اخبار اداری و استخدامی

عسکری آزاد: نگاه مدیران دولتی باید تغییر کند

تغییر نگرش و اصلاح حوزه‌های فعالیتی دولت می تواند باعث بهبودکارایی و کاهش حجم دولت شود.

دکتر محمود عسکری آزاد با اعلام این مطلب افزود: کاهش حجم دولت در شرایط کنونی محقق نخواهد شد و باید نگرش و نگاه مدیران دولتی تغییر کند و بپذیریم که قرار است دولت در حوزههایی فعالیت کند که بخش غیردولتی امکان انجام آن را ندارد.

جانشین معاون رئیس جمهور گفت: کارکرد سازمان‌های دولتی در دو بخش خلاصه می شود. بخش نخست کارهایی است که به نیابت از مردم و برای مردم انجام می‌شود و بخش دوم برداشتن موانع و مشکلات پیش روی مردم است تا راحتتر کار را انجام دهند.

دکتر عسکریآزاد افزود: سوال این است که ما در دولت این دو کار را دنبال کرده ایم یا نه؟ آیا دولت کارهایی که باید انجام دهد را انجام می‌دهد؟ آیا دولت واقعا زمینه ساز فعالیت‌هاست و مردم راحت‌تر کار میکنند یا خودش به یک مانع تبدیل شده است؟ آیا دولت خودش به یک هدف تبدیل نشده است؟

وی که در یکصد و هشتاد و یکمین مجمع مدیران کل امور اداری و منابع انسانی قوای سهگانه سخن میگفت، افزود: نگرانی من این است که مبادا مقصد و هدف نهایی گم شود.

دکتر عسکریآزاد ضمن تاکید بر لزوم توجه جدی به انگیزه‌ها و اهداف برنامه و طرح‌های مرتبط با اصلاح نظام اداری گفت: باید دید هدف و مقصد نهایی از اجرای این طرح‌ها و توجه به آنها چیست؟ آیا قرار است به مردم منفعی برسد یا قرار است اشتغالزایی شود یا به کارمندان خدمات رسانده شود؟

جانشین معاون رئیس جمهور گفت: اگر یک مدیر منابع انسانی در یک سازمان خوب و درست کار کند، باعث می شود که سازمان موفق شود. کارکرد خوب سازمان‌ها باعث بهبود کارکرد دولت می شود. اما یک سوال اساسی این است که خوب کار کردن دولت به چه معناست؟

وی افزود: احساس می‌کنم در بسیاری از موارد بخش دولتی هدف اصلی خود که خدمت به مردم است را مورد بی‌توجهی قرار داده و خودش به عنوان یک اصل اهمیت پیدا کرده است و در مواردی به رقابت با بخش غیر دولتی می‌پردازد.

دکتر عسکری آزاد گفت: وجه اشتراک اغلب نظرات کارشناسی آن است که دولت وارد فعالیت‌هایی شود که غیر دولت امکان حضور یا تداوم فعالیت در آن را ندارد مانند قضاوت، امنیت و … در این زمینه‌ها دولت به نیابت از مردم عمل می‌کند. البته براساس تجربه دفاع مقدس می توان گفت در ایران می توان مواردی مانند دفاع و صنایع دفاعی را به مردم واگذار کرد و برنامه سوم توسعه و تشکیل شوراهای حل اختلاف هم نشان داد که می‌توان بخش هایی از قضاورت را به مردم واگذار کرد.

وی افزود: سوال اصلی این است که دولت در چه بخش هایی نباید وارد شود و پاسخ درست به این سوال باعث می شود که حجم قابل توجهی از دولت کاهش یابد. احساس شخصی من آن است که ممکن است تا دو سوم دولت کاهش یابد یا کارکنان دولت به 10 درصد تعداد کنونی برسد.

دکتر عسکری آزاد گفت: برای مثال آیا مردم نمی توانند مدرسه ، مسجد، سالن ورزش، سالن هنری یا درمانگاه بسازند یا آنها را اداره کنند؟ چرا در شرایطی که مردم توان آن را دارند که دانشگاه یا یک درمانگاه را اداره کنند دولت اقدام به این کار می‌کند؟

وی شرط لازم این رخداد را تغیر نگرش دانست و گفت: پاسخ به این سوال نتایج قابل تاملی خواهد داشت.

دکتر عسکری آزاد با تشریح مشکلات نظام اداری کشور گفت: یک نظام اداری گسترده و پیچیده و فراگیر با نامه و بخشنامه ایجاد نمی شود و یا تغییر و تحول در آن صورت نمی گیرد. تا زمانی که ذهن‌ها، تفکرات، ایمان و یقین افراد به سمت یک موضوعی تغییر نکند، زمینه ای برای حرکت و تحول ایجاد نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام