آزمون تعیین صلاحیت
بودجه 1401دانلود

جدول میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ با احتساب کسر مالیات

جدول میزان افزایش خالص و ناخالص (پس از کسر مالیات) حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

شناسنامه قانون- نحوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت و همچنین میزان کسر مالیات در اجزاء (۱) و (۵) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شده است.

مستند: احکام اداری و استخدامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ 

در جدول طراحی شده زیر، حقوق ناخالص در معنای حقوق بدون کسر مالیات و حقوق ناخالص در معنای حقوق پس از کسر مالیات مربوط است. در دو ستون آخر میزان افزایش ریالی و درصدی حقوق به نسبت سال گذشته در هر دو حالت خالص و ناخالص نشان داده شده است.

برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید:

افزایش حقوق با کسر مالیات ۱۴۰۱

نمودار درصد افزایش حقوق سال 1401

توضیحات راجع به جداول:

همان‌گونه که از قبل اعلام شده بود، افزایش حقوق سال آتی کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، به صورت پلکانی پیشنهاد شده است. برای تحقق پلکانی شدن افزایش حقوق سالیانه در سال‌های اخیر از اهرم‌های پلکانی کردن افزایش ضریب و یا تعیین سطوح مختلف مالیاتی و یا ترکیبی از هر دو استفاده شده است.

با پیش‌بینی رقم ثابت در افزایش حقوق بر اساس جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، انتظار سختگیری در افزایش حقوق آن دسته از افراد با حقوق‌های بالاتر می‌رود؛ به نحوی که به عنوان مثال فردی با ۳۰ میلیون تومان حقوق، در حقوق ناخالص (یعنی بدون مالیات) افزایش ۴.۸ را شاهد خواهد بود.

مع‌الوصف، با توجه به اینکه سطوح و پله‌های مالیاتی بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییرات چشمگیری داشته است، در جدول مشاهده می‌شود که درصد افزایش حقوق خالص (حقوق پس از کسر مالیات) افراد با درآمد بالای ۲۰ میلیون تومان به نسبت سال گذشته مجدداً رشد صعودی می‌گیرد به نحوی که در همان مثال حقوق ۳۰ میلیون تومان، با افزایش ۱۰.۸ درصدی مواجه خواهد بود.

دانلود اکسل بیشتر ببینید: اکسل تعیین حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۱ (کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی)

18 دیدگاه

  1. باسمه تعالی
    باسلام و احترام
    با دقت نظر دقیق به میزان افزایش حقوق سال 1401 چنین به نظر می رسد که کسانی شامل حداقل افزایش حقوق شده اند که مابین 11 میلیون تومان تا بیست میلیون تومان حقوق می گیرند که درجدول افزایش حقوق کاملا نمودار های آن مشخص و شفاف است(نقص بررسی بدون موشکافی )باتشکرمجدد

    1. شما درصد افزایش رو نگاه نکن مبلغ افزایش رو ببین، اون بدبختی که 4 میلیون حقوقش بوده تنها 650 هزار تومن افزایش داشته کسی که سی میلیون بوده نزدیک به دومیلیون و ششصدوپنجاه هزار تومن افزایش داشته، و این یعنی چون خودشون حقوقشون بالاست بیشتر افزایش دادن اون بدبختی هم که حقوقش پایین بوده دیگه به درک، مگه دلشون به حال اون بدخت می سوزه خودشون و فرزندانشون باید در رفاه باشن.

  2. سلام بعداز 25سال سابقه بیمه راننده پایه یک ویژه چرثقیل وکار بالابر تعمیرات برقی تخصصی ازت کار بکشن بعدبرات بزنن کارگری ساده کجایی این عدالت هست ما که بازم همون حقوق دومیلیون وشش صد آیا این جدول حقوق رومیرسونه به بالا ی خط فقر

  3. اگر قرار است مبلغی به درصد اضافه شود و آثار تورمی آن وکسری بودجه ناشی از حقوق ودستمزد به شکلی باشد که سبد خرید خانوار تنگ تر شود،، برای مثال سال آینده شیر را بطری بیست هزار تومان وتخم مرغ راشانه ای صد هزار تومان و مرغ را کیلویی شصت هزار تومان وووو بخریم بهتر است افزایش نداشته باشیم،، به نظرم دولت بایستی نقش نقدینگی را در تعاملات اجتماعی تا می‌تواند کم رنگ کند..

  4. آقایان وکلا
    کارشناسان محترم!!!!؛

    شما از این ور پشت بام که نه ،بلکه از سوی دیگر بام می افتید.
    عزیزان!!!!!
    بین افراد باید تفاوت باشد ولی تبعیض( هرگز)
    مگر نه این است که مستخدمین در دولت هر یک براساس پارامترهایی چون ( مدرک.تجربه.سابقه….) در گروه و پایه ای قرار گرفته و می گیرند.
    حال وقتی فردی با مدرک بالا و سابقه ی زیاد و …حقوق کمتر ی نصیبش می شود و بالعکس

    آیا جز پایین آمدن رغبت افراد برای ترفیعات چیزی به ارمغان دارد؟
    با این اوصاف مقوله ای به نام گروه یا طبقه ارزش ذاتی خود را از دست نمی دهد؟

    جالبه:
    خود بنده با مدرک دکترای علوم انسانی و سی و یک سال سابقه از همکارم با مدرک لیسانس و سنوات پایین تر تقریبا ( نصف) ایشان افزایش حقوق دارم.

  5. با سلام
    چرا در ابتدای و انتهای جدول درصد افزایش خالص بالاتر و در وسط جدول پایین‌تر است؟
    این‌طوری باز هم افراد با حقوق بسیار زیاد افزایش بیشتری دارند

  6. قرار نیست بر اساس راه اشتباهی که قبلا رفتیم همون رو ادامه بدیم مثلا اونی که ۳۰ تومان میگیره باز هم افزایش بدیم و پاییینتر ها هم در یک درصد ضرب کنیم ، همه حقوق ها رو در رنج ده میلیون تا ۳۰ قرار بدید خیلی درستره، یعنی حدالقل حقوق رو ده قرار بدید و حداکثر هم همون ۳۰ ، نباید حقوقها اینقدر باهم فاصله دار باشند

  7. افزایش حقوقی نداریم با این حساب کتاب، کارمندان دولتی که از محل شهرستان دورند و هر روز باید برای رسیدن به محل کار مثلا مراکز مستقر در آبادیها تردد کنند واقعا ظلم میشه در حقشون، چون با این حقوق ها نمیتونند زندگی کنند و تمام وقتشون هم برای کار دولتی میزارند، این اصلا درست نیست باید بازبینی بشه ، باید

  8. بهتر بود حقوق ها غیر از ضرایب تعیین شده و کلی هر نهاد اساسا بر بعد خانواده تنظیم می گردید نه فردی خیلی بهتر بود مثلا افزایش حق فرزند و یا افزایش حق عائله مندی افرادی که همسر آن ها شاغل نیست البته زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت های جسمانی باید مدنظر قرار گیرند و……. خیلی به عدالت نزدیکتر بود

    1. در ابتدای متن کوتاه اولیه ، حقوق نا خالص و مجدد حقوق ناخالص ، به اشتباه املائی درج شده است و لازم است که اصلاح گردد

  9. شما حقوق همه رو یکسان کنید ن اینکه ۴،۵ با ۲۰ میلیون ۳۰ میلیون رشدش رو تفاوت قائل بشید کجای این حقوق ها عدالته و انصافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام