مقررات حقوق و دستمزد

برقراری مجدد فوق‌العاده ویژه نخبگان

برقراری مجدد فوق‌العاده ویژه نخبگی نخبگانی که با اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری از ۱/۱/۱۳۸۸ و اجرای مواد ۱۲۷ و ۷۸ قانون مذکور فوق‌العاده نخبگی آنها قطع شده است (دادنامه شماره ۹۱۹ مورخ ۲۸/۱۱/۱۳۹۲ دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه : ۲۸/۱۱/۱۳۹۲

شماره دادنامه: ۹۱۹

کلاسه پرونده : ۹۰/۵۸۴

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای سیدمسعود حسینی

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : آقای سیدمسعود حسینی به موجب لایحه‌ای که به شماره ۴۵۴/۷۱۱د۴۱ـ ۲۳/۶/۱۳۹۰ ثبت دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

الف: شعبه ۲۵ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده اینجانب به پرونده کلاسه ۲۵/۸۸/۱۲۳۳ به طرفیت سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع برقراری مجدد فوق‌العاده ویژه نخبگان در سال ۱۳۸۸ به شرح دادخواست و طبق دادنامه شماره ۲۷۸۶ـ ۱۶/۸/۱۳۸۸ رأی به رد شکایت صادر و آن را قطعی دانسته است. لذا دلیل رأی تنها این بوده که در قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت فوق‌العاده ویژه نخبگان پیش‌بینی نشده است.

ب: شعبه۲۴ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۸۰۹۹۸۰۹۰۰۰۲۳۳۴۱ موضوع شکایت آقای حمید هادی‌نیا (همکار اینجانب با شرایط کاملاً یکسان) به طرفیت سازمان حفاظت محیط زیست طبق دادنامه شماره ۸۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۲۲۲۰ رأی به وارد بودن شکایت و برقراری و استمرار فوق‌العاده نخبگی شاکی صادر کرده است. یکی از دلایل در این دادنامه حذف نشدن برخورداری کارمندان دولت واجد شرایط از فوق‌العاده نخبگی در قانون خدمات کشوری است.

لذا توجه آن مقام را به  موارد ذیل جلب می نمایم.

۱- فوق‌العاده ویژه نخبگان بر اساس بند ب ماده ۳ آئین‌نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه (مصوب هیأت دولت) به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، برای واجدین شرایط من جمله اینجانب (در حکم کارگزینی) برقرار بوده و تا فروردین ماه سال ۱۳۸۸ پرداخت می‌شده که به صرف این ادعا که در دستورالعمل ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت این فوق‌العاده دیده نشده، از سوی سازمان محیط زیست از حکم کارگزینی اینجانب و کارمندان مشابه حذف شده است.

۲- پرداخت حق نخبگی حتی به صراحت در فصل دهم قانون جدید (قانون مدیریت خدمات کشوری) نیز دیده شده است. در این قانون برای این موضوع، آئین‌نامه‌ای پیش‌بینی شده که پس از تدوین با پیشنهاد معاون توسعه مدیریت و سرمایه نیروی انسانی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

۳ـ هر چند در دستورالعملی که به تاریخ ۲۱/۲/۱۳۸۸ از سوی معاونت مذکور به ادارات بخشـنامه شده و ملاک صدور احکام جدید (مورد اعتراض) بوده است، هیچ بندی از آن پرداخت فوق‌العاده نخبگی را لغو نکرده و در واقع موضوع تعمداً یا سهواً به نوعی مسکوت گذاشته شده است. لیکن بایستی توجه داشت که هیچ یک از بخشنامه‌های اداری و حتی مصوبات دولت من جمله دستورالعمل قانون مدیریت خدمات کشوری، نمی‌تواند خود قانون یا به عبارتی مصوبات مجلس شورای اسلامی را نقض یا لغو نماید.

۴- از آنجا که در قوانین جدید نیز فوق‌العاده نخبگی حذف نشده است، عدالت حکم می‌کند فوق‌العاده نخبگی قطع نشده بلکه کماکان برقرار بوده و هر موقع آئین‌نامه جدید آن در هیأت وزیران تصویب و ابلاغ شد، فوق‌العاده نخبگی کارمندان دولت با آئین‌نامه جدید تطبیق داده شود.

۵- عدم پرداخت فوق‌العاده مذکور سبب کاهش بسیار محسوس حقوق اینجانب شده است که هیچ گونه توجیه قانونی و عدالتی ندارد.

لذا با توجه به مراتب بالا خواهشمند است دستور فرمایید موضوع در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گرفته، نسبت به صدور حکم مقتضی در جهت ابقای فوق‌العاده نخبگی تا ابلاغ آئین‌نامه جدید اقدام مقتضی مبذول فرمایند تا موضوع توجه دولت جمهوری اسلامی ایران به نخبگان، صورت حقیقی به خود بگیرد.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه بیست و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۸۰۹۹۸۰۹۰۰۰۲۳۳۴۱ با موضوع دادخواست آقای حمید هادی‌نیا به طرفیت ۱ـ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری ۲ـ سازمان حفاظت محیط زیست و به خواسته صدور حکم مبنی بر فسخ حکم کارگزینی صادر شده از سازمان حفاظت محیط زیست به شماره ۵۷۶ ـ ۶/۴/۱۳۸۸ و درخواست ابقاء و برقراری فوق‌العاده نخبگی به موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۲۲۲۰ ـ ۲۱/۱۲/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به این که برخورداری کارمندان واجد شرایط از فوق‌العاده نخبگی در قانون مدیریت خدمات کشوری حذف نشده است لیکن حسب تبصره ۱ ماده ۶۵ آن، به تصویب آئین‌نامه اجرایی محول شده که تاکنون به تصویب نرسیده است از طرفی شاکی پرونده حسب مدارک پیوست تا زمان صدور حکم استخدامی معترضٌ‌عنه به شماره ۵۷۶ ـ ۶/۴/۱۳۸۸ از امتیاز مرقوم بهره‌مند بوده است. لذا بنا به مدلول اصل استصحاب و نیز مراعات حق مکتسب نسبت به وی، شعبه دیوان خواسته مطروح را موجه و با عدم پذیرش لایحه دفاعیه شماره ۲۶۸۲۲/۲۳۱ـ ۱۵/۶/۱۳۸۹ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و عدم دفاع سازمان حفاظت محیط زیست در قبال شکایت و اعتراض شاکی پرونده علی رغم ابلاغ دادخواست و ضمایم آن در تاریخ ۷/۶/۱۳۸۸ و پیگیری بعدی اداری دفتر شعبه، حکم به ابطال حکم کارگزینی شماره ۵۷۶ ـ ۶/۴/۱۳۸۸ و برقراری و استمرار فوق‌العاده نخبگی شاکی از زمان قطعی صادر می‌کند. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه بیست وپنجم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۲۵/۸۸/۱۲۳۳ با موضوع دادخواست آقای سیدمسعود حسینی به طرفیت ۱ـ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ۲ـ سازمان محیط زیست و به خواسته صدور حکم بر برقراری مجدد فوق‌العاده ویژه نخبگی به موجب دادنامه شماره ۲۷۸۶ـ ۱۶/۸/۱۳۸۸، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به این که در قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت فوق‌العاده ویژه نخبگان پیش‌بینی نشده است و الزام طرفهای شکایت نسبت به پرداخت فوق‌العاده مزبور به شاکی در سال ۱۳۸۸ جواز قانونی ندارد، شکایت مطروح مردود اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‎ کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: به موجب تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ و بند (ی) ماده ۱۸ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۹، نخبگان و استعدادهای برتر مورد شناسایی و حمایت مقنن قرار گرفته است. با توجه به این که به موجب ماده ۵ آئین‌نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاههای اجرایی موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۴۷۲۸۵/ت۴۷۰۵۰هـ- ۱۵/۱۲/۱۳۹۰ هیأت وزیران مقرر شده است «به نخبگان و استعدادهای برتر موضوع این آئین‌نامه، سقف امتیاز فوق‌العاده ویژه موضوع بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری تعلق می‌گیرد.» و در ماده ۲ آئین‌نامه مذکور کارمندانی که قبل از ابلاغ این آئین‌نامه، نخبه و استعداد برتر بوده‌اند یا در حین خدمت نخبه و استعداد برتر شناخته می‌شوند مشمول مزایای آئین‌نامه قرار گرفته‌اند، بنابراین نخبگانی که پیش از اجرایی شدن فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری نخبه و استعداد برتر تلقی شده‌اند و با اجرایی شدن فصل دهم قانون مذکور از ۱/۱/۱۳۸۸ و اجرای مواد ۱۲۷و ۷۸ قانون یاد شده، فوق‌العاده نخبگی آنها قطع شده است، مستند به مواد ۵ و ۲ تصویب‌نامه صدرالذکر هیأت وزیران مستحق دریافت سقف امتیاز فوق‌العاده ویژه موضوع بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و نتیجة رأی شعبه۲۴ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۴۰۲۲۰- ۲۱/۱۲/۱۳۸۹ که بر وارد دانستن شکایت شاکی نخبه، به دریافت فوق‌العاده‌ای بابت نخبه بودن صادر شده است در حد استدلال فوق‌الذکر صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام