مقررات کار

استفاده از مزایای اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور

استفاده از مزایای اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور (رأی شماره ۱۰۴۳ مورخ ۲۴/۶/۱۳۹۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه : ۲۴/۶/۱۳۹۳

شماره دادنامه: ۱۰۴۳

کلاسه پرونده : ۹۳/۵۶۶

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای سیداحمد مشهدی

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : آقای سیداحمد مشهدی به موجب درخواستی اعلام کرده است که شعب دیوان عدالت اداری در خصوص اعتراض به تصمیم کمیته استانی جهت استفاده از مزایای اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور، آراء معارض صادر کرده‌اند. نامبرده رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعـبه بیسـتم دیوان عـدالت اداری در رسیـدگی به پرونده شـماره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۴۱۲۷ با موضوع دادخواست آقای سیداحمد مشهدی به طرفیت اداره کل کار و امور اجتماعی استان تهران و به خواسته نقض رأی قطعی مورخ ۳۰/۱/۱۳۹۰ کمیته تجدیدنظر، به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۲۰۰۲۴۵۹ـ ۲۴/۸/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به شرح شکایت شاکی و توجه به مفاد لایحه شماره ۱۳۱۵ـ۲۴/۴/۱۳۹۱ ارسالی از ناحیه خوانده، از آنجا که کمیته بررسی‌کننده بر اساس صلاحیت ذاتی و تخصصی فنی خود شغل کارگر قطعات لاستیکی تهران را به دلیل عدم مواجهه مستمر و دائم با عوامل زیان‌آور موجود در محیط شرکت، در ساعات کاری روزانه سخت و زیان‌آور تشخیص نداده است. علی‌هذا و با توجه به این که اظهارنظر قضایی در امور فنی و تخصصی به موجب رأی وحدت رویه شماره ۳۵۹ـ ۵/۶/۱۳۸۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری منع شده است و دلیلی بر تخلف خوانده از اجرای مقررات مربوط ملاحظه نمی‌شود. لذا شکایت شاکی غیروارد تشخیص به رد شکایت وی حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعـبه هجدهم دیوان عـدالت اداری در رسیـدگی به پرونـده شمـاره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۳۷۸۸ با موضوع دادخواست آقای شمس اله جوانمردی به طرفیت اداره کل کار و امور اجتماعی استان تهران و به خواسته اعتراض به رأی مورخ ۳۰/۱/۱۳۹۰ کمیته بـدوی، به موجب دادنامـه شـماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۱۹ـ ۹/۷/۱۳۹۱، مـفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص شکایت شاکی به طرفیت اداره کار و امور اجتماعی استان تهران کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور به خواسته اعتراض به رأی مورخ ۳۰/۱/۱۳۹۰ بدین توضیح که حسب اظهارات شاکی، وی در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته، لیکن کمیته شغل وی را در آن شغل تأیید نکرده است. با عنایت به لایحه طرف شکایت و این که حسب لایحه اداره طرف شکایت، شرکت قطعات لاستیکی تهران مشاغل کارگران را به صورت گروهی اعلام داشته و پس از تصمیمات کمیته به رأی اعتراض نکرده که این امر موجب تضییع حق قانونی کارگر بوده، دیوان با بررسی اوراق پرونده و اظهارات طرفین به استناد مواد ۷ و ۸ و۹ آیین‌نامه اجرایی موضوع قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به وارد دانستن شکایت مطروح و نقض رأی معترضٌ‌عنه و ارجاع امر به هیأت همعرض برای رسیدگی مجدد حکم صادر و اعلام می‌نماید. رأی دیوان قطعی است.

ج: شعبـه نوزدهـم دیـوان عدالت اداری در رسـیدگی به پـرونده شمـاره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۳۸۰۸ با موضوع دادخواست آقـای محمد ریحانی بـه طرفیت اداره کل کار و امـور اجتماعی استـان تهران و به خواسته اعتراض به تصمیم کمیته استانی جهت استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور به موجب دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۹۰۱۸۷۵ـ ۲۶/۴/۱۳۹۱، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با عنایت به محتوای پرونده و لایحه خوانده و با استناد به بند ب ماده ۷۶ قانون تأمین اجتـماعی و ماده ۵۲ قانون کـار و آییـن‌نامه‌های اجرایی مواد قانونی مورد اشاره و با توجه به این که وفق تبصره ۵ ماده ۸ آیین ‎ نامه اجرایی بند ۵ جزء ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ و … مصوب ۲۶/۱۲/۱۳۸۵ هیأت وزیران رأی کمیته بدوی ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی از سوی کارگر و کارفرما بوده و ابلاغ مفاد رأی کمیته استانی قابلیت تجدیدنظرخواهی را در کمیته تجدیدنظر استان داراست با توجه به مراتب مذکور و پذیرش استحقاق شاکی جهت بررسی مجدد از سوی اداره طرف شکایت به وارد دانستن شکایت حکم صادر و اعلام می‌نماید. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعـب دیوان تشکیل شد. پـس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‌کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: مطابق تبصره ۵ ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی بند ۵ جزء ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون اصلاح مواد ۷۲ و ۷۷ و تبصره ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده ۷۶ مصوب ۱۳۷۱ ـ مصوب ۱۳۸۰ مصوب ۲۶/۱۲/۱۳۸۵ هیأت وزیران ، رأی کمیته بدوی استانی تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور ظرف ۱۵ روز اداری از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است و در صورتی که کارگر یا کارفرما به رأی بدوی اعتراض داشته باشند درخواست تجدیدنظر خود را کتباً به سازمان کار و امور اجتماعی محل تسلیم می‌نمایند. با عنایت به این که کمیته بدوی استانی به تکلیف مقرر در تبصره ۵ ماده ۸ آیین‌نامه مذکور عمل نکرده و تصمیم کمیته به کارگران شاکی ابلاغ نشده است تا از حق تجدیدنظرخواهی برخوردار باشند، بنابراین دادنامه‌های شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۱۹ـ ۹/۷/۱۳۹۱ و ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۱۹۰۱۸۷۵ـ ۲۶/۴/۱۳۹۱ شعب هجدهم و نوزدهم دیوان عدالت اداری مبنی بر وارد دانستن شکایت و ضرورت ابلاغ نظریه کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور به کارگران، صحیح و موافق مقررات می‌باشد. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضائی دیوان عدالت اداری- علی مبشری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام