آزمون تعیین صلاحیت
مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای کشور و انتخابات شهرداران برای امکان نامزدی اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا (در مرحله ارائه طرح)

خبر مورخ 27 آذر 1396

شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر را مغایر شرع و قانون اساسی دانست.

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره 81084/341 مورخ 25/09/1396؛ طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات مجلس شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب جلسه مورخ بیست و دوم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 22/09/1396 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می گردد:

1- نظر به اینکه طبق اصل 13 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقلیت های دینی در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند و نیز به تجویز فراز دوم اصل 64 قانون اساسی نمایندگانی را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب می نمایند، لذا با توجه به اصول مذکور و نیز با عنایت به مفاد اصول 100 و 105 و مفهوم اصل 12 قانون اساسی، تبصره 1 ماده 1 مغایر قانون اساسی شناخته شد.

علاوه بر این عضویت افراد غیرمسلمان در شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناطقی از کشور که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند با توجه به اینکه تصمیمات این شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم الاتباع خواهد بود، و با عنایت به نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه الرحمه در تاریخ 12/7/1358 مذکور در صحیفه نور (جلد 6، چاپ 1371، صفحه 31) خلاف موازین شرع شناخته شد.

2- در تبصره 2 ماده 1، اعتقاد و التزام عملی داشتن به اصول دین خود از سوی اقلیت های دینی، خلاف موازین شرع شناخته شد.

3- ماده 4، مبنیاً به ایرادات فوق، اشکال دارد.

محمدرضا علیزاده- قائم مقام دبیر شورای نگهبان

خبر مورخ 21 آذر 1396

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با ماده یک آن با 152 رأی موافق، با مواد این قانون به شرح زیر موافقت کردند.

قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای کشور و انتخابات شهرداران

ماده 1- 2 تبصره به عنوان تبصره های یک و دو به ماده 30 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 به شرح ذیل الحاق و شماره تبصره های این ماده اصلاح می‌شود.

تبصره 1- اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.

تبصره 2- اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عمل داشته باشند.

ماده 2- یک تبصره به ماده 63 این قانون به عنوان تبصره یک الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود:

دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده 53 این قانون با امکانات موجود مجلس شورای اسلامی مستقر می‌شود. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موظف است مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سازمان متناسب را حداکثر ظرف مدت 6 شش ماه تهیه نموده و به منظور تصویب در اختیار کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

ماده 3- تبصره (5) ماده (90) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 5- هیأت‌های تطبیق مصوبات تهران به شرح ذیل تشکیل می‌گردد:

الف- هیأت تطبیق مصوبات تهران، شهرری و تجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به انتخاب این شوراها تشکیل می‌شود، در این خصوص مصوباتی که به شهر ری و تجریش مربوط می‌شود با حضور فرمانداران ری و شمیرانات بررسی می‌گردد.

ب- هیأت تطبیق مصوبات شهرهای باقرشهر، کهریزک و حسن آباد فشافویه و قیام دشت به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان ری و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌گردد.

ج- هیأت تطبیق مصوبات شهرهای اوشان، فشم، میگون، شمشک و لواسان به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان شمیرانات و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.

د- هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای بومهن و پردیس به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان پردیس و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.

ماده 4- این قانون از زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم‌الاجرا می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام