مقررات حقوق و دستمزد

دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه (تصویب‌نامه شماره 113437/ت55855هـ مورخ 28/8/1397 هیئت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت نفت- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت جهاد کشاورزی

سازمان برنامه و بودجه کشور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه 27/8/1397 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در اجرای بند (ب) مصوبه شماره 101532 مورخ 1/8/1397 شورای عالی هماهنگی اقتصادی، دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را به شرح زیر تصویب کرد.

دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

ماده 1- بر اساس این دستورالعمل تا مبلغ نود هزار میلیارد (90.000.000.000.000) ریال از منابع حاصل از مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک و سوخت کارخانجات پتروشیمی، فولادی و پالایشگاه‌ها، برای مصارف موضوع این تصویب‌نامه اختصاص می‌یابد.

تبصره- وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک و سوخت کارخانجات پتروشیمی، فولاد و پالایشگاه‌ها، مابه‌التفاوت قیمت را با نرخ تسعیر سامانه نیما دریافت و به حساب ویژه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افتتاح می‌شود، واریز نماید.

ماده 2- سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به میزان دو میلیون (2.000.000) ریال به افراد زیر در سقف اعتبار این تصویب‌نامه اقدام نماید:

الف- کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین مبلغ ماهیانه قرارداد منعقده برای کارکنان قراردادی و شرکتی، کمتر از سی میلیون (30.000.000) ریال است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان مشمول.

ب- بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (لشکری)، صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق‌های بازنشستگی مشابه که بخشی از مستمری مشمولین آنها از محل منابع بودجه عمومی تأمین می‌شود و مجموع آخرین حکم حقوقی (مستمری) در سال 1397 هر یک از آنها کمتر از سی میلیون (30.000.000) ریال است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق (مستمری) آنها.

ماده 3- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد به شرح زیر اقدام نماید:

ردیف بعد خانوار معادل ریالی سبد حمایت غذایی در مرحله اول
1 یک نفره 1.500.000
2 دو نفره 2.000.000
3 سه نفره 2.500.000
4 چهار نفره 3.000.000
5 پنج نفره و بیشتر 3.500.000

الف- خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از طریق حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی.

ب- خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق حساب متصل به مستمری سرپرست خانوار.

پ- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون (30.000.000) ریال از جمله گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

ت- سایر خانوارهای کم‌درآمد با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون (30.000.000) ریال. درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، به درخواست کتبی اشخاص موضوع این بند، پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه مذکور، به حساب‌های بانکی مربوط رسیدگی کند.

تبصره 1- شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مجازند از محل منابع خود نسبت به اجرای این تصویب‌نامه اقدام کنند.

تبصره 2- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی موظفند اعتبار تخصیصی را بر اساس بعد خانوار تنظیم و پرداخت نمایند.

ماده 4- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است نسبت به بررسی و رفع هم‌پوشانی لیست مشمولین مواد (2) و (3) این تصویب‌نامه اقدام نماید.

ماده 5- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های موضوع آیین‌نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور موظف به ارایه اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند.

ماده 6- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است مطابق با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات مربوط را به حساب دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط واریز نماید. دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند حداکثر ظرف (24) ساعت پس از وصول اعتبار مذکور، بر اساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به واریز به حساب افراد ذی‌نفع اقدام نمایند.

ماده 7- کمک به تأمین غذا برای مدارس شبانه‌روزی و دیگر گروه‌های مشابه از محل منابع موضوع این تصویب‌نامه مجاز است.

ماده 8- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است مازاد اعتبار وضوع ماده (1) را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نماید.

ماده 9- این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه‌های شماره 101337/ت55855هـ مورخ 5/8/1397 و شماره 102568/ت55855هـ مورخ 5/8/1397 می‌شود.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

مقررات مرتبط:

– دستورالعمل تعیین حقوق و فوق العاده های کارمندان مشمول بسته کمک جبرانی به کارکنان دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام