آزمون های استخدامی

منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ (پذیرش دانشجو معلم)

برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با تصمیمات جدیدی توسط مسئولین مربوطه اتخاذ شده است، به این صورت که آزمون مجزایی بین داوطلبان علاقمند به شغل معلمی برگزار می گردد و این تصمیمات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تایید شده است.

سازمان سنجش طی انتشار بخشنامه ای منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ را اعلام نمود. با انتشار جزئیات ثبت نام و پذیرش کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳، آشنایی داوطلبان با منابع اختصاصی آزمون دانشگاه فرهنگیان برای رسیدن به آمادگی کامل ضروری است.

منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ به دو بخش تقسیم می شود:

بخش اول) یک بخش شامل همان منابع آزمون سراسری می باشد که داوطلبان در آن رشته شرکت می کنند، مانند رشته های علوم انسانی، ریاضی، تجربی و … می باشد.

بخش دوم) در بخش دیگر شامل منابع اختصاصی آزمون دانشگاه فرهنگیان است، که عبارتند از مواد امتحانی هوش و استعداد معلمی، تعلیم تربیت اسلامی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی …

جزئیات کامل آزمون فرهنگیان سال ۱۴۰۳

اصلاحیه دفترچه آزمون فرهنگیان ۱۴۰۳

الف) مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم صرفاً شامل دو مادهٔ امتحانی زیر است:

  • 1- “هوش و استعداد معلمی” با ضریب 3
  • 2- “تعلیم و تربیت اسلامی” با ضریب 2

عنوان منابع درسی و مطالعاتی برای دو ماده امتحانی فوق بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۰ اعلام خواهد شد.

لازم به توضیح است ماده امتحانی “فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی” از دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو –معلم در دانشگاه فرهنگیان، حذف شد.

ب) شرط معدل از ضوابط پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان حذف شد.

منابع آزمون اختصاصی فرهنگیان 1403

لازم به ذکر می باشد که با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف دروس عمومی از کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳، می توان بیان کرد که سوالات کنکور تربیت معلم برای هر گروه آزمایشی از دروس اختصاصی مربوط به آن گروه آزمایشی مطرح می شود به علاوه ی سه درس زیر:

    • هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳
    • تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲

منابع کنکور فرهنگیان برای هر رشته دروس اختصاصی همان رشته است.

نکته: بر اساس مصوبه جدید برای داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان دو مدرک تحصیلی در نظر گرفته می شود.

به طور مثال اگر فرد متقاضی در رشته زیست شناسی این دانشگاه پذیرفته شده باشد، یک مدرک کارشناسی مربوط به لیسانس زیست شناسی دریافت می کند و مدرک دیگر نیز مربوط به دانشگاه فرهنگیان می باشد که در جهت تربیت دانشجو معلم اعطا می گردد.

بنابراین برای پذیرش در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، باید متقاضیان بر تمام منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ مسلط باشند تا با شرکت در آزمون تربیت معلم شانس پذیرش بیشتری برای پذیرش در هر یک از رشته های دانشگاه فرهنگیان داشته باشند.

منابع رسمی سازمان سنجش کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳
همانطور که مطلع هستید پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ از گروه های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی انجام می شود و تفاوت آن با سال های پیش این است که آزمونی مجزا از کنکور سراسری در بازه زمانی مشخصی برگزار خواهد شد.

نظام سنجش و پذیرش دانشجو معلم با همکاری وزارت آموزش و پرورش تصمیم دارند با برگزاری کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ برای استعدادیابی شغل معلمی از طریق ارزیابی علمی، عمومی، تخصصی و سابقه تحصیلی، دانشجویانی که واجد شرایط مورد نیاز می باشند را برای تحصیل در رشته های دانشگاه فرهنگیان پذیرش کنند.

منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان طبق مصوبه جدید برای برگزاری آزمون دانشگاه فرهنگیان اعلام شده است، بنابراین داوطلبان می توانند منابع تخصصی تربیت معلم که متناسب با گروه آزمایشی می باشد را مطالعه کنند و طبق ضریب تاثیر دروس اختصاصی میزان مطالعه آن دروس را بیشتر کنند.

داوطلبان می توانند با آگاهی از منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در این آزمون شرکت نمایند و با کسب حد نصاب نمره قبولی اجازه تکمیل فرم انتخاب رشته خود را به دست آورند.

نحوه مطالعه منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

با توجه به حذف زیرگروهای هر گروه آزمایشی و همچنین دروس عمومی در کنکور سراسری ۱۴۰۳، تاثیر سابقه تحصیلی دانش آموزان تا حدود ۵۰ درصد قطعی اعلام شده است، بنابراین داوطلبان کنکور سراسری باید برای پذیرش در رشته و دانشگاه مورد تمایل خود در آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی خود شرکت نمایند و با کسب نمره کل مورد نیاز مجاز به انتخاب رشته شوند.

شیوه پذیرش و درصد تاثیر دانشگاه فرهنگیان

  • 50 درصد تاثیر قطعی معدل
  • 25 درصد کنکور
  • 25 درصد مصاحبه

تقسیم تاثیر 25 درصد کنکور فرهنگیان

  • 15 درصد (سوالات اختصاصی هر گروه آزمایشی)
  • 10 درصد سوالات اختصاصی فرهنگیان

همانطور که آگاه هستید به دلیل مزایایی که از ابتدای تحصیل برای پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان در نظر دارند، علاقمندان بسیاری به دنبال تحصیل در این رشته ها می باشند.

در کنکور سال گذشته دانشجویان از طریق ثبت نام در کنکور سراسری و کسب تراز بالای ۶۵۰۰ در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شدند، اما طبق مصوبه جدید از سوی وزارت آموزش و پرورش روش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان عوض شده است و علاقمندان باید برای تحصیل در این دانشگاه در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان به صورت مجزا از کنکور شرکت کنند تا با کسب نمره قبولی مورد نیاز امکان انتخابِ رشته های فرهنگیان را داشته باشند و علاوه بر این داوطلب باید  حداکثر سن 22 سال نیز دارا باشند.

سازمان سنجش و آموزش کشور هر ساله فهرستی از منابع کنکور سراسری برای هر یک از گروه های آزمایشی به همراه ضرایب تاثیر دروس تخصصی را منتشر می کند تا داوطلبان متوجه اهمیت هر یک از دروس اختصاصی بشوند.

طبق مصوبه اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای داوطلبان رشته های فرهنگیان آزمون اختصاصی مستقلی در نظر گرفته شده، که متقاضیان باید برای قبولی در این آزمون به مطالعه منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان بپردازند، سپس با استفاده از روش های مختلف برای مدیریت زمان به سراغ تست زنی مطالب یاد گرفته شده از هر درس اختصاصی بروند و در قالب یک برنامه ریزی صحیح پیش بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام