آزمون تعیین صلاحیت
مقررات حقوق و دستمزد

پرداخت فوق‌العاده ویژه ارتقای شغلی منوط به تأیید رییس دستگاه است

فوق‌العاده ویژه ارتقای شغلی جزو فوق‌العاده‌های مستمر محسوب نمی‌شود و با عدم تأیید بالاترین مقام دستگاه موجبی برای پرداخت آن وجود ندارد (رأي شماره هاي ۴۶۸-۴۶۷ مورخ ۲۲/۷/۱۳۹۲ ديوان عدالت اداري)

تاریخ دادنامه :۲۲/۷/۱۳۹۲

شماره دادنامه: ۴۶۸-۴۶۷

کلاسه پرونده : ۹۰/۱۲۹۰-۳۳۴

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقایان حسین اصغرنژاد و عین اله وکیل زاده

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش‌کار : آقای حسین اصغرنژاد به موجب لایحه‌ای که به شماره  ۵۸۰۱۳۳۲- ۱/۱۱/۱۳۹۰ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:
احتراماً، اینجانب حسین اصغرنژاد در پی دادنامه شماره ۴۰۳۸ به کلاسه پرونده ۲۵/۸۸/۱۹۷۹ شعبه ۲۵ دیوان و برابر حکم کارگزینی موجود در پرونده به شماره ۴۲۱۸۱۳۰۰۰/۲- ۱۲/۵/۱۳۸۱ و… که در بند ۱۹ شرح حکم و بند ۱۰ اینجانب دارای پست کارشناسی ارشد و معاون بنیاد شهید قائم شهر بوده و همان طور که قبلاً اعلام شد  در نامه قبلی در رابطه با دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۱۹۴۹ در کلاسه پرونده ۸۸۲۱۵۵ (بنام آقای قدیری) از شعبه ۲۴ (رأی به نفع ایشان صادر شد) هم اکنون همکاران دیگرم به نامهای عزیزاله صمدی مله مدرک تحصیلی دیپلم و حسینعلی روحی مله مدرک فوق‌دیپلم و امین کاکوئی، مدرک فوق دیپلم که همگی از شعبه ۲۴ می‌باشند مثل اینجانب تقاضای فوق‌العاده ویژه داشته‌اند رأی از شعبه ۲۴ به نفع همه آنها صادر شده و حتی بنیاد شهید بر اساس رأی‌های صادر شده همکاران، فوق‌العاده ویژه آنان را پرداخت کرده است. هیأت عمومی دیوان، ظاهراً بین همه همکاران فقط حق بنده تضییع شده است لذا با توجه به مراتب فوق در صورت صلاح دستور فرمایید اقدام قانونی بعمل آید.

لذا از هیأت عمومی تقاضامندم نه تنها دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۱۹۴۹ بلکه اسامی ذکر شده بقیه همکاران که درخواسته همه‌مان یکنواخت (فوق‌العاده ویژه) بوده مورد بررسی قرار دهد و این نامه پیوست تعارض نامه قبلی به شماره ۹۰/۳۰۴ ضمیمه شود. 

متعاقباً آقای عین‌اله وکیل‌زاده به موجب لایحه‌ای جداگانه که به شماره ۵۸۰۱۳۸۸ – ۵/۱۱/۱۳۹۰ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

ضمن تقدیم احترام، به استحضار می‌رساند، اینجانب عین‌اله وکیل‌زاده دارای رأی دادنامه صادره در شعبه ۲۷ به شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۰۵۱۴- ۲۳/۳/۱۳۹۰ می‌باشم.

با توجه به این که پرونده همکاران اینجانب در شعبه ۲۴ مورد بررسی قرار گرفته که تصویر حکم دادنامه آنان به پیوست موجود می‌باشد، بنابراین ضمن احترام به رأی صادره، بررسی مجدد در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را خواستارم.

پیشاپیش از لطف رسیدگی جنابعالی کمال سپاسگزاری را دارم.

گردش‌کار پرونده و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه بیست و پنجم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۲۵/۸۸/۱۹۷۹ با موضوع دادخواست آقای حسین اصغرنژاد به طرفیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده ویژه طرح مسیر ارتقای شغلی (موضوع مصوبه شماره ۳۱۹۶/ت۲۵۷۰۳ه- – ۲۳/۵/۱۳۸۱ هیأت وزیران) در مقطع زمانی که قبل  و بعد از آن مقطع فوق‌العاده ویژه را دریافت کرده است. به موجب دادنامه شماره ۴۰۳۸-۱۲/۱۱/۱۳۸۸، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که فوق‌العاده ویژه مصوب هیأت وزیران اختصاص به کارکنان دارای پست کارشناسی با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر دارد و با توجه به این که شاکی دارای مدرک تحصیلی دیپلم و فاقد مدرک کارشناسی است لذا اساساً نامبرده استحقاق دریافت فوق‌العاده ویژه را ندارد و در وضعیت موجود نیز خواسته وی غیر موجه و محکوم به رد است. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه بیست و هفتم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۰۹۴۴۷ با موضوع دادخواست آقای عین‌اله وکیل‌زاده به طرفیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده ویژه طرح مسیر ارتقای شغلی (موضوع مصوبه شماره ۳۱۹۶/ت۲۵۷۰۳ه- – ۲۳/۵/۱۳۸۱ هیأت وزیران) در مقطع زمانی که قبل  و بعد از آن مقطع فوق‌العاده ویژه را دریافت کرده است به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۰۵۱۴- ۲۳/۳/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص دعوای آقای عین‌اله وکیل‌زاده به طرفیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به خواسته مطالبه فوق‌العاده ویژه از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ تا تاریخ ۳/۸/۱۳۸۶ مستفاد از مفاد پرونده و اسناد مدارک ابرازی اظهارات شاکی مبنی بر قطع فوق‌العاده ویژه و پس از مدت ۴۴ ماه دستور برقراری و حکم کارگزینی پرداخت صادر شده درست است لیکن بدون دلیل نبوده وفق بند ۱ بخشنامه شماره ۵۰۰۱۴۱ – ۲۶/۲/۱۳۸۳ مقرر کرده فوق‌العاده کارشناسی برای کلیه کارشناسان مناطق و شهرستان تابعه از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ قطع کرده و جایگزین مبلغ کسر شد از حقوق همکاران بخشنامه شماره ۳۴/۵۱۰۴ – ۱۵/۳/۱۳۸۳ مدیرکل امور کارکنان برنامه کمکهای رفاهی شود) بوده که اولاً: طبق دلیل و قانون بوده ثانیاً: جبران خسارت و کسری فوق‌العاده با کمکهای رفاهی اقدام شده لذا اعتراض وارد نیست به استناد بخشنامه فوق‌الاشعار و به مواد ۱۴ و ۱۳ و ۷ قانون دیوان عدالت اداری به رد شکایت حکم صادر می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ج: شعبه بیست و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۸۰۹۹۸۰۹۰۰۰۴۷۹۱۰ با موضوع دادخواست آقای عزیزاله صمدی مله به طرفیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده ویژه طرح مسیر ارتقای شغلی (موضوع مصوبه شماره ۳۱۹۶/ت۲۵۷۰۳ه- – ۲۳/۵/۱۳۸۱ هیأت وزیران) در مقطع زمانی که قبل و بعد از آن مقطع فوق‌العاده ویژه را دریافت کرده است به‌موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۰۶۶۵ – ۱۹/۸/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به‌صدور رأی مبادرت کرده است.
اسناد و مدارک کارگزینی پیوست دادخواست شاکی بویژه ابلاغ شماره ۰۲۱۸۶۰۱۵۶۸/۴- ۱۹/۱۱/۱۳۸۶ که مصون از دفاع مؤثر توسط طرف شکایت به شماره ۱۴۲۴/۸۵۰/۵۴۰۷ – ۱۶/۲/۱۳۸۹ مانده است مؤید حقانیت وی در دریافت فوق‌العاده ویژه از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ تا تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۶ است و لذا بنابه مراتب با وارد دانستن شکایت به الزام خوانده به پرداخت فوق‌العاده ویژه حکم صادر می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

د: شعبه بیست وچهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۸۰۹۹۸۰۹۰۰۰۵۰۹۷۳ با موضوع دادخواست آقای سعید قدیری به طرفیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده ویژه طرح مسیر ارتقای شغلی (موضوع مصوبه شماره ۳۱۹۶/ت۲۵۷۰۳ه- – ۲۳/۵/۱۳۸۱ هیأت وزیران) در مقطع زمانی که قبل  و بعد از آن مقطع فوق‌العاده ویژه را دریافت کرده است به موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۱۹۴۹ – ۲۷/۱۱/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است.
دادخواست و ضمایم آن در این پرونده در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۸۸ به بنیاد شهید ابلاغ و رونوشت نامه شماره ۷۱۳۳/۲۲۰/۵۰۰ – ۲۸/۹/۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت به بنیاد شهید استان مازندران که تماماً بلاجواب مانده است به شعبه واصل و منضم شده است شعبه دیوان با التفات به مراتب و به استناد ماده ۲۲ قانون دیوان عدالت اداری دعوای شاکی پرونده آقای سعید قدیری مبنی بر مطالبه فوق‌العاده ویژه از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ تا تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۶ را با توجه به مستندات پیوست دادخواست و احراز پرداخت آن توسط خوانده قبل و بعد از تاریخهای مذکور (۱/۱/۱۳۸۳ و ۳۰/۸/۱۳۸۶) را موجه تشخیص و بدین‌وسیله، به الزام خوانده به اقدام حسب آن حکم صادر می‌کند. رأی دیوان قطعی است.

هـ : شعبه بیست و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده ۸۸۰۹۹۸۰۹۰۰۰۴۷۲۳۳ با موضوع دادخواست آقای حسینعلی روحی مله به طرفیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده ویژه طرح مسیر ارتقای شغلی (موضوع مصوبه شماره ۳۱۹۶/ت۲۵۷۰۳ه- – ۲۳/۵/۱۳۸۱ هیأت وزیران) در مقطع زمانی که قبل  و بعد از آن مقطع فوق‌العاده ویژه را دریافت کرده است به موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۱۹۰۲ – ۲۶/۱۱/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است.

خواسته شاکی پرونده آقای حسینعلی روحی مله به طرفیت سازمان بنیاد شهید دایر به مطالبه فوق‌العاده ویژه از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ تا تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۶ حسب مشروح دادخواست وی و احراز دریافت مطالبات یاد شده قبل و بعد از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ و ۳۰/۸/۱۳۸۶ با توجه به ابلاغ دادخواست و ضمایم آن به خوانده در تاریخ ۲۶/۸/۱۳۸۸ و عدم اقدام طرف شکایت علی‌رغم تذکر و نامه شماره ۶۷۶۶/۵۰۰۱۲۲۰ – ۲۷/۸/۱۳۸۸ دفتر حقوقی سازمان بنیاد شهید و نیز پیگیری شماره ۲۴/۸۸/۲۲۰۰ – ۱۹/۲/۱۳۸۹ دفتر شعبه، موجه بوده به وارد دانستن و الزام خوانده به اقدام حکم صادر می‌نماید. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به‌صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض محرز است.

ثانیاً: با توجه به این که مطابق بند ۲ تصویب نامه شماره ۳۱۹۶/ت۲۵۷۰۳ه- – ۲۳/۵/۱۳۸۱ هیأت وزیران، فوق‌العاده ویژه ارتقای شغلی جزو فوق‌العاده‌های مستمر محسوب نمی‌شود و پرداخت آن به تأیید بالاترین مقام دستگاه مشمول مصوبه موکول شده است، بنابراین با عدم تأیید بالاترین مقام دستگاه موجبی برای پرداخت فوق‌العاده مذکور وجود ندارد، از این حیث آراء شعب ۲۵ و ۲۷ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه‌های ۴۰۳۸- ۱۲/۱۱/۱۳۸۸ و ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۷۰۰۵۱۴- ۲۳/۳/۱۳۹۰ مبنی بر رد شکایت، در حدی که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام