معاونت حقوقی رییس جمهور

دستورالعمل نحوه مکاتبه با معاونت حقوقی رییس جمهور

دستورالعمل نحوه مکاتبه با معاونت حقوقی رییس جمهور (بخشنامه شماره ۱۶۵۷۸۱ مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ معاون حقوقی رییس جمهور)

بخشنامه به کلیه وزارتخانه ها، دستگاه های مستقل و استانداری های سراسر کشور

در اجرای اختیارات محول شده از سوی رییس جمهور محترم به این معاونت مستند به اصول (۱۲۴) و (۱۳۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد هماهنگی در برداشت و استنباط از قوانین و مقررات و اتخاذ رویه یکسان و کاهش مکاتبات غیرضرور، خواهشمند است در فرآیند بررسی استعلام‌های حقوقی توسط دستگاه‌های اجرایی و در نهایت به هنگام استعلام حقوقی از این معاونت نکات زیر رعایت گردد:

الف) استعلام‌های حقوقی تشکیلات داخلی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی، مؤسسات و سازمان‌های زیرمجموعه‌ی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مستقل، ابتدائاً در معاونتی که مسئولیت امور حقوقی وزارتخانه یا دستگاه مستقل را عهده‌دار است بررسی شده و آن معاونت ضمن هماهنگی با مراجع و واحدهای ذی‌ربط رأساً نسبت به پاسخگویی به استعلام‌های آنان اقدام نماید.

ب) چنانچه ابهام، اجمال برداشت از قوانین از طریق مذکور در بند یک مرتفع نشود، مراتب صرفاً از طریق معاونین حقوقی (و یا عناوین مشابه) وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مستقل همراه با نظریه حقوقی در ماهیت امر با ذکر مستندات برای رسیدگی به معاونت حقوقی رییس جمهور ارسال گردد.

تبصره ۱: استعلام‌هایی که رأساً از سوی وزراء، رؤسای دستگاه‌های مستقل و استانداران به این معاونت ارسال می‌گردد، از رعایت مفاد بندهای فوق‌الذکر، مستثنی خواهد بود.

تبصره ۲: دستگاه‌های مستقل عبارتند از: معاونت‌های رییس‌جمهور، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی.

ج) اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی از طریق ساز و کار مورد اشاره در تصویبنامه شماره ۲۱۲۷۶۷/ت۲۷۵۵۰ک مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۵ هیأت وزیران اقدام شود.

د) استعلام‌های اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی که به معاونت حقوقی رییس جمهور واصل می‌گردد، حسب مورد به مرکز ارتباطات مردمی نهاد و یا به معاونت حقوقی (و یا عناوین مشابه) وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مستقل ارسال می‌گردد تا آن معاونت‌ها رأساً نسبت به پاسخگویی به این استعلام‌ها اقدام نمایند و چنانچه به تشخیص این معاونت‌ها موضوع نیاز به بررسی در معاونت حقوقی رییس جمهور داشته باشد، با رعایت مفاد بندهای فوق‌الذکر به این معاونت منعکس شود.

هـ) مکاتبات و استعلام‌هایی که بدون رعایت ترتیبات فوق به حوزه این معاونت واصل می‌گردد، برای رفع نقص به دستگاه ذی‌ربط عودت خواهد شد.

الهام امین زاده- معاون حقوقی رییس جمهور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام