قوانین و مقررات ایثارگران

نحوه اجرایی نمودن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

نحوه اجرایی نمودن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (نامه شماره 138747/20735 مورخ 19/8/1392 معاون حقوقی رییس جمهور)

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای شهیدی

معاون محترم رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

با احترام، عطف به نامه شماره 2389/820/400 مورخ 12/8/1392 راجع به استعلام از اجرایی نمودن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با توجه به خودداری رییس جمهور وقت از ابلاغ آن به جهت بار مالی و قانون اصلاح تبصره ماده (39) آن که در دولت یازدهم توسط رییس جمهور ابلاغ شده است، اعلام می دارد:

نظر به اینکه قانون یاد شده با طی مراحل تصویب مندرج در قانون اساسی از جمله صدر اصل (112) (که ناظر به ایرادهای شرعی و قانون اساسی شورای نگهبان بوده است) به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و با رعایت تبصره ماده (1) قانون مدنی در روزنامه رسمی منتشر شده است. بنابراین، قانون مزبور مطابق (2) قانون مدنی قابل اجرا شده است.

معهذا با توجه به اینکه مطابق قسمت اخیر اصل (53) قانون اساسی هم مجوز قانونی و هم وجود اعتبار مصوب برای مصرف درآمدهای عمومی دولت لازم است.

علیهذا اجرای موادی از قانون یاد شده که متضمن بار مالی است منوط به آن است که اعتبار آن طبق اصل (53) قانون اساسی در بودجه کل کشور منظور شده باشد.

مضافاً اینکه اجرای مواد متعدد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موکول به تصویب آیین نامه توسط دولت شده است و از این جهت نیز به موجب ماده (29)، بند «ت» ماده (224) قانون برنامه پنجم توسعه، تصویب آیین‌نامه‌ها در صورتی مجاز است که بار مالی آن قبلاً تأمین شده باشد. ضمن اینکه تأمین اعتبار موادی از قانون (از جمله مواد 45 و 67) منوط به پیش بینی اعتبار در لایحه بودجه کل کشور شده است.

با توجه به مراتب فوق آن قسمت از قانون که اجرای آن مستلزم تأمین بار مالی است در صورتی قابل اجرا است که بر اساس ماده (29) قانون برنامه پنجم قبلاً بار مالی آن تأمین شده باشد که در این موارد نیز اعتبار باید با توجه به دیگر وظایف دولت در لایحه بودجه منظور و در حدودی که طبق اصل (53) قانون اساسی به تصویب مجلس رسید قابل اجرا می گردد.

الهام امین زاده- معاون حقوقی رییس جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام