حق بیمه و بازنشستگی

قانون بازنشستگی جانبازان و معلولین و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور

قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور (مصوب ۰۱/۰۹/۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی)

‌ماده واحده- کلیه وزارتخانه‌ها، شرکتها، مؤسسات دولتی، شهرداریها، بانک‌ها مؤسسات و شرکتها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر‌نام است می‌توانند مستخدمین معلول (‌اعم از جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار، بیماران ناشی از شرایط‌خاص کار و معلولین عادی) رسمی یا ثابت یا دارای عناوین مشابه خود را (‌بجز کارگران مشمول قانون کار) به شرط داشتن حداقل بیست سال تمام‌سابقه خدمت بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات خدمت ارفاقی که مدت آن ذیلاً بر‌حسب نوع و درجه معلولیت و یا بیماری مشخص گردیده است، به مدت خدمات آنان بدون پرداخت کسور فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی‌بازنشسته نمایند.

‌خدمت زائد بر سی سال این افراد قابل محاسبه نبوده و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

1- در مورد جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء یا کاهش تواناییها برای انجام کار ‌حداقل سه و حداکثر شش سال و درجات بین 40% تا آستانه از کارافتادگی کامل حداقل شش و حداکثر ده سال به تناسب درجات فوق به جمع سنوات‌خدمت مستخدمین افزوده می‌شود. ملاک ارفاق از نظر درجه معلولیت بالاترین میزان معلولیت از آغاز تا زمان بازنشستگی است.

2- در مورد معلولیت‌های مربوط به حوادث ناشی از کار و یا بیماریهای ناشی از شرایط خاص کار در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء‌و یا کاهش تواناییها برای انجام کار حداقل دو و حداکثر پنج سال و درجات بین 40% تا آستانه ازکارافتادگی کامل حداقل پنج و حداکثر هشت سال به‌تناوب درجات فوق به جمع سنوات خدمت مستخدم افزوده می‌شود.

3- در مورد معلولین عادی که به دلایل غیر ناشی از کار معلول شده‌اند در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء یا کاهش تواناییها برای‌انجام کار حداقل دو و حداکثر سه و در درجات بین 40% تا آستانه ازکارافتادگی کامل حداقل سه و حداکثر شش سال به تناسب درجات فوق به سوابق‌خدمت مستخدم اضافه می‌شود.

تبصره 1- تشخیص درجه معلولیت جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به عهده کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و تشخیص نوع معلولیت و‌درجات نقص عضو یا اعضاء و یا کاهش توانایی برای انجام کار در مورد افراد مشمول این قانون به عهده کمیسیون پزشکی معتمد متشکل از حداقل سه‌نفر از افراد متخصص بر حسب نوع معلولیت و یا بیماری با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود و تعیین مدت سنوات ارفاقی‌ بر اساس موارد فوق‌الذکر با شورای امور اداری و استخدامی کشور می‌باشد.

‌تبصره 2- مستخدمینی که به استناد ماده 79 قانون استخدام کشوری و مقررات مشابه آن در قوانین دستگاههای مذکور در این لایحه از کارافتاده ‌می‌شوند، حداقل سه سال به سنوات خدمت آنان بدون پرداخت کسور از لحاظ بازنشستگی اضافه خواهد شد و در صورتی که با ارفاق مذکور، خدمت ‌این قبیل افراد از پانزده سال کمتر شود مدت خدمت آنان پانزده سال منظور خواهد شد.

‌تبصره 3- شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور که وظایف مربوط به شغل آنان باعث بروز ناراحتیهای جسمی و روحی می‌گردد، می‌توانند با داشتن‌حداقل بیست سال سابقه خدمت بر اساس درخواست کتبی خود با حداکثر پنج سال ارفاق بازنشسته شوند.

‌تبصره 4- آیین‌نامه اجرایی ماده فوق ظرف 3 ماه با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی با همکاری بنیاد شهید و سازمان بهزیستی تهیه و به‌تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه اول آذر ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 1367.9.9 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی

1 دیدگاه

  1. جلال ساعی متولد ۱۳۵۰/۱۰/۱۶ و معلول جسمی حرکتی از ناحیه دوپا با ۷۵ درصد معلولی میباشم با ۲۲ سال سابقه بیمه ای در پروژه های عسلویه و کنگان و دیگر شهرهای ایران چون شرکت‌هایی مثل نصب صنایع نصب آذرآب و اداره مهندسی شرکت نفت آبادان و جهانپارس و دریز مشغول بودم تا اینکه در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۱۶ دیگر ناتوانایی جسمی مجال کار کردن رو از من گرفت و در خواست بازنشستگی دادم و تامین اجتماعی خرمشهر موافقت کرده و جهت تشکیل پرونده مرا به واحد بیمه شدگان معرفی و بعد از تشکیل پرونده و فرستادن آن به کمیسیون پزشکی اهواز جهت نوبت دهی البته نوبت دهی و کمیسیون پزشکی تا ۱۴۰۰/۷/۱۰ طول کشید ولی من باز با وجود مشکلات مالی منتظر بودم تا اینکه نتیجه کمیسیونم به تامین اجتماعی با ۶۶% به بالا ابلاغ و تحویل شد. جهت ادامه کار منو به واحد مستمری ها فرستادن وقتی رفتم گفتن این بخش نانه شامل حال شما نمیشود من که این همه منتظر درست شدن بازنشستگیم بودم خیلی حالم دگرگون شد و گفتن که این بخشنامه فقط برای رسمی ها و دولتی هاست در صورتی که مصوبه ی مکرخ ۱۳۹۵/۲/۱۰ گفته شده شامل دولتی و غیر دولتی و یا خصوصی میباشد. حالا من نمیدونم چکار کنم خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید من دیگر نه میتونم کار بکنم و نه بهم کار میدهند من با این حال و جسم خراب چکار باید کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام