آزمون تعیین صلاحیت
آزمون های استخدامی

ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ (راهنما و جداول و فرم‌ها)

فهرست عناوین این صفحه

ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش + راهنمای عملی

شناسنامه قانون- با توجه قریب الوقوع بودن زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری و معلم آموزش استثنایی، فرایند ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی به زودی شروع می‌شود.

پیش از این معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرده بود: حدود ۶۳۶ هزار داوطلب در این آزمون شرکت کردند که ۲۸ هزار نفر را به عنوان آموزگار ابتدایی جذب می کنیم و ۱۱۶۸ نفر آموزگار استثنایی هستند. نتایج اولیه آزمون بین ۱۴ تا ۲۰ فروردین اعلام می‌شود و تا ۲۸ اردیبهشت مرحله ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی هم تمام می شود.

فرایند ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی مبتنی بر صلاحیت‌های معلمی‌ چیست؟

با توجه به نقش معلمان در پیشرفت همه جانبه کشور، جذب عادلانه معلمان شایسته همواره یکی از مطالبات جامعه بوده و از سویی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تاکید شده است. از این رو، آزمون استخدامی رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش، برای اولین بار در تاریخ آزمون‌های استخدامی کشور، جدول ارزیابی مصادیق شایستگی را به صورت تفصیلی، با تعیین ابزار و حدود امتحان کتبی و ارزیابی تکمیلی تعیین کرده است. سنجش صلاحیت پایه معلمی در ابعاد عمومی، حرفه‌ای و تخصصی به عنوان یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نگارش جدول ابزار شایستگی مورد توجه بوده و مفاد آزمون استخدامی از وضعیت کلیشه‌ای و البته با اعتبار پایین، با رویکردی تحولی و مبتنی بر اصول علمی بازنویسی شده است.

لازم به ذکر است فرایند ارزیابی تکمیلی در این آزمون استخدامی مبتنی بر ادبیات ارزیابی حرفه‌ای با درجه اعتبار بالا به‌نحوی برنامه‌ریزی شده که بتواند در گستره ملی جایگزین مصاحبه‌های سنتی جذب معلمان شود. با این هدف که بتواند بسترسازی لازم را برای احراز شایستگی‌های پایه و جذب معلمان با کیفیت فراهم کند و ضمن توجه جامع به مهارت و شایستگی معلمان، اسباب رشد و ارتقای آنان را در ابتدای خدمت فراهم کند. در این فرایند سعی شده است فرصتی فراهم شود تا بهترین‌ها بتوانند توانمندی خود را به نمایش بگذارند و ارزیابی، عادلانه و مبتنی بر موقعیت شبیه‌سازی شده در مورد داوطلبان صورت پذیرد.

در سال جاری براساس دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش، ارزیابی تکمیلی آموزگاران در قالب برگزاری و شکل گیری حوزه‌های ارزیابی انجام خواهد شد. در حوزه‌های ارزیابی تکمیلی که بعد از اعلام نتایج آزمون شروع به فعالیت خواهند کرد، رفتارهای استاندارد توسط ارزیابان آموزش دیده در چند تمرین شبیه سازی شده معلمی، طبقه بندی رفتاری می‌شود و درنهایت مورد سنجش قرار خواهد گرفت. این شیوه مبتنی بر استانداردهای علمی معتبری است که سال‌ها در کشورهای مختلف و البته در کشورمان در عرصه‌های حیاتی، مورد بهره برداری قرار گرفته است.

جدول شایستگی شغل آموزگاری

حیطه شایستگی محتوای ارزیابی
عمومی باور و التزام عملی به ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی معارف و اندیشه اسلامی و انقلابی و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
رعایت آداب و اخلاق اسلامی و اراستگی پوشش و ظاهر شاخص رعایت اخلاق و آداب اسلامی، شئونات اجتماعی، حضور فعال در مراسم و مناسک مذهبی و آراستگی پوشش و ظاهر، متعهد بودن به جلوه‌های مطلوب اخلاقی همچون صداقت، صبوری، گذشت، محبت و عطوفت
مهارت‌های ارتباطی، سازگاری و انعطاف‌پذیری ابزارهای سنجش و ارزیابی تکمیلی
تعهد و تعلق سازمانی، مسئولیت‌پذیری ابزارهای سنجش و ارزیابی تکمیلی
تفکر تحلیلی و حل مسأله، خلاقیت، نوآوری و تحول خواهی ابزارهای سنجش و ارزیابی تکمیلی
اختصاصی مهارت‌های تدریس اثربخش شناخت تفاوت‌های فردی، شیوه‌های تدریس و خلق موقعیت‌های بدیع و خلاقانه و مدیریت کلاس
تربیت چند ساحتی مهارت‌های تربیتی در ساحت‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی‌شناختی و هنری
انگیزه حرفه معلمی اشتیاق، علاقه و انگیزه به حرفه معلمی و برخوردرای از نگرش غنی نسبت به تعلیم و تربیت و کار کردن با دانش‌آموزان
کاربست فناوری‌های نوین آموزشی آشنایی با تکنولوژی و نرم‌افزارهای آموزشی
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره‌های معتبر استانی و ملی و جهانی کسب مقام در مسابقات و رویدادهای معتبر علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری
سوابق فعالیت‌های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری‌های نوین مستندسازی تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه‌های جهادی، مدارس، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی (با ارائه مدارک معتبر از مراجع ذیربط و بیمه)
گواهی معتبر مهارت‌ها و مرتبه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری
تقدیرنامه‌های مرتبط در سطح (امتیاز بر اساس سطوح کسب تقدیرنامه)
تخصصی تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره ابتدایی توانایی تلاوت قرآن و درک معانی آن
توانایی نوآوری و ابتکار آموزشی و بازی وارسازی مفاهیم ریاضی، علوم اجتماعی و…
توانایی قصه گویی، شعرخوانی، داستان خوانی و…
زیبانویسی، طراحی، کاردستی و نقاشی
توانایی اجرا و طراحی بازی و ورزش و سواد سلامت

در ادامه فایل جدول شایستگی شغل آموزگار ابتدایی و استثنایی ارائه شده است. این جدول شایستگی های عمومی، اختصاصی، تخصصی، محتوای ارزیابی و همچنین سهم ارزیابی تکمیلی برای هر حیطه را شامل می‌شود.

داوطلبان شرکت کننده در آزمون استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی جهت اطلاع از سنجش و ارزیابی شایستگی های ارزیابی تکمیلی، می‌توانند از طریق لینک زیر نسبت به مشاهده جدول اقدام نمایند.

مشاهده جدول شایستگی در فرمت pdf

جلسه معارفه و بررسی مدارک

لازم به ذکر است که در ابتدای ورود به کانون ارزیابی برای ارزیابی تکمیلی آموزگاران، جلسه معارفه برگزار می شود. در این جلسه داوطلبان پس از آشنایی با مراحل ارزیابی تکمیلی آموزگاران و معرفی خود، برنامه ارزیابی مخصوص به خود را با توجه به زمان بندی های در نظر گرفته شده توسط مدیریت کانون دریافت می‌کنند.

همچنین، متقاضیان می بایست تمامی مدارک و مستندات خود که شامل نمونه برگ مدارک و سوابق تحصیلی و سایر موارد را به مسئول بررسی ارائه دهند. معمولا در مصاحبات ارائه برخی مدارک باعث کسب امتیاز بیشتر می شوند. از مدارک امتیاز آور می توان به کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره های معتبر استانی، ملی و جهانی مانند جشنواره بین المللی فارابی، مستندات تجربه و سابقه تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه های جهادی و یا مدارس اشاره کرد. زمان اختصاص داده شده برای بررسی مدارک کمتر از یک ساعت می باشد.

مراحل ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

در فرایند ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی، علاوه بر مصاحبه عمومی، تمرین‌های شبیه‌سازی شده‌ای تحت عنوان ارائه تدریس، ایفای نقش و کار گروهی طراحی شده است که بتواند توانمندی افراد معرفی شده در پذیرش نقش مربی در نسبت با دانش‌آموزان و خانواده ایشان و همچنین نقش مرجعیت اجتماعی، مورد ارزیابی قرار دهد.

در ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش داوطلبین از طریق ادبیات جدید با استفاده از ابزارهایی از جمله مورد کاوی، بحث گروهی، ارائه شفاهی و مصاحبه و… توسط ارزیابان آموزش دیده در مراحل مختلف سنجیده خواهند شد. ادامه خلاصه ای از فرایند ارزیابی تکمیلی در چهار بخش ارائه شده است:

یادآوری: با توجه به اهمیت بخش ارائه تدریس در ارزیابی تکمیلی، توصیه می‌شود وسایل و تجهیزات مورد نیاز را در روز ارزیابی تکمیلی به همراه داشته باشید.

مراحل ۵گانه ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی به شرح زیر است:

۱- مصاحبه عمومی و گزینش

مصاحبه عمومی روند بررسی صلاحیت‌های عمومی داوطلبان آزمون استخدامی آموزگاری است که بر اساس جدول شایستگی مورد انتظار و شاخص‌های مورد نظر گزینش، انجام می‌گردد. این مرحله معمولا ۱ ساعت به طول می انجامد و مصاحبه با حضور نماینده گزینش انجام می شود. در این بخش داوطلب می بایست به سوالات از پیش طراحی شده که ارزیاب درنظر گرفته است پاسخ دهد. لازم به ذکر است که داوطلبان می توانند با مطالعه سوالات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال های گذشته، علاوه بر آشنایی با نوع سوالات، خود را برای آزمون نیز آماده سازند.

۲- ارزیابی و مصاحبه تخصصی

سوالات ارزیابی تکمیلی آموزگاران در مراحل ارزیابی استخدام آموزش و پرورش متفاوت می باشد. به طور مثال در بخش عمومی سوالاتی در حوزه ارزش های اسلامی و انقلابی، مباحث عقیدتی و سیاسی و شناختی مدنظر می باشد. اما در بخش ارزیابی و مصاحبه تخصصی، بیشتر مهارت در تدریس و انگیزه داوطلب بررسی می شود. لازم به ذکر است که بسیاری از سوالات تخصصی از منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش طرح می شوند که داوطلبان می توانند با مطالعه آن‌ها خود را برای آزمون آماده سازند.

۳- ارائه تحلیلی درس (تدریس)

یکی از دیگر بخش های ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی مرحله ارائه تدریس می باشد. در این تمرین، رابطه با دانش‌آموز سنجیده می‌شود. به بیان مصداقی، داوطلب در نقش معلم ابتدایی یک مدرسه‌ باید یکی از مباحث درسی را به طور فرضی مانند ریاضی، علوم و… را در مقطع شبیه‌سازی شده و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارد، ارائه کند.

داوطلبان پس از دریافت موضوع خود، تا نهایتا 1 ساعت وقت دارند تا علاوه بر آمادگی حول محور موضوع، طرح درس مناسبی را از آن تهیه نموده و خود را برای ارائه تدریس و تحلیل درس آماده سازند. در این مرحله داوطلبان 30 دقیقه فرصت دارند تا با توجه به نکات مهمی که در سناریو وجود داشته است، تدریس موضوع را برای فرد ارزیاب انجام دهند.

در ادامه، نمونه تمرین رایگان برای مرحله ارزیابی تکمیلی (امرحله تدریس) ارائه شده است.

مشاهده نمونه تدریس

۴- ایفای نقش

بررسی نوع مواجهه داوطلب با والدین دانش‌آموزان در راستای اهداف تربیتی نظام آموزش و پرورش خواهد بود. داوطلب در این تمرین باید جلسه‌ای را با والدین دانش‌آموزی که تکمیل اهداف تربیتی او نیازمند همکاری بیشتر معلم و خانواده است، داشته باشد و با بررسی موانع پیش رو، مسیری سازنده و متناسب با نیازهای دانش‌آموز تعریف کند.

در این مرحله داوطلب می بایست در نقش معلم با اولیای یک دانش آموز جلسه ای را برگزار نماید. پیش از این مرحله سناریو جلسه با اولیا در اختیار داوطلب قرار می گیرد. در جلسه ایفای نقش داوطلب در مقابل فردی که نقش والد را بازی می کند قرار گرفته و پیرامون موضوع سناریو به گفت و گو می پردازند. طبق اعلام آموزش و پرورش این بخش حدودا 20 الی 30 دقیقه به طول می انجامد. لازم به ذکر است که در این جلسه فرد ارزیاب نیز حضور خواهد داشت و تمامی موارد یادداشت و بررسی می شود.

توجه: در این ارزیابی، فرد پذیرفته شده با بازیگری روبرو خواهد شد که از قبل بر روی سناریو تسط دارد.

در ادامه، نمونه تمرین رایگان برای مرحله ارزیابی تکمیلی (ایفای نقش) آزمون استخدام دبیر و هنرآموز ارائه شده است.

مشاهده نمونه ایفای نقش

۵- کار و بحث گروهی

در این تمرین، توانایی داوطلب در ایفای نقش اجتماعی یک معلم و توانمندی او برای شکوفایی استعدادهای اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان بررسی می‌شود. در این تمرین، داوطلب به عنوان معلم، مشارکت فعالانه در مسائل حادث جامعه، خواهد داشت و بایستی با همکاران خود در این زمینه، بحث و گفتگوی نقش‌آفرین داشته باشد.

در بخش بحث گروهی یک سناریو واحد و از پیش مشخص شده در اختیار تمامی داوطلبان قرار می گیرد و متقاضیان می بایستی پس از 1 ساعت مطالعه و تمرین با توجه به برداشت و نظر خود در بحث گروهی که در ارتباط با آن موضوع و بین 4 الی 6 نفر می باشد، شرکت کنند.

معرفی یک کتاب کاربردی:

شناسنامه قانون | %D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C %D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4
مشاهده

سایر کتاب‌های مشابه در این خصوص را در این لینک ببینید.

برخی نکات کلی و عمومی

در کنار مواردی که در بالا آورده شد، اولین برداشت‌هایی که ارزیاب از متقاضی به دست می‌آورد، مربوط به نشانه‌های ظاهری متقاضی می‌باشد. منظور از ظاهر، لباس، حرکات و گفتار متقاضی است. باید توجه داشته باشید که این نشانه ها به دلیل غیرارادی و طبیعی بودن، بیشتر از مطالبی که بیان می‌کنید، قابل اتکاء هستند و تأثیر بالایی در قضاوت ها در مورد شما خواهند داشت.

لباس: لباس و پوشش باید هماهنگ با فرهنگ محیط کار و شغل شما باشد. لباس، نشانگر شخصیت اجتماعی- حرفه‌ای و ویژگی های فردی- اعتقادی انسان است. از لباس و پوشش افراد میتوان نظم یا شلختگی، سلیقه و درک تناسب های زیبایی، آگاهی از حیطه های اجتماعی-اعتقادی و تعاریف سازمانی را تشخیص داد. بنابراین نوع لباس و پوشش شما، قبل از اینکه کلامی صحبت کنید، اطلاعات زیادی را در اختیار مصاحبه کننده قرار می‌دهد که حتی می‌تواند در روند و مسیر مصاحبه تأثیرگذار باشد. به عنوان توصیه کلی، شما بهتر است سطح استاندارد و معمول در محیط مدرسه را در نظر بگیرید و اندکی استاندارد بالاتر را برای پوشش خود در جلسه مصاحبه رعایت کنید. به پوشش مدرسین و معلمین در سطح جامعه توجه کنید. آنها نمونه‌های مناسبی برای شناخت استاندارد پوشش هستند.

آداب رفتاری: هنگام ورود به محل ارزیابی تکمیلی و سپس جلسات ارزیابی، قبل از اینکه ارزیابی آغاز شود، شما با افرادی برخورد می‌کنید، فرمی پر می‌کنید، مدارکی تحویل می‌دهید و با حاضرین سلام و شاید احوال‌پرسی می‌کنید. از همینجای کار، طرز نگاه شما، کلماتی که به کار می‌برید، راه رفتن و حرکات بدنتان، نحوە نشستن یا ایستادن شما، همگی به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه برداشت ارزیاب‌ها را در مورد شما شکل می‌دهد. اینکه چقدر در برخورد با دیگران به عنوان انسان‌هایی مانند خودتان، راحت و صمیمی و در عین حال، آگاه به آداب و رفتار اجتماعی هستید؛ چگونه به شکل همزمان برای خود و دیگران احترام قائل می‌شوید؛ در هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن، وقار در عین افتادگی دارید؛ از الفاظی محترمانه و در عین حال صمیمی استفاده می‌کنید؛ حضور در محیطی ناآشنا و برخورد با افرادی جدید تأثیری بر آرامش فکری شما گذاشته است یا نه؟ همه این فاکتورها به صورت ناخودآگاه اطلاعاتی را در مورد شما به ارزیابان ارائه می‌دهند.

نحوۀ سخن گفتن: صدا و لحن شما هنگام سخن گفتن، پیام‌های بسیاری برای مخاطب ارسال می‌کند. آرام و آهسته صحبت کردن، ممکن است، نشانه‌ای از عدم اعتمادبه‌نفس یا حتی مخفی‌کاری محسوب شود. صحبت با صدای بیش از اندازه بلند نیز عاوه بر آزار دهنده بودن، نشانه‌هایی از غرور و خودمحوری در خود دارد. کند صحبت کردن، می تواند از عدم اطمینان یا کندی فرآیندهای ذهنی حکایت کند و در مقابل، تند صحبت کردن، می‌تواند ناشی از عدم تمرکز و عدم توجه به مخاطب باشد. پس صحبت با صدایی ملایم و سرعتی مناسب بهترین تأثیر را خواهد داشت.

زبان بدن: زبان بدن یکی از فاکتورهای ناخودآگاه و قابل اعتماد در تشخیص ویژگی‌های شخصیتی افراد است. نحوۀ حرکت دست ها و پاها یا نحوە قرارگیری آنها در هنگام صحبت کردن و یا هنگام گوش دادن، نشانه های قابل اعتمادی برای ارزیابی شخصیتی هستند. چگونگی نشستن بر روی صندلی یا ایستادن در مقابل میز مصاحبه‌کننده نیز اطلاعاتی در مورد فرد ارائه می‌دهند. در همه این موقعیت‌ها بهتر است حالتی باز و پذیرنده داشته باشید و حرکات دست‌هایتان هماهنگ با سخنانتان و یا سخنان و عکس‌العمل‌های مخاطبتان باشد. اگر بتوانید وضعیت بدن و حرکات خود را با وضعیت بدن و حرکات مخاطب هماهنگ کنید.

نحوه امتیازدهی ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

داوطلبان در مراحل ارزیابی استخدام آموزش و پرورش سنجیده می شوند و نمرات ارائه شده توسط تمامی ارزیابان جمع شده و در نهایت نمره مصاحبه یا همان نمره ارزیابی تکمیلی آموزگاران را تشکیل می دهند. طبق اعلام آموزش و پرورش، گروه های ارزیابی شامل ۴ نفر ارزیاب حرفه ای و دارای ابلاغ از طرف مدیر کل استان و مجوز ارزیابی ستاد اجرایی آزمون، ۱ نفر ارزیاب عمومی دارای ابلاغ از طرف هسته گزینش، ۱ نفر نماینده امور اداری و ۱ نفر نماینده معاونت آموز مربوطه می باشند.

تمامی ارزیابان از معلمان برجسته کشور هستند که با توجه به تجربه و همچنین کلاس های برگزار شده توسط سازمان استخدامی کشور و آموزش و پرورش، اطلاعات و بارم بندی های امتیازدهی ارزیابی تکمیلی آموزگاران را فرا گرفته و می توانند پس از انجام مراحل ارزیابی تکمیلی آموزگاران، نمره آزمون استخدامی آموزش و پرورش داوطلبان را ارائه دهند.

امتیاز بندی داوطلبان در سه بخش شایستگی های عمومی، شایستگی های اختصاصی و شایستگی تخصصی توسط ارزیابان کانون انجام می شود. داوطلبان می بایست در تمامی موارد مذکور شایستگی بالا و خوبی داشته باشند تا موفق به کسب نمره و امتیاز بالا شوند. در ادامه نحوه امتیازدهی ارزیابی تکمیلی آموزگاران در تمامی مراحل ارزیابی استخدام آموزش و پرورش ارائه شده است.

۱. شایستگی های عمومی

در بخش شایستگی عمومی موارد عمومی مانند مهارت های ارتباطی، خلاقیت و نوآوری، مسئولیت پذیری، باور و التزام عملی به ارزش های اسلامی و انقلابی، توانایی ذهنی و همچنین رعایت آداب و اخلاق اسلامی و آراستگی پوشش و ظاهر در نظر گرفته می شود.

۲. شایستگی های اختصاصی

در این بخش بیشتر شایستگی های حرفه معلمی در نظر گرفته می شود. از موارد مهم در امتیازدهی ارزیابی تکمیلی آموزگاران در بخش اختصاصی می توان به مهارت تدریس و انگیزه انتخاب شغل معلمی اشاره کرد. لازم به ذکر است که امتیازات سوابق فعالیت های فرهنگی و تربیتی و همچنین مدارک و مستندات ارائه شده از مقام های کسب شده در مسابقات و رویداد ها نیز در این بخش بررسی و امتیاز دهی می شود.

۳. شایستگی های تخصصی

منظور از شایستگی تخصصی، اطلاع از جزئیات تخصصی دوره تحصیلی مورد نظر داوطلب می باشد. بیشترین نمره در این بخش به موارد مانند آشنایی و تسلط به برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره تحصیلی می باشد که امتیازدهی آن از طریق مراحل ارائه تدریس و ایفای نقش می باشد. لازم به ذکر است داوطلبانی که مقاله یا پژوهش هایی در حوزه های مرتبط با بهبود عملکرد معلم در تدریس داشته باشند، امتیاز خوبی در این بخش دریافت می کنند.

زمان شروع ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

داوطلبانی که در آزمون استخدامی سال جاری شرکت نموده اند می بایست پس از اعلام نتایج آزمون و در صورت قبولی خود را برای آزمون حضوری ارزیابی تکمیلی آموزگاران آماده سازند. طبق اطلاعیه های منتشر شده توسط آموزش و پرورش، زمان شروع ارزیابی تکمیلی آموزگاران در استان های مختلف متفاوت می باشد.

توجه: هرگونه اطلاع رسانی در خصوص نحوه، زمان و مکان ارائه مدارک و ارزیابی تکمیلی در کارنامه و سامانه مرکز مجری برگزار کننده آزمون و حسب مورد سایت اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه خواهد بود و داوطلبان اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت خواهند کرد. بنابراین داوطلبان می بایست به طور مرتب به سایت های مذکور مراجعه نمایند.

در ادامه آدرس سایت اداره کل آموزش و پرورش استان ها ارائه شده است، داوطلبانی که به ارزیابی تکمیلی دعوت شده‌اند می‌توانند از طریق لینک زیر استان مورد نظر خود را پیدا کرده و بطور مرتب اطلاعیه‌های منتشر شده را بررسی نمایند.

 آدرس سایت اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها

نحوه اعلام نتیجه ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

۱- در صورتی که تعداد داوطلب دارای حدنصاب و واجد شرایط در هر شغل محل- جنسیت سهمیه کمتر از تعداد اعلام شده باشد، تمامی افراد واجد شرایط دارای حدنصاب آن شغل محل جنسیت برای مرحله ارزیابی تکمیلی معرفی خواهند شد.

۲- شیوه اجرای ارزیابی تکمیلی و جزئیات موارد مربوط پس از اجرای آزمون کتبی اعلام می گردد. اساس ارزیابی تکمیلی، مطابق ضوابط مربوط توسط حوزه های ارزیابی تکمیلی اداره کل آموزش وپرورش صرفًا برای افراد معرفی شده واجد شرایط صورت خواهد گرفت آموزش و پرورش نمره مرحله ارزیابی را جهت انتخاب نهایی و اعلام نتیجه آزمون، به مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و سازمان سنجش و آموزش کشور ارسال خواهد کرد.

۳- کسب نمره کتبی مکتسبه بالاتر و یا نمره کل نهایی بالاتر نسبت به سایر داوطلبان غیر از سهمیه اعلام نتیجه شده و همچنین سایر کد شغل محل های مربوط به شغل داوطلب، ملاک قبولی در آزمون نمی باشد.

یادآوری: امتیاز و سهم هر یک ازحیطه ها در جداول بخش آزمون استخدامی آموزش و پرورش (کتبی) و ارزیابی تکمیلی شرایط احراز، مواد آزمون، عمومی، تخصصی و اختصاصی، شغل محل ها و شرایط ارزیابی تکمیلی درج شده است.

معرفی یک کتاب کاربردی:

شناسنامه قانون | %D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C %D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4

مشاهده

سایر کتاب‌های مشابه در این خصوص را در این لینک ببینید.

چگونگی انتخاب، آموزش و تایید صلاحیت ارزیابان حوزه‌های ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

در راستای جذب عادلانه و با کیفیت نیروی انسانی، در فرایند شکل‌گیری حوزه‌های ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی، از میان معلمان دارای صلاحیت، پس از شرکت و در صورت قبولی در دوره‌های آموزش مجازی و حضوری مبتنی ابزارهای ارزیابی و اجرای کانون‌های آزمایشی، به عنوان ارزیاب حرفه‌ای، فعالیت خواهند کرد. معلمان معرفی شده برای انجام فرایند ارزیابی، باید در چارچوب برنامه آموزشی طراحی شده‌ سازمان اداری و استخدامی کشور، آموزش دیده و مورد ارزیابی قرار گیرند. آموزش مجازیِ دو روزه این معلمان شامل کلیات کانون ارزیابی، روش ثبت، طبقه بندی، ارزیابی و مستند سازی است. آموزش حضوری نیز به مدت سه روز مهارت‌های ارزیابی از جمله تمرین خوانی، ثبت مشاهدات، طبقه بندی و ثبت گزارش در سامانه را توسط اساتید مورد تایید این حوزه آموزش می‌دهد. پس از تأیید این افراد در تمامی مراحل مذکور، فرایند اجرای ارزیابی یک روزه به صورت آزمایشی، انجام می‌گیرد.

این ارزیابان ضمن پرهیز از مداخلات شخصی و قضاوت در فرایند ارزیابی، تلاش می‌کنند با ثبت کامل شواهد، مصداق‌های رفتاری را احراز کنند. در راستای بهبود وضعیت عملکرد ارزیابان و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان نیز، گروه کنترل کیفیت مستقر در ستاد آزمون وزارت به بررسی عملکرد ارزیابان پرداخته و در صورت رخداد هرگونه خطا در فرایند ارزیابی، گروه کنترل کیفیت به صورت برخط نسبت به رفع آن تذکر می دهد.

لازم به ذکر است به منظور جلوگیری از هر نوع شائبه، تخصیص ارزیابان و داوطلبان به هر گروه ارزیابی، به صورت تصادفی خواهد بود.

به منظور ضرورت حفظ امنیت ارزیابی و افزایش اعتبار این فرایند، ابزارهای تکمیلی مورد استفاده در آن، تمرین‌های شبیه‌سازی شده متنوعی برای ارزیابی معلمان و بر اساس بستر بومی نظام تعلیم و تربیت طراحی شده است که به صورت روزانه تغییر خواهد کرد و هر روزه تمرین‌های ارزیابی جدیدی پیش بینی و برای هر حوزه ارسال می‌شود. همچنین در راستای ایجاد زمینه‌ای عادلانه، امن و غیرقابل دسترس در محیط آزمون و جلوگیری از مداخلات و شائبه هرگونه تخلف، فرایند ارزیابی در بستر نرم‌افزار و بصورت برخط انجام خواهد شد و پس از ارزیابی، دسترسی‌ها از سطح ارزیاب و حوزه ارزیابی، قطع خواهد شد.

دستورالعمل برگزاری ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

دستورالعمل نحوه برگزاری ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ به استناد مواد ۱ و ۳ آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به شماره ابلاغی ۸۸۳۸۴/۴۴۱۷۸ مورخ ۲۳/۴/۱۳۸۹ هیأت وزیران و بندهای ۱ و ۲ ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی به شماره ۱۰۱۲۴۳ مصوب سازمان اداری و استخدامی کشور و مفاد مجوز شماره ۹۹۶۶۵ مورخ ۰۳/۱۲/۱۴۰۲ ابلاغ شده است.

بر اساس این دستورالعمل اسناد و مدارک داوطلبان و ویژگی‌های جسمانی و روانی آنان در راستای جذب و تأمین منابع انسانی شایسته، کارآمد، متعهد و برخوردار از صلاحیت‌ها و شایستگی‌های لازم متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی در دوره‌های مختلف تحصیلی معطوف به بندهای ۲-۳ و ۵-۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرایی نمودن راهکارهای ۲/۱۰ و ۴/۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بررسی می‌شود.

 دانلود دستورالعمل برگزاری ارزیابی تکمیلی

ویدئوهای آموزشی ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی

در این بخش ویدیوهای رسمی توضیح وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون قبلی استخدام آموزش و پرورش ارائه شده است.

ویدیوی شماره (۱)

ویدیوی شماره (۲)

 

ویدیوی شماره (۳)

مستندات قانونی ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی:

بخشی از دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی، تخصصی و اختصاصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی (بخشنامه شماره ۱۰۱۲۴۳ مورخ ۰۹/۱۲/۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور):

ماده ۱۳- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به انجام ارزیابی تکمیلی از پذیرفته شدگان امتحان مشترک اقدام نمایند. شرط لازم برای انتخاب افراد جهت انجام ارزیابی تکمیلی، کسب حد نصاب می‌باشد و انتخاب افراد براساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل‌درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی و شصت‌درصد (۶۰%) برای حیطه تخصصی و اختصاصی) به تعداد سه (۳) برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل- محل مورد تقاضا صورت می‌پذیرد.

تبصره ۱- در صورتی که تعداد افراد دارای حد نصاب در شغل- محل­‌های مورد تقاضا کمتر از ظرفیت پذیرش باشد، همه افراد واجد حد نصاب برای انجام سایر مراحل مربوط معرفی خواهند شد.

تبصره ۲- موسسه مجری فهرست پذیرفته‌شدگان را برای ارزیابی تکمیلی از طریق سامانه امتحانات اعلام می‌نماید. سامانه مذکور امکان دسترسی دستگاه‌های اجرایی و افراد پذیرفته شده را به نتایج امتحان مشترک فراهم می­‌نماید.

تبصره ۳- دستگاه اجرایی می‌تواند ارزیابی­‌های تکمیلی خود را به مراکز ارزیابی واگذار نماید.

تبصره ۴- در صورت درخواست دستگاه اجرایی و موافقت سازمان، معرفی افراد برای ارزیابی تکمیلی تا پنج برابر ظرفیت استخدامی، مشروط بر اینکه در زمان ثبت‌نام به داوطلبان اطلاع‌رسانی شود، امکان‌پذیر است.

تبصره ۵- در مواردی که آزمون به صورت استانی برگزار می‌شود، می‌بایست فرآیند نیازسنجی نیروی انسانی مورد نیاز، الگوی برگزاری آزمون و ارزیابی تکمیلی پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان، جهت بررسی و تأیید به سازمان ارسال شود.

معرفی یک کتاب کاربردی:

شناسنامه قانون | %D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C %D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4
مشاهده

سایر کتاب‌های مشابه در این خصوص را در این لینک ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام