اندیشه‌های حقوقی

الگوی عمومی تحول نظام اداری

الگوی عمومی تحول نظام اداری

شناسنامه قانون- پیش‌نویس تصویب‌نامه الگوی عمومی تحول نظام اداری برای تصویب در شورای عالی اداری آماده شده است.

در گام دوم انقلاب، تحول در لایه‌های گوناگون نظام اداری، برای تحقق حکمرانی اسلامی- ایرانی که بر پایه عدالت‌محوری، بهره‌وری و مردم‌پایگی قرار دارد امری ضروری است. بدین‌منظور، الگوی عمومی تحول نظام اداری که مبتنی بر مأموریت، خدمت و فرآیندها است؛ تدوین شده و قرار است پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شود.

الگوی عمومی تحول نظام اداری

الگوی عمومی تحول نظام اداری چه می‌گوید؟

گذار از وضع موجود و شناسایی نقاط معیوب و ضعف‌های ارائه خدمت به مردم و ایجاد تحول، مستلزم بازخوانی مأموریت، اهداف، تاریخچه دستگاه و… می‌باشد. تحقق مأموریت‌ها از طریق ارایه خدمات انجام می‌گیرد که بر اساس الگوی ارائه شده، خدمات، بر اساس مأموریت‌های دستگاه، بازتعریف‎ و استانداردهای کیفیت برای آن‌ها تدوین می‌شود. پس از این مرحله، خدمات، عارضه‌یابی می‌شوند تا علل ارایه آن‌ها به‌صورت ناعادلانه و با بهره‌وری و رضایت پایین مشخص شود.

بر اساس الگوی عمومی تحول نظام اداری، پس از عارضه‌یابی، باید فرآیند هر کدام از خدمات اصلاح شود به‌طوری‌که زمان، هزینه و خطاهای اجرا کاهش یافته و رضایت خدمت‌گیرندگان افزایش یابد. در این امتداد، خدماتی که قابلیت الکترونیکی شدن دارند، باید به مرور و با اولویت خدمات تعیین‌شده در این مصوبه، الکترونیکی شده و همزمان، سامانه‌های مربوطه ارتقاء یابند. پس از الکترونیکی شدن خدمات، هم بازطراحی ساختارهای سازمانی ضرورت پیدا می‌‎کند و هم کوچکترین واحد تحلیل سازمان که همان شغل می‌باشد نیازمند بازطراحی می‌شود. در حال حاضر ۴۸۶ شغل اختصاصی و ۴۵ شغل عمومی در دستگاه‌‌های اجرایی وجود دارد که با رویکردی آینده‌نگرانه، نیازمند طراحی مجدد می‌باشند.

بر اساس الگوی عمومی تحول نظام اداری، پس از بازطراحی شغل، دستگاه‌های اجرایی نسبت به تعریف فرآیندهای منابع انسانی خود مبتنی بر چرخه این الگو اقدام نموده و سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی خود را بر اساس آن تدوین می‌کنند. الگوی طراحی شده، از سه جهت‌‎گیری‎ کلان بهره‎ می‌برد که این سه جهت‌گیری عبارت‌اند از:

الف) حکمرانی داده‌مبنا

ب) استفاده از ظرفیت‌های مردمی

ج) تمرکززدایی و کاهش تصدی‌گری دولت.

همچنین این الگو، از یکسری توانمندساز‎ها برخوردار است که عبارت‌اند از:

الف) تعالی فرهنگ سازمانی،

ب) مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری،

ج) ارتقاء کیفیت خط‌مشی‌گذاری و

د) تنقیح قوانین و مقررات.

راهبری محیطی یکی دیگر از عناصر مهم این الگو است که شامل

الف) تعامل نخبگانی،

ب) تعامل عمومی و رسانه‌ای و

ج) تعامل بین‌المللی است.

ویژگی مهمی که این الگو دارد این است که در تدوین اقدامات تحولی مرتبط با هریک از مراحل چرخه تحول نظام اداری؛ الزاماً نیاز به طی کردن همه مراحل چرخه نمی‌باشد؛ و متناسب با مسأله شناسایی شده برای هر خدمت در دستگاه، اقدام به برنامه‌ریزی می‌شود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام