آزمون های استخدامی

جزپیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اسفند ۱۴۰۲

آزمون استخدامی آموزش و پرورش یکی از زیرمجموعه های آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی می باشد. این آزمون با هدف جذب نیروی کار فرهنگی متعهد برگزار می شود و داوطلبانی که قصد اشتغال در کسوت آموزگاری، دبیری رشته های نظری، فنی، هنرستان و… و سایر رشته های شغلی مرتبط با فرهنگیان را دارند، می توانند با شرکت در آزمون مذکور، قابلیت های خود را به نمایش بگذارند. آزمون شامل دو مرحله امتحان کتبی و مصاحبه است. سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش می باشد. ثبت نام در این آزمون در سایت سازمان سنجش انجام می شود. هزینه ثبت نام در آزمون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است.

✅ لینک مستقیم ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

(به محض آغاز مهلت ثبت نام، لینک فعال می گردد.)

آزمون استخدامی آموزش و پرورش
آزمون استخدامی آموزش و پرورش

 برگزاری آزمون استخدام 19 هزار مربی پرورشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در اسفند ماه 1402 معین گشته است.

آخرین اخبار از زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

خبر ۲۸ دی ۱۴۰۲

زمان برگزاری آزمون جدید آموزش و پرورش اعلام شد

صادق ستاری‌فرد؛ معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از صدور مجوز استخدام معلم تربیت‌بدنی و پرورشی برای مدارس خبر داد و گفت: احتمالاً آزمون استخدامی اسفند امسال برگزار خواهد شد.

پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود: برای سال تحصیلی آینده بیش از ۷۲ هزار معلم جدید با آزمون ورودی استخدام می‌شوند، ۲۰ هزار نفر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی جذب می‌شوند که بیش از ۶۰ درصد کل استخدام‌های دولت است.

آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جاری نیز از طریق برگزاری دو آزمون، ۵۶ هزار معلم برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه استخدام کرد.

معلمان غیررسمی آموزش و پرورش شامل معلمان خرید خدمات آموزشی و معلمان مدارس غیردولتی که همواره تقاضای استخدام در وزارت آموزش و پرورش را داشتند طبق مصوبات برنامه هفتم توسعه دارای امتیاز خواهند بود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: معلمان غیررسمی شامل خرید خدمات و غیردولتی به ازای هر سال خدمت در آموزش و پرورش در آزمون استخدامی ضریب ۱۰ درصد دریافت خواهند کرد.

خبر ۱۹ دی ۱۴۰۲

مطابق با آخرین اخبار منتشر شده در 19 دی ماه، آزمون استخدامی مربی پرورشی به منظور جذب نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در اسفند ماه 1402 برگزار خواهد شد. همچنین با پیش بینی های در نظر گرفته شده، نتایج این آزمون نیز در بازه زمانی خرداد منتشر خواهد شد تا پذیرفته شدگان بتوانند تا آغاز سال تحصیلی آموزش های لازم را دریافت کنند.

خبر 17 دی ۱۴۰۲

اظهاراتی در خصوص آمار کمبود نیروی مربی پرورشی اعلام شده که این تعداد به 60 هزار مربی می رسد. قرار است که با برگزاری آزمون استخدامی مربی پرورشی سال 1402، 19 هزار نفر از این تعداد نیرو پذیرش و جذب شوند.

خبر 10 دی 1402

با برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اسفند ماه، 72 هزار نفر از داوطلبان شرکت کننده که امتیاز لازم را در مرحله کتبی و مصاحبه را کسب کنند پذیرش نهایی می شوند. از میان این تعداد از ظرفیت اعلامی، ۱۹هزار و ۱۰۰ نفر مشاور، مربی امور تربیتی، مربی بهداشت و تربیت بدنی و ۵۳ هزار نفر در رشته‌های دبیری و آموزگاری جذب نهایی خواهند شد.

خبر 18 مهر 1402

مطابق با اخبار و نقل قول هایی که در خصوص برگزاری دوره تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر شده بود، سرانجام دفترچه راهنمای این فرآیند مورخ 18 مهر ماه 1402 در دسترس داوطلبان قرار گرفت. بنابراین متقاصیان واجد شرایط می توانند پس از مطالعه کد شغل محل های ارائه شده در دفترچه، از تاریخ 18 لغایت 21 مهر ماه 1402 به سایت سنجش مراجعه نموده و نسبت اعلام وضعیت بومی و انتخاب کد شغل محل اقدام کنند.

آخرین تغییرات آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

طی آخرین اخبار منتشر شده، تغییراتی در مراحل ثبت نام و مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 نسبت به دوره های گذشته صورت گرفته که در ادامه مطلب به تمامی این موارد اشاره شده است. در صورت اعلام تصمیات جدید، مقاله به روز رسانی خواهد شد.

آخرین تغییرات آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
عنوان تغییرات توضیحات تکمیلی
تغییر شرایط سنی داشتن حداقل سن 20 سال تمام و داشتن حداکثر سن 40 سال تمام در لیسانس و فوق لیسانس (با توجه به رأی هیأت عمومی دیوان، خدمت دولتی به سقف سنی اضافه نمی‌شود.)
میزان سهم آزمون و مصاحبه تغییر سهم آزمون با 60 درصد و تاثیر سوالات گزینش آموزش و پرورش و روند مصاحبه به میزان 40 درصد در پذیرش داوطلبان دبیری و بالعکس برای متقاضیان شغل آموزگاری و آموزش معلولین
تغییرات مواد و منابع آزمون تغییر مواد به 3 حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی
میزان حد نصاب نمره قبولی کسب حداقل 50 درصد میانگین نمره سه نفر اول با ارزش وزنی 40 درصد برای دروس عمومی و 60 درصد برای حیطه اختصاصی و تخصصی
تغییرات انتخاب رشته امکان انتخاب 3 اولویت علاقه‌مندی در کدشغل‌ محل ها برای آموزگاری
شرایط احراز شغل طی اصلاح طبقه بندی معلمان، علاوه بر رشته های قبلی، دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند.
مرحله مصاحبه کسب 200 امتیاز در دروس عمومی، 140 امیتاز در شایستگی های اختصاصی و 160 امتیاز در دروس تخصصی برای آزمون استخدامی آموزگار ابتداییکسب امتیاز 160 دروس عمومی، 120 شایستگی های اختصاصی و امتیاز 120 دروس تخصصی برای آزمون استخدامی دبیریکسب امتیاز 155 دروس عمومی، امیتاز 165 شایستگی های اختصاصی و امتیاز 280 دروس تخصصی برای مربی آموزش معلولین

یکی از مهم ترین اخباری که اخیرا منتشر شده و در قسمت قبل به آن اشاره نمودیم، شیوه های جدید استخدام در آموزش و پرورش برای سال 1401 می باشد که در ادامه به طور مفصل به هریک از متدها پرداخته ایم.

دو مرحله ای شدن جذب دانشجو معلمان

از این پس قرار است جذب دانشجومعلمان به صورت دو مرحله ای باشد. این بدان معنا است، افرادی که در این رشته پذیرفته شده اند، طی دو مرحله وارد دانشگاه شده که گروه اول در مهر و گروه دوم در بهمن ماه وارد دانشگاه می‌شوند. همچنین مصاحبه عمومی و علمی شامل 30 درصد از نمره کل بوده و گزینش افراد در هنگام تحصیل اتفاق خواهد افتاد. لازم است بدانید با توجه به اعلام این خبر، تا به این لحظه هیج گونه ترتیب اثری برای این مورد از جذب رخ نداده است.

جذب از طریق استعدادهای درخشان دانشجویی و دانش آموزی

جذب نخبگان دانش آموزی توسط دانشگاه فرهنگیان با همکاری بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستورکار قرار گرفته شده است.

جذب از طریق مقطع ارشد

یکی از متد هایی که قرار است در دستور کار قرار بگیرد، جذب افراد از طریق آزمون کارشناسی ارشد خواهد بود که طی آن داوطلبان پس از حضور در جلسه آزمون، کسب رتبه قبولی و تحصیل در رشته های ارائه شده به استخدام این ارگان در خواهند آمد که هنوز فراخوانی از آن منتشر نشده است.

جذب دو مدرکی ها یا بورسیه معلمی سال آخری

در دوره جدید جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر کشور به طور مشاع رخ خواهد داد. در این روش دانشجویان می بایست دروس تخصصی خود را طی دوسال اول در دانشگاه اصلی گذرانده و چنانچه صلاحیت ادامه تحصیل داشته باشد، می توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

لازم به ذکر است این گزینش از بین افرادی است که رتبه و معدل حداقل 17 در رشته‌های انسانی و زبان، 14 در علوم پایه، فنی مهندسی و هنر را کسب کرده باشند. همچنین زمانی که پذیرفته شدگان در دانشگاه درس می خوانند، واحدهای درسی مربوط به رشته معلمی را نیز در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند. این افراد همزمان در دو دانشگاه درس خواهند خواند که پودمان های معلمی را در دانشگاه فرهنگیان خواهند گذراند اما البته هنوز این روش به مرحله اجرا نرسیده است.

زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

تمدید زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402
آزمون استخدامی آموزش و پرورش

تعیین زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش بر عهده سازمان سنجش می باشد و واجدین شرایط نیز می توانند در بازه زمانی مشخص نسبت به نام نویسی خود از طریق سایت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش اقدام کنند.

قرار است امسال شاهد برگزاری آزمون استخدامی در حوزه مربی پرورشی و مربی بهداشت نیز باشیم. در حال حاضر زمان دقیقی برای ثبت نام آزمون مربی پرورشی اعلام نشده است اما انتظار می رود که ثبت نام در اواخر دی یا اوایل اسفند ماه 1402 باشد. به محض تایید نهایی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور دفترچه فراخوان منتشر و زمانبندی آزمون نیز از طریق همین مقاله و کانال تلگرام آزمون های استخدامی اعلام خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون استخدام آموزش و پرورش 1402
عنوان تاریخ
مربی امور پرورشی اوایل بهمن ماه 1402
مربی بهداشت اوایل بهمن ماه 1402
دبیری و هنرآموزی احتمالا نیمه اول سال 1403
آموزگاری ابتدایی و استثنایی احتمالا اسفند ماه 1402
مربی تربیت بدنی به زودی
نیروی خدماتی به زودی
مربی امور معلولین مشخص نمی باشد

دقت داشته باشید که تمامی آزمون ها از طریق sanjesh.org است اما ثبت نام آزمون مربی آموزش معلولین از این روند مستثنی بوده و از طریق hrtc.ir انجام گرفت.

شناسنامه قانون | schedule

تقویم زمانی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

  • زمان ثبت نام آزمون مربی پرورشی : اواخر دی و یا اوایل بهمن 1402
  • زمان برگزاری آزمون مربی پرورشی : اسفند ماه 1402
  • زمان ثبت نام آزمون دبیری : اواخر دی و یا اوایل بهمن 1402
  • زمان برگزاری آزمون دبیری : احتمالا اسفند ماه 1402
  • زمان ثبت نام آزمون آزموگاری : اواخر دی و یا اوایل بهمن 1402
  • زمان برگزاری آزمون آموزگاری : احتمالا اسفند ماه 1402

راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

پس از آغاز بازه زمانی مجاز جهت نام نویسی و انتشار دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، علاقه مندان فرصت دارند تا به مطالعه و بررسی دقیق آن پرداخته و از تمامی ضوابط و نکات مندرج در این دستورالعمل مطلع شوند. مرحله بعد شامل انجام اقدامات لازم جهت ثبت نام اینترنتی در سایت می باشد. از آن جایی که مجری برگزاری آزمون برای عنوان های شغلی آموزگاری و دبیری سازمان سنجش بوده و آزمون مربی امور معلولین از طریق سایت جهاد دانشگاهی بنابراین مجری برگزار کننده آزمون مربی پرورشی به طور دقیق مشخص نیست که روند هر دو سایت در قسمت زیر بیان شده است.

نحوه ثبت نام آزمون آموزگاری و دبیری

ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲ برای عناوین شغلی ابتدایی، دبیری و هنر آموز در سایت سازمان سنجش انجام می شود. این دو عناوین شغلی در دو آزمون مجزا برگزار می گردند اما نحوه ثبت نام هر دو یکسان است.

  • در اولین گام به سایت استخدامی آموزش و پرورش به نشانی اینترنتی sanjesh.org مراجعه نموده و از منوی موجود در سمت پایین صفحه، گزینه “استخدامی متمرکز دستگاه اجرایی” را انتخاب نمایید.
  • در این مرحله می بایست بر روی لینک فعال “سیستم ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی دبیر/هنرآموز) سال 1402” کلیک کنید.
  • اکنون مجددا گزینه “سیستم ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی دبیر/ هنرآموز) سال 1402” را انتخاب نمایید.
  • اکنون از منوی موجود در سمت راست صفحه پیش رو، گزینه “خرید کارت اعتباری” را انتخاب نمایید تا بتوانید از این طریق، هزینه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش را پرداخت کنید.
  • در این مرحله، عبارت “سریال ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش (ویژه رشته شغلی دبیر/ آموزگار ابتدایی هنرآموز) سال 1402” را انتخاب کرده و گزینه “تایید و ادامه” را فشار دهید.
  • همان طور که در تصویر قابل مشاهده می باشد، داوطلبان می بایست در کادرهای نشان داده شده، اطلاعات خود را وارد نمایند و پس از آن گزینه “تایید و ادامه” را انتخاب کنند.
  • پس وارد نمودن اطلاعات شخصی مثل شماره تلفن ثابت و همراه و انتخاب عبارت “ادامه روند پرداخت” را انتخاب کنید.
  •  حالا در صفحه پیش رو اطلاعات کارت بانکی خود را وارد نموده و گزینه “پرداخت” را فشار دهید.
  • حال می بایست مجددا به صفحه ابتدایی ثبت نام بازگشته و این بار روی عبارت “تایید و ادامه – گام بعدی” کلیک کنید.
  • شماره سریال کارت اعتباری که پس از واریز وجه دریافت کرده اید را در کادر مربوطه وارد کنید و پس از ثبت کد امنیتی موجود در صفحه، کلید “ورود به سیستم” را بفشارید.
  • در این قسمت شرایط فایل عکس که باید آن را ارسال کنید وجود دارد. پس از بررسی آن و ارسال عکس، گزینه “تایید و ادامه- گام بعدی” را انتخاب نمایید.
  • در مرحله بعدی صفحه ای برای شما به نمایش گذاشته می شود که می بایست اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
  • این قسمت شامل اطلاعات مربوط به سهمیه بوده که درصورت داشتن آن، می بایست کادر های مربوط به آن را پر کنید.
  • پس از کامل نمودن و وارد کردن اطلاعات خود در کادرهای مشخص شده روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.
  • و در قسمت آخر اگه نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود داشتید می توانید از دو روش زیر استفاده نمایید.
  • پس از اتمام فرآیند ثبت نام، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که توصیه می شود تا یک نسخه پرینت شده از آن تهیه کرده و تا زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش نزد خود نگهداری نمایید.

نحوه ثبت نام آزمون مربی آموزش معلولین

ثبت نام این آزمون نیز اینترنتی بوده و از طریق سایت سازمان جهاد دانشگاهی انجام می گیرد بدین منظور می بایست مراحل زیر را طی نمایید.

  • ابتدا وارد آدرس اینترنتی hrtc.ir شده و روی گزینه پرداخت هزینه کلیک نمایید.
ثبت نام ازمون مربی آموزش معلولین
آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • پس از پر کردن فیلدهای مربوطه گزینه پرداخت هزینه را برگزینید.
ثبت نام ازمون مربی آموزش معلولین
آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • اطلاعات کارت بانکی خود را درج نموده و با پرداخت هزینه را نهایی کنید.
ثبت نام ازمون مربی آموزش معلولین
آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • پس از پرداخت هزینه به صفحه اول بازگشته و اینبار ثبت نام در آزمون را انتخاب کنید.
ثبت نام ازمون مربی آموزش معلولین
آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • سپس کدملی و توکن پرداخت را که در مراحل قبل دریافت کرده بودید وارد نموده و گزینه ثبت نام را بزنید.
ثبت نام ازمون مربی آموزش معلولین
آزمون استخدامی آموزش و پرورش

حداقل معدل برای استخدام آموزش و پرورش ۱۴۰۲

در دوره های گذشته، تنها داوطلبان دارای حداقل معدل می توانستند نسبت به ثبت نام و شرکت در فرآیند ثبت نام ازمون استخدامی اموزش پرورش اقدام نمایند. اما طی اعتراض عده ای زیادی از متقاضیان، این شرط برای ثبت نام برداشته شد و در حال حاضر افراد با هر معدلی می توانند در این فرآیند شرکت کنند.

به معنای دیگر، سوابق تحصیلی نمی تواند مانع حضور داوطلبان در جلسه آزمون باشد اما باید به نکته اشاره کرد که ممکن است معدل فرد در مرحله مصاحبه برای او امتیاز محسوب شود. به بیان دیگر، سوابق تحصیلی می تواند یکی از ملاک های پذیرش افراد در فرآیند مصاحبه محسوب شود و موجب پیش گرفتن شرکت کنندگان از رقبای هم سطح خود گردد.

شرایط ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

هر ساله یک سری شرایط عمومی و اختصاصی توسط مراجع مربوطه در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش تعریف می گردد که تمامی داوطلبان نام نویسی در آزمون استخدامی فرهنگیان، می بایست واجد کلیه این شرایط باشند. چرا که هر گونه مغایرت با این شرایط، موجب سلب حق استخدام و رد صلاحیت متقاضی می گردد که این فرایند در ادامه موجب لغو قبولی داوطلب خواهد شد.

شرایط ثبت نام عناوین شغلی ابتدایی، دبیری و هنرآموز، مربی پرورشی و مربی آموزش معلولین در دفترچه ثبت نام مجزای مخصوص هر کدام منتشر می شود. اما به طور کلی و طبق دفترچه ثبت نام، شرایط اختصاصی و عمومی شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای همه عناوین شغلی مذکور تا حد زیادی مشابه است.

شرایط عمومی

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • معتقد بودن به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان الهی تصریح شده در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران
  • پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از خدمت
  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی برای انجام شغل انتخابی
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
  • دارا نبودن سابقه محکومیت جزایی موثر
  • نداشتن ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی از سوی مراجع قضایی و دارای صلاحیت (کارکنانی که تصدی یک شغل سازمانی را در هر یک از دستگاه های اجرایی را به صورت رسمی یا پیمانی دارا باشند، پس از پذیرفته شدن در آزمون و در حین استخدام نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه های اجرایی باشند.
  • داوطلبان نباید جزو بازنشستگان و نیروهای بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی باشند.
  • عدم اشتغال به صورت رسمی یا پیمانی در سازمان یا دستگاه اجرایی پس از پذیرفته شدن در آزمون و حین استخدام

شرایط سنی

  • شرط سنی حداقل 20 سال تمام و حداکثر 40 سال فارغ از مدرک کارشناسی و ارشد
  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر، از شرط حداکثر سن معاف می شوند.
  • داوطلبان با ارائه مدارک مربوط به موراد زیر، می توانند به حداکثر سن مشخص شده اضافه کنند:
  • داشتن پدر و مادر و همسر و برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال
  • افرادی که داوطلبانه در جبهه ها حضور داشته اند به میزان حضور در جبهه و مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی در اثر مجروحیت می توانند به میزان حداکثر شرایط سنی اضافه کنند.
  • داوطلبانی که در طول جنگ تحمیلی به اسارت دشمن و یا گروه های ضد انقلاب درآمده اند به میزان مدت اسارت و حضور در جبهه می توانند از امتیاز افزایش به شرایط سنی استفاده نمایند.
  • متقاضیان ثبت نام آزمون استخدامی اموزش پرورش به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند، یکسال تا حداکثر پنج سال به سقف محدوده سنی اضافه می شود. البته با ذکر این نکته که نرخ باروری محل زادگاه داوطلب یا فرزند او بیش از 2/5 نباشد.
  • مدت همکاری تمام وقت کسانی که با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری داشته اند از حداکثر سن فرد برای شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می شود.

شرایط اختصاصی

  • امکان تغییر محل خدمت تعیین شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، پس از قبولی نهایی و پیش از استخدام و اشتغال به کار وجود ندارد. پس از اشتغال نیز مطابق با قوانین و مقررات نقل و انتقالات فرهنگیان به درخواست داوطلب پاسخ داده می شود.
  • فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق)، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که به وزارت آموزش و پرورش متعهد هستند، نمی‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند. (در دفترچه استخدامی آموزش امور معلولین ذکر نشده است)
  • افرادی به عنوان پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش محسوب می شوند که در دوره مهارت آموزی شرکت کنند و موفق به کسب حدنصاب امتیاز لازم در آزمون جامع آن گردند.
  • در صورت انصراف فرد در طول دوره از تحصیل و اشتغال، وی ملزم به پرداخت هزینه می باشد.
  • مدت دوره یکساله مهارت آموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نمی شود و تنها به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش و پرورش است.
  • تغییر محل مهارت آموزی، تنها در صورت وجود شغل، با رعایت جنسیت از طریق سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار می گیرد.
  • پذیرفته شدگان شغل محل های آموزش و پرورش عشایری که دارای چند منطقه و یا ناحیه می باشند، تعیین محل خدمت آنان بر اساس نیاز و پس از گذراندن دوره مهارت آموزی، از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط صرفا برای مدارس و مناطق عشایری صورت خواهد گرفت. (در دفترچه استخدامی آموزش امور معلولین ذکر نشده است)
  • پذیرفته شدگان نهایی استخدام آموزش و پرورش می بایست در دوره های ضمن خدمت موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند. گذراندن حداقل 120 ساعت ضمن خدمت مرتبط با امورتربیتی و مهارت های معلمی برای پذیرفته شدگان رشته های غیر امورتربیتی در دو سال اول استخدام الزامی می باشد. (در دفترچه استخدامی آموزش امور معلولین ذکر نشده است)
  • گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی طبق نیاز بوم خدمت خواهد بود که جذب به صورت استانی صورت می گیرد. بنابراین بعد از طی فرآیند استخدامی، خارج شدن فرد پذیرفته شده از بوم خدمت استانی به منزله انصراف و قطع استخدام وی خواهد بود.
  • عدم شرکت در کلاس های درسی و امتحانات دوره مهارت آموزی و همچنین آزمون جامع، به منزله انصراف داوطلب از ادامه روند استخدام تلقی می شود و چنین فردی می بایست مبلغی را به عنوان جریمه و هزینه دوره آموزشی پرداخت نماید.
  • قسمتی از هزینه های دوره مهارت آموزی بر عهده داوطلب می باشد و در صورت انصراف او در مدت یک ساله آموزشی، وزارت آموزش و پرورش می تواند نسبت به محاسبه و دریافت هزینه های مربوطه اقدام کند.
  • داوطلبانی که جزو پذیرفته شدگان نهایی عنوان شغلی هنرآموز هستند، می بایست برای اطلاع از نحوه ثبت نام و شرکت در دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش به سایت دانشگاه فرهنگیان به نشانی cfu.ac.ir رجوع نمایند.
  • مجری دوره های مهارت آموزی پردیس دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می باشد. مکان دقیق دوره مهارت آموزی با توجه به شغل محل و پس از اعلام نتایج قطعی، مشخص می گردد.
  • داوطلبان می بایست در زمان ثبت نام برای شرکت در دوره مهارت آموزی، مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و همچنین مدرک ICDL خود را ارائه دهند. در غیر این صورت باید متعهد شوند که مدارک مورد نظر را تا قبل از آزمون جامع دوره مهارت آموزی دریافت و ارائه خواهند داد.
  • دانشگاه هایی که دوره مهارت آموزی در آن ها اجرا می شود، مسئولیتی در برابر تهیه مسکن و تغذیه افراد ندارند اما در صورت تقاضای داوطلبان، می توانند خدماتی را با دریافت هزینه ارائه کنند.
  • به منظور ماندگاری نیروهای آموزش ابتدایی، هرگونه تغییر سمت این نیروها به سایر مشاغل گروه معلمی و یا انتقال آن ها به سایر دستگاه های اجرایی ممنوع بوده، مگر در موارد خاص که پس از بررسی مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری تایید گردد.
  • با توجه به اینکه مجوز استخدامی مشاغل آموزگار ابتدایی، دبیری و هنرآموزی مشترک صادر شده است، افرادی که در آزمون ابتدایی شرکت کرده اند در صورت دارا بودن شرایط دفترچه استخدام دبیری و هنرآموزی، در این آزمون نیز شرکت نمایند. البته توجه داشته باشید پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش در صورتی که این افراد در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت این آزمون قرار بگیرند از فرآیند استخدام حذف شده و استخدام آنان صرفا برای آموزگار ابتدایی صورت خواهد گرفت.

سهمیه های موثر در ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

سهمیه ایثارگران

جذب ایثارگران در ازمون استخدامی آموزش و پرورش با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران و با احتساب سهمیه 5 یا 25 درصد بوده و به شرح زیر می باشد:

  • افراد مشمول سهمیه 25 درصد ایثارگران، برای اعمال آن صرفا باید شغل محل های مشخص شده در سهمیه ایثارگران 25 درصد را انتخاب نمایند.
  • ایثارگران متقاضی سهمیه 25 درصد، لازم است پیش از ثبت نام ابتدا اطلاعات خود را در سیستم سجایا ثبت نموده و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شود.در صورت عدم تایید بنیاد مجاز به انتخاب شغل محل های مشخص شده برای سهمیه مذکور نمی باشند.
  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر از شرط حداقل معدل و حداکثر سن معاف هستند.
  • افراد مشمول سهمیه 5 درصد ایثارگری برای اعمال سهمیه مذکور صرفا باید شغل محل های مشخص شده در سهمیه ایثارگران 5 درصد را انتخاب نمایند.
  • ایثارگران مشمول سهمیه های 25 و 5 درصد متقاضی استخدام در آموزش و پرورش باید حداقل 80 درصد حد نصاب علمی آخرین نفر پذیرفته شده را کسب نمایند.
  • در صورتی که داوطلب ایثارگری بر اساس نمره آزمون کتبی با رقابت با داوطلبان سهمیه آزاد در همان شغل محل جنسیت به عنوان داوطلب آزاد معرفی شده باشد، سایر مراحل آزمون را به عنوان داوطلب سهمیه ازاد طی خواهد کرد.

سهمیه معلولین

  • داوطلبان مشمول سهمیه 3 درصدی معلولین ذکر شده در دفترچه برای تایید شمول این سهمیه صرفا باید شغل محل های مشخص شده در سهمیه معلولان را انتخاب نمایند.
  • لازم به ذکر است معلولین باید صلاحیت و توانایی لازم برای انجام کار مورد نظر برای استخدام را داشته باشد و استخدام این افراد در صورتی که به تشخیص سازمان بهزیستی معلولیت آنان مانع از انجام امور کاری نباشد، بلامانع است.

سایر امتیازات

  • حافظین قرآن: 10 درصد امتیاز کسب شده در آزمون کتبی حافظان قرآن دارای درجات 1 تا 3 برای حافظین قرآن در رشته های تحصیلی مربوط به گروه معارف اسلامی منحصرا در شغل دبیری «حکمت و معارف اسلامی» لحاظ خواهد شد. همچنین در صورتی که حافظان دارای مدرک تحصیلی رشته مربوطه باشند از امتیاز برخوردار خواهند شد.
  • بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استان ها): توجه داشته باشید با استناد به قانون مربوطه داوطلبان بومی شهرستانی نسبت به سایر داوطلبان غیر بومی دارای اولویت می باشند و ضریب یک و چهاردهم محاسبه و ملاک قرار می گیرد.
  • حمایت از خانواده و جوان ایرانی: به ازای تاهل و نیز هر فرزند 2 درصد و مجموعه حداکثر تا 10 امتیاز به امتیاز مکتسبه کتبی داوطلب اضافه خواهد شد. البته اعمال امتیازات مشروط به این است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای 2/5 نباشد.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون استخدامی فرهنگیان 1401 و پذیرش در رشته های شغلی مورد علاقه خود را دارند، می بایست در حین ثبت نام اینترنتی این فرآیند، مدارک، مشخصات و اطلاعات به خصوصی را وارد سایت سازمان سنجش نمایند. عدم درج یا وارد نمودن اشتباه و ناقص مدارک ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، موجب لغو پروسه نام نویسی می گردد. به همین علت، توصیه می کنیم که حتما پیش از اقدام به ثبت نام، مدارک و اطلاعات لازم را گردآوری نمایید و آن ها را در دسترس خود قرار دهید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که یک نمونه برگ آزمایشی از فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش در انتهای دفترچه راهنمای این آزمون قرار دارد که تکمیل آزمایشی آن موجب آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان با فرایند نام نویسی می شود. مدارک شخصی، تحصیلی، شغلی و… لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی فرهنگیان ۱۴۰۱به شرح زیر است.

مدارک مورد نیاز ازمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
اطلاعات فردی و شناسنامه ای داوطلب مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره و شناسه شناسنامه، کد ملی و…
مشخصات وضعیت نظام وظیفه داوطلبان آقا
اطلاعات وضعیت تاهل و نظام وظیفه
اطلاعات شغلی مانند نوع سازمان، سابقه شغلی، نوع قرارداد و…
اطلاعات و کد مربوط به سهمیه ایثارگران متقاضیان مشمول
مشخصات تحصیلی مانند رشته، مقطع، تاریخ فارغ التحصیلی، محل اخذ مدرک و…
اطلاعات محل سکونت متقاضی مانند نام استان، شهر، آدرس دقیق، کد پستی، شماره تلفن ثابت و همراه
فایل اسکن شده 4*3 عکس پرسنلی داوطلب با ویژگی های زیر:

  • دارای زمینه سفید
  • فرمت jpg
  • تمام رخ
  • بدون جای منگنه، لکه و مهر
  • حجاب کامل با رعایت وضوح گردی صورت برای داوطلبان خانم
  • سایز مجاز از 300*200 پیکسل تا 400*300 پیکسل
  • حداکثر حجم 70 کیلوبایت
  • مربوط به سال جاری

تنها داوطلبانی که فارغ التحصیل رشته های استخدامی آموزش و پرورش می باشند، می توانند نسبت به نام نویسی در آزمون مربوطه اقدام نمایند. بنابراین کلیه متقاضیان می بایست علاوه بر اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، از مطابقت مقطع و رشته تحصیل خود با رشته های آزمون استخدامی مذکور اطمینان کسب نمایند. لیست رشته ها و مدارک تحصیلی مورد نیاز هر یک از مشاغل دبیری و هنرآموزی و همچنین آموزگاری از طریق دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش به اطلاع داوطلبان می رسد.

علاقمندان به ثبت نام آزمون مربی آموزش معلولین صرفا باید در رشته های کاردرمانی و گفتاردرمانی تحصیل کرده باشند.

لیست رشته های آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ شناسنامه قانون | Download 01

چه استان هایی برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ نیرو جذب می کند؟

سازمان آموزش و پرورش کشور در هر منطقه ای که نیاز به استخدام دبیر داشته باشد، اقدام به جذب نیرو خواهد کرد. لیست اسامی استان های نیازمند نیروی آموزشی جدید در دفترچه راهنمای ثبت نام هر دوره منتشر می گردد که جهت درسترسی به آن ها می توانید بر روی هر یک از لینک های مورد نظر خود در باکس های زیر کلیک نمایید.

لیست اسامی استان های جذب مربی آموزش معلولین 1402 شناسنامه قانون | Download 01
لیست اسامی استان های جذب آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ شناسنامه قانون | Download 01
لیست اسامی استان های جذب دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش 1402 شناسنامه قانون | Download 01

مواد و منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

داوطلبان برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن در این آزمون استخدامی بهتر است منابع جامعی در این خصوص تهیه نمایند. از آن جایی که مواد این آزمون به سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم شده، داوطلبان می بایست پیش از شرکت در آزمون این موارد را به صورت کامل بررسی نموده و منابع متناسب با آن را تهیه و مطالعه کنند. به همین جهت توصیه می شود با کلیک بر روی لینک موجود در کادر زیر، به این منابع دست پیدا کنید.

مواد و منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش 
منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

در کنار مطالعه این منابع برای یادگیری بهتر مباحث و یا حتی صرفه جویی در زمان برای مطالعه و آمادگی شرکت در آزمون مذکور، بسیاری از داوطلبان ترجیح می دهند به مطالعه جزوه آزمون های استخدامی بپردازند. از همین رو، جهت آشنایی با جزوات مربوط به آزمون استخدامی آموزش و پرورش می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش پرورش ۱۴۰۲

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، همزمان با شروع مهلت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش به منظور شرکت در آزمون استخدامی این ارگان داوطلبان می بایست از شرایط، نکات، ظرفیت پذیرش و از همه مهم تر کد شغل محل های ارائه شده در دوره استخدام آگاهی های لازم را کسب نمایند. به همین منظور راهنمای ثبت نام این آزمون به صورت فایل در آمده و از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش 1402 تاریخ انتشار :18 مهر 1402 شناسنامه قانون | Download 01
دانلود دفترچه آزمون استخدامی مربی پرورشی آموزش و پرورش 1402 تاریخ انتشار :به زودی شناسنامه قانون | Download 01
دانلود دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه مربی آموزش معلولین 1402 تاریخ انتشار :17 شهریور 1402 شناسنامه قانون | Download 01
دانلود دفترچه آزمون دبیری و هنرآموز آموزش و پرورش 1402 تاریخ انتشار :27 خرداد 1402 شناسنامه قانون | Download 01
اصلاحیه دفترچه آزمون دبیری و هنرآموز آموزش و پرورش 1402 تاریخ انتشار :31 خرداد 1402 شناسنامه قانون | Download 01
دانلود دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۲ تاریخ انتشار :10 اسفند ۱۴۰۱ شناسنامه قانون | Download 01
اصلاحیه اول دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۲ تاریخ انتشار :16 اسفند 1401 شناسنامه قانون | Download 01
اصلاحیه دوم دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۲ تاریخ انتشار :20 اسفند ۱۴۰۱ شناسنامه قانون | Download 01
اصلاحیه سوم دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۲ تاریخ انتشار :21 اسفند 1401 شناسنامه قانون | Download 01
اصلاحیه چهارم دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۲ تاریخ انتشار :22 اسفند ۱۴۰۱ شناسنامه قانون | Download 01
نکات مهم ⭐
  • آزمون استخدامی مربی پرورشی در اسفند ماه 1402 برگزار خواهد شد.
  • مواد این آزمون بر خلاف دوره های گذشته در سه دسته عمومی، اختصاصی و تخصصی دسته بندی می گردد..
  • پس از برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه آزمون استخدام مربی پرورشی، نتایج نهایی داوطبان شرکت کننده در خرداد ماه 1403 منتشر می گردد.

کتاب‌های منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

الف- کتاب‌های حیطه تخصصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

با توجه به اینکه هنوز دفترچه آزمون استخدامی اسفندماه سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است، رشته های دبیری مورد تقاضا در این آزمون به صورت دقیق مشخص نیست؛ لذا این موارد با توجه به آخرین آزمون برگزار شده در سال جاری تنظیم شده است:

منابع آزمون استخدام دبیر عربی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر فرهنگ و هنر شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر زبان انگلیسی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر زبان و ادبیات فارسی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر حکمت و معارف اسلامی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر علوم تجربی- زیست‌شناسی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر علوم تجربی- شیمی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر علوم تجربی- فیزیک شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر ریاضی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر کار و فناوری شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر تربیت بدنی شناسنامه قانون | Download 01
منابع آزمون استخدام دبیر مطالعات اجتماعی شناسنامه قانون | Download 01

ب- کتاب‌های حیطه عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

شناسنامه قانون | %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4 %DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D9%88%D9%86%D9%87

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85 %DB%8C%D8%A7%D8%B1 %D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3 %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1 %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2 %D9%88 %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1 %D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%8A%DB%8C

مشاهده

ج- کتاب‌های حیطه اختصاصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

شناسنامه قانون | %D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3 %D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4 %E2%80%93 %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C

مشاهده

شناسنامه قانون | %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8 %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9 %D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1 %D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C

مشاهده

سوالات متداول

1- ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ چه زمانی انجام می شود؟

در حال حاضر قرار است که برگزاری آزمون در حوزه مربی پرورشی صورت پذیرد که زمان ثبت نام آن هنوز مشخص نشده است.

2- از طریق کدام سایت می توان نسبت به ثبت نام جهت استخدام آموزش و پرورش اقدام کرد؟

نام نویسی در آزمون رشته شغلی مربی آموزش معلولین از سایت hrtc.ir است و بقیه عناوین شغلی از طریق سایت sanjesh.org صورت می گیرد.

3- شرایط ثبت نام ازمون استخدامی آموزش پرورش به چه صورت است؟

شرایط سنی به منظور ثبت نام برای دوره استخدام قبلی، از 20 سال تمام و حداکثر تا 40 سال تمام برای فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و ارشد اعلام شده که در صورت تغییر، مقاله بروز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام