مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

اصلاح آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستاها و نحوه انتخاب دهیار

اصلاح آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستاها و نحوه انتخاب دهیار (تصویبنامه شماره 78334/ت55343هـ مورخ 26/6/1398 هیئت وزیران)

 دانلود فایل پی‌دی‌اف مصوبه

وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه 20/6/1398 به پیشنهاد شماره 14170 مورخ 4/2/1397 وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار موضوع تصویب‌نامه شماره 1560/21068هـ مورخ 24/1/1378 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1- تبصره ماده (45) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره- در حوزه های انتخابیه کمتر از (1000) نفر جمعیت، فعالیت دهیار، پاره‌وقت می‌باشد و در صورت نیاز به کار تمام‌وقت، با توافق شورای بخش، رعایت تبصره (۲) ماده (۳۲) آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها در خصوص ارائه راه‌های تأمین حقوق وی و تأیید استانداری ذی‌ربط مبنی بر ضرورت فعالیت تمام وقت دهیاری، امکان‌پذیر می‌باشد.

 2- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (47) اضافه می‌شود:

تبصره- چنانچه بخشدار، شخص معرفی‌شده از سوی شورای اسلامی روستا را واجد شرایط نداند، موظف است مراتب را با ذکر دلیل و مستندات، ظرف (۱۰) روز به شورا منعکس نموده و در صورت اصرار شورا به نظر قبلی خود، موضوع توسط شورا به هیئت حل اختلاف استان ارجاع و هیئت مذکور مکلف است ظرف (۱۵) روز تصمیم‌گیری کند و تصمیم آن هیئت برای بخشدار و شورای اسلامی روستا لازم‌الاجرا می‌باشد. چنانچه در مدت مقرر، هیئت نظر خود را اعلام ننماید نظر شورای اسلامی روستا لازم‌الاجرا خواهد بود و دهیار می‌تواند با حکم رئیس شورا اختیارات قانونی خود را اعمال نماید.

 3- ماده (48) مکرر به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده (48) مکرر- دهیاری‌های کشور براساس شاخص‌های درآمد، جمعیت، وسعت، مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا توسط وزارت کشور به درجات (۱) تا (۶) درجه‌بندی می‌شوند.

 4- جزءهای (2) و (3) بند (ب) ماده (49) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم با گرایش‌های مشخص شده توسط وزارت کشور برای دهیاری‌های درجه (3) و (4).

تبصره- در صورت عدم وجود فرد با تحصیلات فوق دیپلم، شورای اسلامی روستا می‌تواند فردی را با تحصیلات دیپلم متوسطه به شرط داشتن حداقل یک‌سال سابقه فعالیت در سمت دهیار یا حداقل دو سال سابقه فعالیت در دهیاری یا دستگاه اجرایی را برای تصدی سمت دهیار انتخاب نماید.

3- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس با گرایش‌های مشخص شده توسط وزارت کشور برای دهیاری‌های درجه (۵) و (۶).

تبصره 1- در صورت عدم وجود فرد با تحصیلات لیسانس، شورای اسلامی روستا می تواند فردی را با تحصیلات فوق دیپلم با داشتن حداقل یک‌سال سابقه فعالیت در سمت دهیار یا  دو سال سابقه فعالیت در دهیاری یا دستگاه اجرایی و یا با تحصیلات دیپلم به شرط داشتن دو سال سابقه فعالیت در سمت دهیار یا چهار سال سابقه فعالیت در دهیاری برای تصدی سمت دهیار انتخاب نماید.

تبصره 2- کسانی‌که در زمان ارتقای درجه دهیاری از درجه (۴) به (۵) در سمت دهیار مشغول انجام وظیفه می‌باشند تا زمان تصدی سمت دهیار در آن روستا، از شرایط تحصیلات و سوابق کار معاف می‌باشند.

5- ماده (53) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 53- چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای اسلامی روستا نسبت به عملکرد دهیار یا اقدامات دهیاری اعتراض و یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس شورا، موارد را به صورت واضح و مستند به دهیار تذکر کتبی خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح خواهد شد که در این صورت رییس شورا سؤال را کتباً به دهیار ابلاغ خواهد کرد در این صورت ظرف (۱۰)  روز پس از ابلاغ، دهیار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سؤال است. چنانچه دهیار از حضور استنکاف ورزیده و یا پاسخ وی قانع‌کننده تشخیص داده نشود، در جلسه دیگری موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و شورا می‌تواند در صورت لزوم با رأی اکثریت مطلق اعضا، دهیار را برکنار کند.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

مقررات مرتبط:

– آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار (تصویب‌نامه شماره 1760/ت21068هـ مورخ 24/1/1378 هیئت وزیران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام