آزمون تعیین صلاحیت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکینظریه‌های رییس مجلس شورای اسلامی

ایراد رییس مجلس شورای اسلامی به مصوبه افزایش هزینه برگزاری آزمون های وزارت بهداشت در کمتر از ۳ سال

ایراد رییس مجلس شورای اسلامی به مصوبه افزایش هزینه برگزاری آزمون های وزارت بهداشت در کمتر از ۳ سال (نامه شماره ۳۷۸۵۳/هـ ب مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۴)

حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر رئیسیپ

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره۵۶۲۷۲/ت۶۱۲۸۳هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۳، موضوع: «تعیین هزینه ثبت‌نام داوطلبان آزمونهای وزارت بهداشت»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی‌ آن، ‌مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر‌ قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در ‌قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«۱ـ بر اساس ماده (۶۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت -مصوب ۱۳۸۰- «به دولت اجازه داده می‌شود بر اساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و متناسب با عواملی همانند کاهش هزینه‌های دولتی ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سه سال یک بار نسبت به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی مشخص مندرج در قوانین و مقررات در زمینه میزان جرائم، تعرفه‌ها و خدمات دولتی، حقوق دولتی و عناوین مشابه … اقدام و مراتب را ابلاغ نماید»، بنابراین، متن مصوبه که ارقام مصوبه قبلی هیئت وزیران به شماره ۹۳۶۳۰/ت۵۸۸۱۷هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ را به فاصله گذشت کمتر از سه سال تعدیل نموده، مغایر قانون است. همچنین بر اساس ماده قانونی فوق، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه برای تعدیل مبالغ ضروری است و مصوبه مذکور از حیث فقدان پیشنهاد مذکور نیز مغایر قانون می‌باشد.

۲ـ طبق بند «ج»‌ تبصره (۴۹) قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کل کشور، «معادل هزینه‌های مورد نیاز برگزاری آزمون‌ها» در لوایح بودجه پیش‌بینی شده و در اختیار دستگاه قرار می‌گیرد. لذا ذیل مصوبه مبنی بر اینکه معادل درآمدهای واصله از طریق درج در ردیف‌های بودجه سنواتی در اختیار وزارتخانه قرار گیرد، مغایر قانون است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی- محمدباقر قالیباف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام