بخشنامه‌ها و مصوبات دولت الکترونیکی

تکالیف دستگاه‌های اجرایی در تحقق برنامه عملیاتی توسعه دولت الکترونیک

تعیین تکالیف دستگاه‌های اجرایی در تحقق و پیشبرد برنامه عملیاتی توسعه دولت الکترونیک و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی و تعیین نقش‌ها و متولیان مربوط (تصویبنامه شماره 105816/ت54607هـ مورخ 25/8/1396 هیئت وزیران)

وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات- سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 12/7/1396 به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1- به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند به منظور تحقق برنامه عملیاتی (با اولویت پروژه‌های مالیات الکترونیکی، معاملات دولتی الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، بیمه الکترونیکی، استعلام مدرک تحصیلی، تکمیل پایگاه هویتی اطلاعات نسبی سببی، خزانه‌داری الکترونیکی و مدیریت الکترونیکی خدمات) نسبت به ارایه  اطلاعات، وب‌سرویس‌های برخط، استعلام‌های الکترونیکی و برنامه‌های تلفن همراه، خدمات خود را جهت بهره‌برداری در مرکز ملی تبادل اطلاعات، کارپوشه ملی ایرانیان، سامانه دولت همراه، سامانه پایش اطلاعات کلان کشور (پاک)، سامانه یکپارچه صدور مجوزهای کسب و کار، سامانه مدیریت خدمات، سامانه مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی، سامانه کارمند ایران و سایر درگاه‌های (پورتال‌های) یکپارچه، حسب مورد به متولی مربوط ارایه نمایند.

2- کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند قبل از ارایه هر گونه پیشنهاد به مراجع قانونی ذی‌ربط، برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم جهت توسعه سامانه‌ها، درگاه‌ها (پورتال‌ها) و پایگاه‌های داده موافقت شورای اجرایی فنآوری اطلاعات را کسب نمایند.

3- سازمان فنآوری اطلاعات ایران موظف است زیرساخت‌های فنی لازم برای توسعه دولت الکترونیک را فراهم کرده و توسعه دهد. دستگاه‌های اجرایی موظفند صرفاً از بستر فنی ایجاد شده توسط سازمان مذکور، در انجام فعالیت‌های خود بهره‌برداری نموده و از ایجاد زیرساخت‌های فنی موازی پرهیز نمایند.

4- به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچگی، تعیین نقش ها و متولیان مربوط به بخش های تخصصی این حوزه و تعیین وظایف، مأموریت ها و مسئولیت های هر یک از دستگاه های دولتی و نیز پیش بینی و تخصیص بهینه منابع و اعتبارات مربوط به پروژه های دولت الکترونیک، کارگروهی با مسئولیت معاون اول رییس جمهور، متشکل از رؤسای سازمان های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل می شود. کارگروه مذکور موظف است ظرف دو ماه نسبت به بازنگری در ساز و کار راهبری، مدیریت و نظارت بر پیشبرد برنامه های دولت الکترونیک اقدام نموده و پیشنهادهای لازم را به هیئت وزیران ارایه دهد.

5- به منظور تسهیل در خدمت رسانی، اشتغال زایی و کارآفرینی بهینه جوانان، تعیین تکلیف کارگروه ها ملی و استانی، پیاده سازی نظام ارزیابی مناسب، کارگروه موضوع ماده (4) موظف است نسبت به ساماندهی مدیریت، راهبری و نظارت بر دفاتر پیشخوان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط ظرف دو ماه اقدام نماید.

تبصره- عنوان کلیه دفاتر خدمات موجود دستگاه های اجرایی به دفاتر پیشخوان دولت تغییر می کندو ایجاد هر گونه دفتر مشابه برای ارایه خدمات توسط دستگاه های یاد شده ممنوع است. کلیه خدمات ارایه شده از طریق دفاتر خدمات باید توسط دفاتر پیشخوان دولت انجام شود.

6- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است به منظور اتصال یکپارچه دستگاه های دولتی به شبکه دولت و پایش امنیت آن و انطباق شرایط فنی آن با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات نسبت به صدور مجوز لازم برای کارور (اپراتور) شبکه دولت الکترونیکی از طریق کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام و دستورالعمل های لازم به این امور را تهیه و ابلاغ نماید.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام