قوانین و مقررات ایثارگران

طرح استفساریه نحوه احتساب کسر ساعت کار جانبازان موضوع مواد (۹) و (۱۱) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی

سقف مرخصی قابل ذخیره ایثارگران حالت اشتغال و جانبازان

طرح استفساریه نحوه احتساب کسر ساعت کار جانبازان موضوع مواد (۹) و (۱۱) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی (در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی)

خبر مورخ 30 تیر 1398

کسر ساعت کاری جانبازان به عنوان مرخصی ذخیره محسوب می‌شود

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، از احتساب ساعات کار جانبازان به عنوان مرخصی ذخیره برای این قشر در پی بررسی استفساریه به نحوه احتساب کسر ساعات کار جانبازان موضوع مواد (۹) و (۱۱) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

جلیل مختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات دستورکار نشست امروز(یکشنبه 30 تیرماه)، گفت: در این نشست استفساریه به نحوه احتساب کسر ساعات کار جانبازان موضوع مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 31/3/74 مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این استفساریه آمده که ماده واحده‌های آن نحوه احتساب و ذخیره ساعات کار جانبازان موضوع مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن مصوب هیات وزیران فارغ از محدودیت موضوع ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی تاکید کرد: پاسخ این استفساریه بدین شرح بود که بلی، کسر ساعات کار جانبازان اختصاص به مراتب جانبازی آنها داشته و نحوه احتساب آن در شمول محدودیت ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: منظور از پاسخ این استفساریه این است که با توجه به اینکه بین 45 دقیقه تا دو ساعت کسر ساعات به دلیل جانباز بودن در ادارات یا محل کار برای آنها در دستگاه‌های دولتی به صورت روزانه محاسبه می‌شود و می‌توانند به عنوان مرخصی ذخیره از آن استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست یادآورشد: مسئولان سازمان اداری و استخدامی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات در این نشست حضور داشتند.

خبر مورخ 5 مهر 1397

قانون استفساریه عدم شمول حکم ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری در رعایت سقف مرخصی قابل ذخیره به ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال و ذخیره مرخصی ناشی از اعمال مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 31/3/1374 (در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی)

این طرح در جلسه علنی شماره 248 مورخ 15/7/1397 مجلس شورای اسلامی به صورت عادی مطرح گردید و به صورت عادی اعلام وصول گردید.

مقدمه (دلایل توجیهی):

کلیه کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به هنگام نیل به بازنشستگی با رعایت مفاد ماده (107) قانون مذکور، از پاداش پایان خدمت به همراه وجوه مربوط به مرخصی های ذخیره شده برخوردار می گردند.

شهدا و جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال نیز هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه اعتبارات منظور شده برای شاغلان همطراز (مانند پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی و…) برخوردار می گردند. همچنین، در اجرای مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، جانبازان شاغل و کسانی که وظیفه مراقبت و پرستاری از ایشان را بر عهده دارند، به واسطه برخورداری از کسر ساعت کار، می توانند تمام یا بخشی از آن را به صورت مرخصی سالیانه ذخیره نموده و هنگام نیل به بازنشستگی از آن بهره مند گردند.

از طرفی چون در ذیل ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید شده، پانزده روز از سالی سی روز مرخصی کارکنان در هر سال قابل ذخیره می باشد، لذا در نظر برخی افراد و مدیران این تصور به وجود آمده است که در محاسبه میزان ذخیره مرخصی ایثارگران ناشی از ذخیره مرخصی سالیانه شهدا و جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال و یا ذخیره مرخصی ناشی از اعمال مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی مفاد ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری ملاک عمل قرار گرفته و در نتیجه سقف مرخصی قابل ذخیره برای ایشان نیز در هر سال بیش از پانزده روز در سال نخواهد بود.

این در حالی است که:

1- در تبصره (3) ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین در تبصره ذیل ماده (61) قانون بر استثنا بودن ایثارگران از قواعد عامه و پیروی ایشان از ضوابط خاص مربوط به خود تأکید شده است.

2- همچنین، ماده (53) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 2/10/1391 (که از جمله قوانین مؤخر بر قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد) تأکید دارد:

«کلیه دستگاه های مشمول این قانون موظفند مرخصی استحقاقی و عملیاتی استفاده نشده شهدا و مفقودین را به ازای هر ماه طلب مرخصی آنان معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی آنان محاسبه و از سوی دستگاه های ذیربط پرداخت نماید.»

3- افزون بر آن در بند (ح) ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه مصوب 14/12/1395 که می توان از آن به عنوان یک قاعده کلی و اصل جاری و ساری از منظر نمایندگان محترم در رسیدگی به امور ایثارگران یاد کرد، تأکید شده است:

«ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه دستگاه های مشمول ماده (2) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلف به انجام آن هستند.»

به هر حال با دقت در مصوبات بالا به نظر می رسد، در موضوع محاسبه میزان مرخصی قابل ذخیره برای شهدا و جانبازان و آزادگان از کار افتاده مشمول قانون حالت اشتغال و مشمولان مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی، عبارت «حداکثر نیمی از مرخصی کارکنان در هر سال قابل ذخیره شدن است» مذکور در ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری برای ایثارگران لازم الاجرا نبوده و ایثارگران تابع قوانین و مقررات و ضوابط مربوط به خود می باشند.

طرح استفساریه عدم شمول حکم ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری در رعایت سقف مرخصی قابل ذخیره به ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال و ذخیره مرخصی ناشی از اعمال مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 31/3/1374

موضوع استفساریه:

آیا مشمولان قانون حالت اشتغال (مصوب 30/6/1372) و مشمولان مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان (مصوب 31/3/1374)‌ در میزان ذخیره مرخصی سالیانه تابع حکم مذکور در ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین مشابه می‌باشند؟

پاسخ:

خیر، مشمولان قانون حالت اشتغال و مشمولین مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در ذخیره مرخصی سالیانه مشمول حکم مذکور در ماده (84)‌ قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و احکام مشابه نبوده و ذخیره مرخصی‌های ایشان بلامانع است.

مطلب مرتبط:

ذخیره مرخصی جانبازان حداکثر به میزان مقرر در ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری امکان پذیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام