابع مالی به صورت غیرشفاف و غیرقانونی در کشور در حال جریان است، باید حساس باشند.

 افزایش اجاره خانه در پی کاهش سود سپرده گذاری

نوبخت درباره اینکه اجاره خانه با کاهش سود سپرده گذاری در بانکها زیاد شده، گفت: دو بحث درباره کاهش نرخ سود بانکی داریم. یکی این که نرخ تسهیلات مشارکتی را تا سقف 24 درصد تقلیل دهیم. برخی نیز 27 و 28 درصد را در این باره پیشنهاد می دادند. 4 درصد این میزان به صورت رسمی تقلیل یافت. سود سپرده گذاری نیز در حد 20 درصد پایین آمد. فاصله بین این دو 4 واحد درصد است که این فاصله بین نرخ تسهیلات و سود سپرده گذاری منطقی است . این گام نخست است و 3 ماه یکبار مورد بازبینی قرار می گیرد. انتظار ما درصدی پایین تر برای هر دو نرخ بود. جمع بندی در شورای پول و اعتبار، قابل دفاع است تا ناگهان شوک به جامعه وارد نکنیم. این که تقلیل سود روی اجاره تاثیر منفی داشته باشد و اجاره بها را زیاد کند، منطقی نیست. اتفاقا اجاره بها را با این نرخ تنظیم می کنند. باید آثار این تقلیل سود را دید و اگر غیرمنطقی اثر می گذارد، ما هر پیامدی را رصد می کنیم و کاستی ها را جبران می کنیم و متناسب با آن سیاستگذاری صورت می گیرد.

واکنش درباره سخنرانی احمدی نژاد در بابل

در بخش دیگری از این نشست، سخنگوی دولت درباره سخنرانی احمدی نژاد در بابل، واکنش نشان داد و گفت: اگر مسئولان دولتهای قبل بروند در شهرستانها سخنرانی کنند یا دعوت شوند، فی النفسه غیرقانونی و نادرست نیست. این کار می تواند کار درستی تلقی شود. مهم این است که چه محتویاتی در آن بیانات باشد. دولت هیچ تصمیمی نداشته و هیچ دستوری به استانداران و فرمانداران نداده که اگر کسی از دولت قبل می خواهد سخنرانی کند، مانع شوید. اعتبار دولت به ظرفیت شنیدن صدای مخالفان است. لذا دولت در این ارتباط موضع خاصی ندارد. این که مقامات محلی تشخیص دهند خودشان هم در این جلسات شرکت کنند، این مسایل داخلی است.

او درباره پرسشی در خصوص ممنوعیت فعالیت های اصلاح طلبان در شهرستانها نیز گفت: این که اصلاح طلبان در برخی شهرها امکان برگزاری جلسات را ندارند، باید گفت آنها نیز در چهارچوب قانون، این فرصت را که برای همه احزاب رسمی و قانونی فراهم است، باید داشته باشند. همه احزاب رسمی در چهارچوب قانون از آزادی برخوردارند و دولت نیز از این آزادی دفاع می کند و بستر را هم برای فعالیت های قانونی آنها فراهم می کند.

 استخدام 5 هزار نفر در آموزش و پرورش

نوبخت درباره استخدام 5 هزار فرهنگی گفت: طبق بند ج ماده 24 قانون خدمات کشوری، همه دستگاه ها می توانند به ازای هر 3 نفر خروجی، یک نفر را جذب کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز درخواستی را در این باره از سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشت و دیروز هم من موافقت نامه این مسئله را در کارتابل خود دیدم. در چهارچوب قانون، این وزارتخانه می تواند نسبت به کمبود نیروی خود اقدام کند.

 دانشمندان هسته ای، ناامید نمی شوند

در این نشست، سئوالی در خصوص ناامید شدن دانشمندان هسته ای از توافق لوزان مطرح شد. نوبخت در این باره توضیح داد: این که فعالیتهای هسته ای محدود شود، چنین نیست. قرار نیست ما فعالیتها را تعطیل کنیم. نطنز فعال خواهد بود. اراک با ساز و کارهایی که گفته شد، فعال خواهد بود.و تحقیق و توسعه با بیش از 1000 سانتریفیوژ در فردو فعال خواهد بود. دانشمندان هسته ای ما فرصت برای افتخار آفرینی آینده را خواهند داشت.

 آموزش و پرورش خصوصی نمی شود

نوبخت درباره سخنان دکتر روحانی در جمع معلمان نیز توضیح داد و خیال خانواده ها را راحت کرد که آموزش و پرورش طبق قانون اساسی رایگان خواهد بود. او گفت: آقای رئیس جمهور به سازوکارهای آموزش و پرورش در جمع معلمان اشاره کردند. این که گفته می شود آموزش و پرورش به صورت غیردولتی با خرید خدمت اداره شود، با خصوصی کردن و تحمیل هزینه به خانواده ها متفاوت است. التفات دارید 12 میلیون دانش آموز داریم و سرانه ای را دولت به آموزش و پرورش برای آنها می دهد. این وزارتخانه می تواند با همین سرانه از ظرفیت غیر دولتی با سرانه کمتر و با کیفیت بهتری، کار آموزش و پرورش بچه های انقلاب را به انجام برساند. کاری که در سال گذشته اتفاق افتاد. در آن مدارس قرار نیست خانواده ها پول بدهند، وزارت آموزش و پرورش این هزینه را می دهد. این وزاتخانه توانست مبالغی از هزینه اش در سال گذشته را با همین کار کاهش دهد. این به معنی بارگذاشتن هزینه ها بر دوش خانواده ها نیست. این پول را آموزش و پرورش می دهد.

سخنگوی دولت در ادامه توضیح داد: از سال 1390 که اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حد 12 هزار میلیارد تومان بود در سال 94 این میزان به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. تعداد دانش آموزان و شاغلان، به این نسبت اضافه نشد. یعنی ما 2 برابر پول می دهیم. سال 93 حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای این وزارتخانه بود و امسال 24 هزار میلیارد تومان شد. ما 10 درصد نیز به بودجه آموزش و پرورش اضافه کردیم. پارسال متوسط تخصیص بودجه ما همه دستگاه ها 80 درصد بود ولی به آموزش و پرورش نزدیک به 115 درصد اختصاص بودجه دادیم. این را در نظر بگیرید که توان مالی دولت محدود است. دولت به مسئله آموزش و پرورش و مسایل معیشتی فرهنگیان محترم بسیار حساس است. ولی ظرفیت کشور برای افزایش بودجه محدود است. چقدر می توان با کاهش قیمت نفت، بودجه را اضافه کرد؟ لذا باید در سازو کارهای موجود بازنگری کنیم و تاکید رئیس جمهور به این تعلق گرفت که از بخش غیردولتی در آموزش استفاده کنیم و البته هزینه آموزش و پرورش در مدارس غیر دولتی را دولت می پردازد. باید از بخش خصوصی و تعاونی نیز در فعالیتهای آموزشی استفاده کنیم و جای نگرانی ندارد.

 قانون اسلامی است و نیروی انتظامی نیز تلقی قانونی از اسلام را اجرا می کند

نوبخت باز هم درباره سخنان رئیس جمهور توضیح داد. سخنانی که دکتر روحانی در جمع فرماندهان ناجا گفته بود. او گفت: این که مطرح شد آقای رئیس جمهور در جمع فرماندهان ناجا گفت آنها مجری قانون هستند نه اسلام، این توضیح به اندازه کافی گویاست. قانون ما ملهم از اسلام است. اسلام نیز تفاسیر مختلفی دارد از داعش که خود را اسلام ناب می داند تا ما که می گوییم زیر نظر مراجع مختلف تقلید، اسلام را به اجرا در می آوریم.

سخنگوی دولت توضیح داد: آنچه از اسلام صحبت می کنیم اسلامی است که در چهارچوب قانون اساسی مورد تایید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و مردم نیز آن را تایید کرده اند. این اسلامی است که ما انتظار داریم پلیس اجرا کند. پس از پلیس انتظار داشته باشیم چه چیزی را رعایت کند؟ این قانون را رعایت کند یا خودش بگوید اسلام را می خواهم با شکلی که خودم تفسیر و برداشت می کنم اجرا کنم؟ ما از پلیس تشکر داریم که فعالیت خود را در چهارچوب قانون تنظیم می کند. بیان رئیس جمهور شفاف بود. ایشان نگفت قانون ما خلاف اسلام است و پلیس این قانون را اجرا کند! چنین چیزی نبود. این نکته حساسی است.

 او در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد استاندار استان مرکزی نیز به زودی تعیین شود.

 قیمت خودرو دست دولت نیست

سخنگوی دولت درباره افزایش 1 درصدی هزینه خودرو به خاطر افزایش قیمت مالیات باز هم توضیح داد. دکتر نوبخت در این باره گفت: قیمت خودرو را دولت تعیین نمی کند. نگاه ما این است که هیچ افزایشی نمی خواهیم داشته باشیم. برخی افزایشها وجه قانونی دارد. مثلا شورای حقوق و دستمزد نسبت به حقوق کارگران، اقدام می کند و این هزینه ها تحمیل می شود به هزینه تمام شده و تا حدی قابل توجیه است از لحاظ قیمتها، دولت در برابر همه افزایش ها مقاومت می کند مگر اینکه استدلال کنند. نگاه دولت این است که نباید قیمتها اضافه شود. امیدواریم شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، حمایت کنند و نگذارند مردم بی پناه در برابر افزایش قیمتهای غیررقابتی تنها بمانند.

 غربی ها عامل بی ثباتی منطقه هستند

سخنگوی دولت در خصوص سخنان رئیس جمهور فرانسه در سفر به عربستان نیز واکنش نشان داد و گفت: در خصوص اینکه رئیس جمهور فرانسه به عربستان رفته و سخنانی گفته، ما این حرفها را در فرانسه هم شنیده ایم. این نگاه خودشان است. ایران عامل ثبات در منطقه است و معتقدیم برای اینکه منطقه با ثبات باشد، نباید از آن سوی دنیا به منطقه بیایند و منطقه را بی ثبات کنند.

درباره هزینه های رئیس دفتر رئیس جمهور سابق خبر ندارم

نوبخت مجبور شد به سئوالی درباره هزینه دفتر رئیس جمهور سابق نیز توضیح بدهد و بگوید: در ارتباط با هزینه رئیس دفتر رئیس جمهور قبلی، بنده هم بی اطلاع هستم و هم بی تقصیر. ایشان مگر دفتر دارند؟ البته هر کسی می تواند دفتر داشته باشد. فکر نمی کنم ارتباطی به بودجه دولت داشته باشد. هر کسی می تواند با بودجه خود، دفتر داشته باشد.

شناسایی عکس و شناسنامه عاملان حمله مطهری در شیراز

سخنگوی دولت باز هم درباره حمله به علی مطهری نماینده تهران در شیراز واکنش نشان داد. او گفت:” برای ماه های آینده پیش بینی می شود شخصیتهای سیاسی به شهرهای مختلف سفر کنند. وظیفه دولت فراهم سازی بستر آزادی بیان است و قطعا هر وقت افراد خودسری ورود کنند و مانع شوند، اینها از قانون فراتر رفته اند و این کارشان تقبیح می شود و اگر جرمی مرتکب شده باشند قابل تعقیب است. در حوادث مربوط به سفر آقای دکتر مطهری به شیراز نیز دولت حساس شد و وزرای کشور و اطلاعات موظف به جمع آوری اطلاعات و ارائه گزارش شدند. موضوع به مراجع قضایی منعکس شد و این قوه نیز در این باره فعال است. ما عکسها و شناسنامه های این افراد را –در همین حد کافی است بگوییم – شناسایی کرده ایم و ما در دولت این کار را پیگیری می کنیم.

او توضیح داد: موضع ما نسبت به پذیرش سخنان منتقدان مشخص است و تعامل و انعطاف لازم در دولت وجود دارد. عده ای فراتر از قانون، سواستفاده می کنند. البته جامعه بسیار زیرک است و به خوبی این مسایل را تشخیص می دهد و به وقت هم نمره می دهد. ما به افکار عمومی خود اعتماد داریم و به قانون تاکید می کنیم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: الان باید این کار صورت گیرد و اگر مواردی نقض شده، منعکس کنید و ما نظارت می کنیم.

 حذف شدگان از لیست یارانه بگیران چه کسانی هستند؟

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پیش نویس آیین نامه اجرایی تبصره 20 در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شده گفت: این پیش نویس در جلسات آتی هیات وزیران بررسی می شود. خیلی شفاف و صریح عرض کنم در دو سال 93 و 94 در ارتباط با قانون هدفمندی احکامی صادر شده. ما در سال 93 قانون را اجرا کردیم. حذف افراد پردرآمد به شکل قابل توجهی مطرح شد. به صراحت گفتیم آن مقداری که منابع اطلاعاتی ما اجازه می داد و ما خیلی مطمئن بودیم از لیست یارانه بگیران حذف شدند. اندازه ای که قانون اجازه داده بود، بسیار فراتر بود. چون به حداقل اکتفا کردیم و اشاره کردیم که تعدادی از افراد پردرآمد را که مطمئن بودیم حذف کردیم. اینها دهک نبودند، صدک هم محسوب نمی شدند. برخی رسانه ها نوشتند 5 دهک حذف شده، این نبوده. اگر چیزی که در قانون تکلیف شده حذف کنیم، اعداد خیلی بیشتر است. ما 54 هزار و 300 میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه ها باید مصرف کنیم. 39 هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی، 5 هزار میلیارد تومان اختصاص به تولید بدهیم و سایر منابع را نیز دولت بردارد و به مصرف هزینه های جاری و عمرانی برساند. منابع قانون هدفمندی می گوید وقتی افزایش قیمت می دهید، نصف منابع را به خانواده ها بدهید، 30 درصد را به تولید بدهید و 20 درصد نیز دولت بردارد. یعنی ما چه پولی را باید بین مردم توزیع کنیم؟ همان پولی که از محل افزایش قیمت حاصل شد.

نوبخت توضیح داد: برای سال 93 در حد 32 هزار میلیارد تومان منابع حاصل شد. برای سال 1394 با توجه به کاهش قیمت نفت، پیش بینی می کنیم 30 هزار یا دست بالا 32 هزار میلیارد تومان حاصل شود. ما 54 هزار و 300 میلیارد تومان حکم داریم که در امور مختلف بهداشت و درمان، تولید، پرداخت نقدی، مسکن و .. هزینه کنیم ولی کل درآمد ما 32 هزار میلیارد تومان و پیش بینی ما در حد 30 هزار میلیارد تومان است. پارسال 41 هزار میلیارد تومان توزیع شد، امسال باید 39 هزار میلیارد تومان توزیع شود. یعنی باید 3 هزار میلیارد تومان طبق قانون کم شود، لذا باید مبالغ قابل توجهی از افراد را حذف کنیم تا بشود هزینه 39 هزار میلیارد تومان را تامین کرد. ولی کل بودجه ما فقط 30 هزار میلیارد تومان است. قانون می گوید دولت می تواند 6 هزار میلیارد هم از خزانه عمومی بردارد و به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. لذا برای کسری درآمد یارانه ها، ما باید از خزانه هم11 هزار و 300 میلیارد برداریم و بین مردم توزیع کنیم.

او با تاسف از اینکه قانون هدفمندی به این سرنوشت رسیده، گفت: “اگر ما برای پر کردن فاصله 30 هزار میلیارد تومانی، 6 هزار و 300 میلیارد نیز از بودجه برداریم می شود 36 هزار و 300 میلیارد تومان و از 54 هزار و 300 میلیارد تومان مورد نیاز، حدود 18 هزار میلیارد تومان کم است. اگر تکالیف قانونی را اجرا کنیم یعنی به اندازه 18 هزار میلیارد تومان قیمتها را باید افزایش دهیم، ببینید چه اتفاقی در کشور می افتد. اگر بنزین تک نرخی شود و کلا بشود 1000 تومان، کل پول حاصله بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است. چقدر باید بنزین را بالا ببریم که درآمد از این راه به 18 هزار میلیارد تومان برسد؟ لذا دولت معقول عمل می کند.

هر حکمی که مجلس می دهد که نمی شود استفاده کنیم. ما به دنبال سیاست کاهش تورم، خروج از رکود و افزایش اشتغال هستیم. این نیاز به تدبیر دارد. لذا پیش نویس این تدبیر را تهیه و به دولت تقدیم می کنیم. بنابراین حتما باید اقدامات بهتر صورت گیرد. پارسال 42 هزار میلیارد تومان یارانه بین خانواده ها توزیع شد ولی کل بودجه عمرانی ما فقط 32 هزار میلیارد تومان بود. دولت در فراروی خود با مشکلات اساسی مواجه است. به دولت کمک کنید. همه باید همفکری کنیم که بتوانیم هر تصمیم و جمع بندی را با تدبیر انجام دهیم. البته مجری قانون هدفمندی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. آقای دکتر ربیعی نیز به همین جهت به هر تناسبی صحبت می کنند. بنده نیز در پاره ای موارد به ابهامات پاسخ می دهیم.

 او در پایان توضیحات خود درباره یارانه ها گفت: عده ای انتظار دارند از یارانه و اعائه دولت برخورد دار شوند. این که بگوییم گروه ثروتمندی در کشور وجود دارد که می شود از آنها 18 هزار میلیارد تومان کم کرد، اطلاعات دقیقی نیست. همه فکر می کنیم این افراد، ما نیستیم و کسان دیگری هستند که باید یارانه شان قطع شود. این را در نظر داشته باشید درباره افزایش هزینه ها، هیچ چیزی نگفتیم. ما 18 هزار میلیارد تومان کم داریم که باید تدبیر کنیم با تصویب آیین نامه اجرایی، این را پاسخ می دهیم.

چرا ظلم تاریخی به مردم یمن را جهانیان نمی بینند؟

او درباره سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در قبال فاجعه یمن نیز توضیح داد و گفت: درباره یمن، ظلم تاریخی در برابر دیدگاه جهانیان انجام می شود و مردم بی دفاع در حال قتل عام هستند. موضع صریح ما نسبت به این رخداد غم انگیز با صراحت و به دفعات از سوی ریاست جمهور بیان شد، این هم که در عرف دیپلماتیک کسی یا مقامی عوض می شود، پیام تبریکی می فرستند، این عرف است. اگر کسی که در موضع مخالف شما نیز هست، اگر اتفاقی بیفتد، معمولا پیام تبریک یا تسلیت داده می شود، این عرف است. ولی مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره یمن به دفعات بیان شده، آقای دکتر ظریف نیز طرحی را در این باره تهیه و بیان کرده اند. ایشان به تک تک کشورها سفر کردند و در مذاکرات همتایانشان در پاکستان، مواضع درست پاکستانی ها، ناشی از این دیپلماسی فعال بود. قطعا اینطور نیست که ما مشکلات را به گردن دوستان بیندازیم که مواضع ما درست نبوده. مواضع ما منطقی است و ادامه خواهد یافت.

 نظر کمیسیون اصل 90 مجلس درباره بورسیه ها نظر مجلس نیست

او در خصوص نظر کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص بورسیه ها نیز توضیح داد و گفت:” هر یک از کمیسیون های مجلس می توانند به تشخیص خود تصمیماتی بگیرند و نظراتی بدهند، این به منزله نظر مجلس نیست و اعتباری را که مصوبات مجلس و قانون دارد، نخواهد داشت. البته هر کمیسیون می تواند در چهارچوب خود اظهاراتی کند. این کمیسیون نیز برخی مسایل را طرح می کند. هر آنچه در چهارچوب قانون اعلام شود، دولت اجرا می کند اما اظهار نظر برخی نمایندگان محترم و مطالبی که در کمیسیون مطرح می شود، در حد مواردی است که در کمیسیون ها می تواند مورد احترام و اعتبار قرار گیرد.

مصوبه دولت درباره استفاده از کالاهای داخلی

نوبخت درباره مصوبه دولت در خصوص استفاده از کالاهای داخلی نیز گفت: درباره کالاهای صادراتی هر مقدار بتوانیم زمینه صادرات را فراهم کنیم، طبیعی است سرمایه گذاری در داخل فراهمتر می شود و دولت از این شرایط، استقبال می کند. در سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز نسبت به استفاده از کالاهای داخلی تاکید شده و دولت نیز مصوبه ای در این باره داشت.

 تعیین رئیس دانشگاه، اختیار دولت است

سخنگوی دولت درباره تعیین روسای برخی از دانشگاه ها نیز توضیح داد: راجع به این که برخی روسای داتشگاه ها از سوی وزیر علوم یا بهداشت و درمان انتخاب شدند و باید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شود نیز توضیح داده شد. تا 3 جلسه قبل که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتم، تعدادی از این افراد تایید شدند و بقیه نیز در دستور کار قرار می گیرد. این از اختیارات دولت است که برای دانشگاه ها مدیر انتخاب کند و غیرقانونی نیست.

 مبارزه بانک مرکزی با موسسات پولی غیرمجاز

دکتر نوبخت درباره مبارزه دولت با موسسات پولی غیرمجاز نیز گفت: نسبت به موسسات پولی که مجوز لازم را ندارند یا نگرفته اند یا دچار خطاهای کاری شده اند، باید گفت مدتی است بانک مرکزی روی آنها متمرکز شده و طرحی را مطرح کرد و این طرح درباره مواجهه و مقابله و قانونمند کردن این موسسات غیرمجاز بود. در شورای عالی امنیت ملی گزارش رئیس محترم بانک مرکزی را شنیدم. در جلسه شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی و دولت نیز این مسئله بیان شد. مصوباتی داریم که برخورد قانونی با این موارد صورت گیرد و آنها را وادارد که مجوز بگیرند و زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کنند. البته با آنهایی که تعلل می کنند برخورد قانونی صورت می گیرد که شاهد بودید در این راستا با یکی دو موسسه نیز برخورد شد. ترجیح بانک مرکزی این است که در کنار نظارت قانونمند، این موسسات را وادارد در چهارچوب قانون عمل کنند و اگر شرایط گرفتن مجوز نبود، آنها را تعطیل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام