آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

تشریح چگونگی افزایش سن و سابقه بازنشستگی در برنامه هفتم+ چند مثال

تشریح چگونگی افزایش سن و سابقه بازنشستگی در برنامه هفتم+ چند مثال

شناسنامه قانون- سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ساز و کار تغییر سن بازنشستگی را تشریح کرد.

به گزارش شناسنامه قانون، محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره سازوکار تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور، گفت: یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کلان کشور ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است و بخش زیادی از مشکلات امروز بازنشستگان نیز به جهت مشکلاتی است که در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در برنامه هفتم به جهت اهمیت این موضوع، فصلی را به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داد؛ در این فصل چند اصلاح برای ترمیم صندوق‌ها درنظر گرفته شده است، به طور مثال برخی صندوق‌ها در هم ادغام یا حذف شوند یا صندوق‌ها به جای بنگاهداری به سمت سهامداری حرکت کنند البته برخی از اصلاحات مدیریتی نیز از سوی مجلس اضافه شد به این معناکه افرادی که تمایل دارند در شرکت‌های تابعه مدیرعامل شوند باید برخی ویژگی‌ها را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در لایحه قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه صندوق‌های بازنشستگی اصلاحات سنجه‌ای نیز وجود داشت که ما اکثر این بحثها را در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به نفع بازنشستگان و کارمندان حذف کردیم.

زنگنه افزود: یکی از اصلاح سنجه‌ای مربوط به افزایش سن بازنشستگی بود که با توجه به افزایش سن امید به زندگی و اختلاف این سن با سن بازنشستگی که حدود ۳۰ سال می‌شود کمیسیون تلفیق آن را منطقی دانست و به صورت پلکانی موافقت کرد براساس این مصوبه، افرادی که بین ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آن‌ها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود، افرادی که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال مانده خدمتشان ۲ ماه اضافه می‌شود.

زنگنه ادامه داد: همچنین افرادی که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه، بیمه‌پردازانی که بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه و افرادی که کمتر از ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌شود.

وی با ذکر مثالی به تشریح مصوبه فوق پرداخت و بیان کرد: اگر فردی اکنون ۱۰ سال سابقه خدمت دارد، باید ۱۰۰ ماه اضافه‌تر خدمت کند و فردی که در سال نخست خدمت به سر می‌برد باید حدود ۱۵۰ ماه یعنی حدود ۱۲.۵ سال علاوه بر ۳۰ سال، خدمت کند که نهایتا ۴۲.۵ سال سن اشتغال می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: البته این مصوبه یک محدودیتی نیز مبنی بر سن ۶۲ سال برای آقایان و ۵۵ برای خانم‌ها دارد به این معنا که اگر مردان و زنان به این سن برسند از شمول این قانون مستثنی می‌شوند به این معناکه اگر فردی(مرد)۳۵ سال خدمت کرده اما سن وی به ۶۲ رسیده، نیازی نیست که خدمت خود را ادامه دهد.

وی درباره نحوه تعین حقوق افراد براساس مصوبه جدید، گفت: پیش از این افراد ۳۰ سال حق بیمه پرداخت می‌کردند و ۳۰ روز حقوق دریافت می‌کردند اما براساس مصوبه جدید سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرمول محاسبه را تعیین می‌کنند البته از آنجاکه تا ۲ سال اتفاقی نمی‌افتد لذا دولت زمان دارد طی یک سال نخست برنامه آئین‌نامه‌های مربوط یا در صورت لزوم اصلاح قانون را به مجلس ارائه کند.

این نماینده مردم در پاسخ به این پرسش که سن بازنشستگی مشاغل سخت چه تغییری می‌کند؟ گفت: مشاغل سخت و زیان‌آور و ایثارگران مشمول قوانین خاص خود هستند، البته این موضوع به این معنا نیست که سن بازنشستگی آن‌ها افزایش پیدا نمی‌کند بلکه به این معنا است که اگر قرار است افزایشی پیدا کند و منوط به قانون برنامه هفتم شود باید براساس قوانین خود آن ها باشد.

سخنگوی کمیسیون برنامه هفتم توسعه افزود: افرادی که باید امسال بازنشسته می‌شدند تغییری در شرایط آن‌ها ایجاد نمی‌شود در واقع افرادی که تا سال ۱۴۰۴ قرار است، بازنشسته شوند تغییر نمی‌کنند اما شرایط افرادی که سال بازنشستگی آن‌ها از ۱۴۰۵ به بعد است، تغییر می‌کنند به طور مثال افرادی که سال بازنشستگی آنها ۱۴۰۵ باشد باید ۲ ماه بیشتر خدمت کنند.

77 دیدگاه

  1. خدا کنه شورای نگهبان تصویب نکند این مجلس‌یان بجای خبر خوب که به اتمام عمر دوره مجلس و اتمام آنها رسیده یادگاری منفی از خود بجا خواهند گذاشت خدا ازتون نگذره و دعاهای نفرین مردم بدرقه شماها باشد امین

  2. واقعا،قانون مسخره ای است،که قشر کارمند را در کنگره قرار دادید،تو کشور فرانسه دو سال اضافه شد چندین ماه مردم در خیابان بودند و اعتراض کردند و شبکه خبر ایران این قدر بد بیراه گفت آدم فکر می کرد همین حال در فرانسه انقلاب میشه،اما حاکمان ما یک روزه بیش. از پنج سال سنوات بازنشستگی را کشیدند بالا،تا کمر قشر بیمه پرداز با خاک یکسان شود،مگه آدم بالای سی سال کارایی داره،وکیله ماه هستید یا وکیل دولت؟ ننگ بر شما باد

  3. نکنید بابا این کارو. بزارید کارگرا هم ی نفسی بکشن. مگه چقدر دیگه توان کار کردن دارن همین الانشم دارن لح میشن از بس خسته هستند. چقدر کارگر مظلومه بخدا هر بلایی که میخان سرشون میارن

  4. به نظر شما کسی که ۴۲ سال کار کنه مگه بعدش چند سال میتونه زنده باشه که بتونه از حقوق بازنشستگی استفاده کنه، نهایتا ۵ سال،نتیجه ۴۲ سال پرداخت بیمه ولی نهایتا ۵سال خددمات از صندق ها

  5. باعث نارضایتی بیشتر کارمندان خواهد گردید به قیمت نجات بی مدیریتی صندوق های بازنشستگی باید به مردم فشار آورد لطفا شورای نگهبان اصلاح کند وکسانیکه تازه استخدام میشوند شامل این مشکل گردند قوانین سابق نبایست تغییر وتسری داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام