قوانین و مقررات ایثارگران

آیین نامه اجرایی اعطای نشان ملی ایثار

آیین نامه اجرایی بند «ج» ماده (۸۶) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه

آیین نامه اجرایی بند «ج» ماده (۸۶) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه موضوع: اعطای نشان ملی ایثار

خبر مورخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰

بررسی آیین نامه اجرایی بند «ج» ماده (۸۶) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در دستور کار دولت قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، بررسی این آیین‌نامه در دستور جلسه تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در تاریخ ۱۹ مهر قرار گرفته است.

خبر مورخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶

نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به طی مراحل قانونی ابلاغ برنامه ششم توسعه از اجرایی شدن احکام مربوط به ایثارگران در برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران »، حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در نشست شورای معاونین و مدیران بنیاد با اشاره به طی مراحل قانونی ابلاغ برنامه ششم توسعه گفت: احکام مربوط به ایثارگران در قانون برنامه ششم توسعه اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همزمان با شروع روند اجرای قانون برنامه ششم توسعه، اصلاحات جدید قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز در حال انجام است، گفت: معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد با همکاری معاونت‌های تخصصی بنیاد نسبت به تدوین بخشی از آیین نامه‌های مورد نیاز در قالب دبیرخانه شورای اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اقدام کرده و مواردی نیز در دست اقدام است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با بیان اینکه برخی از احکام برنامه ششم توسعه نیازمند هماهنگی و برنامه‌ریزی با سایر دستگاه‌های اجرایی است گفت: بخشی از این احکام نظیر سهمیه ۵ درصدی آزمون سراسری مربوط به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها با هماهنگی سازمان سنجش و آموزش کشور در حال اجرا است و بخشی نیز نیازمند تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آیین نامه اعطای نشان ملی ایثار مربوط به بند ج ماده ۸۶ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه تدوین شده و به زودی برای هیئت محترم دولت ارسال می‌شود.

وی گفت: طی سال‌های گذشته مجموعاً ۹۳۷ نفر از خانواده‌های شهدا و جانبازان بر اساس مصوبه هیئت وزیران نشان ملی ایثار را دریافت کرده‌اند اما در قانون برنامه ششم بنیاد مکلف شده است نسبت به اعطای نشان ملی ایثار، به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز ۵۰ درصد و یا دارای یک شهید و دو جانباز ۵۰ درصد یا بالاتر می‌باشند اقدام کند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه اعتبارات بخشی از احکام قانون برنامه ششم و نیز قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ پیش بینی نشده است گفت: به زودی پیشنهادات اجرایی و مالی مربوط به قانون برنامه ششم توسعه برای دولت و مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

گفتنی است، مطابق بند «ج» ماده (۸۶) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر یا یک شهید و دو جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر هستند نشان ملی ایثار اعطا نموده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی نماید.

تبصره ۱- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزراتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلفند جهت ارج نهادن به این چهره‌های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرائی این بند در شش‌ماه اول اجرای قانون برنامه به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام