آزمون تعیین صلاحیت
آموزش کارکنان دولت

بخشنامه نحوه برگزاری دوره آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نحوه برگزاری دوره آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (بخشنامه شماره ۸۲۸۱۷ مورخ ۱۵/۰۵/۱۴۰۲ معاونت حقوقی رییس‌جمهور)

کلیه دستگاه‌های اجرایی

نظر به اهمیت قانون اساسی به مثابه سند عالی حکمرانی و میثاق ملی و با عنایت به لزوم آشنایی همه کارگزاران با قانون اساسی و قواعد، ارزش‌ها، حق‌ها و تکالیف مصرّح در آن و در راستای انجام تعهد دولت در بند دوم اصل سوم قانون اساسی ناظر بر «بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی» که شامل آگاهی نسبت به قانون اساسی نیز می‌گردد و با لحاظ تکلیف دستگاه‌های اجرایی به برگزاری دوره آموزش قانون اساسی به استناد بخشنامه شماره ۶۶۸۳۲۰ مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۸ سازمان اداری و استخدامی کشور (پیوست ۱) و تعهد مندرج در این بخشنامه برای معاونت حقوقی رئیس‌ جمهور در تهیه منبع آموزشی دوره و در اجرای بند سوم ماده اول «دستورالعمل نحوه اعمال مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی» – ابلاغی ۰۳/۰۵/۱۴۰۱ رئیس جمهور محترم- مبنی بر «نهادینه شدن فرهنگ التزام به قانون اساسی در کشور» (پیوست ۲) و با در نظر گرفن نامه شماره ۱۶۱۸۷۵ مورخ ۰۵/۰۹/۱۴۰۱ و نامه شماره ۲۰۹۳۰۷ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ این معاونت در خصوص اجرای دوره «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی (پیوست ۳)، به پیوست نسخه الکترونیکی منبع آموزشی «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران- ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی» (پیوست ۴) و سرفصل‌های آموزشی مرتبط (پیوست ۵) جهت بهره‌برداری لازم تقدیم می‌گردد.

نحوه برگزاری دوره آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

جهت برگزاری این دوره توجه به نکات ذیل مفید است:

۱- مدت زمان دوره آموزشی «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» ۸ ساعت بوده و روش اجرا به صورت «حضوری و روش ارزیابی آن به صورت «حضور منظم در دوره و مشارکت در مباحث و آزمون کتبی» می‌باشد. اعطای گواهی پایان دوره با صرف مطالعه کتاب و اخذ آزمون، بدون برگزاری کلاس ممنوع است.

۲- نسخه الکترونیکی کتاب «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران- ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی» در تارنمای معاونت قانون اساسی به آدرس www.ghanoonasasi.ir و نیز تارنمای معاونت حقوقی به آدرس www.lvp.ir «به صورت رایگان» در دسترس است. همچنین نمونه تدریس این دوره مبتنی بر کتاب فوق جهت بهره‌برداری مخاطبین، به زودی بر روی تارنماهای فوق قرار خواهد گرفت.

فایل دانلود کتاب «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

۳- دستگاه‌های اجرایی، مسئول برگزاری این دوره هستند. آزمون توسط مدرس طراحی و تحویل مسئولین دوره می‌گردد. نحوه برگزاری آزمون، مطابق با ضوابط هر دستگاه است.

۴- مجری برگزار کننده دوره به کارکنانی که نمره قبولی در ازمون را کسب نمایند گواهی قبولی دوره (مطابق متن پیشنهادی در پیوست ۶) اعطا می‌کند. ثبت گواهی در سوابق کارمند بر عهده دستگاه مربوط است.

۵- مدرسین دوره اموزشی بایستی گواهی صلاحیت مدرسی عمومی و تخصصی در چارچوب نظام آموزشی ابلاغی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور را داشته باشند.

۶- تدریس دوره توسط مدرسین بایستی مطابق محتوا و سرفصل‌های آموزشی ابلاغی انجام گردد و توصیه می‌شود سرفصل‌های مرتبط با مأموریت‌های هر دستگاه و به ویژه سرفصل «حقوق ملت» در قانون اساسی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد.

۷- محتوای آموزشی ارسالی با عنایت به تنوع مخاطبین دوره به صورت گزارشی و توصیفی نگاشته شده و از بیان تحلیل‌های فنی و تخصصی در حوزه قانون اساسی خودداری شده است. لذا علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه عمیق‌تر در حوزه قانون اساسی به آثار پژوهشی و تخصصی موجود مراجعه نمایند.

۸- لازم است گزارش برگزاری دوره توسط هر دستگاه اجرایی به این معاونت ارسال شود. به ویژه آنکه با توجه به جشنواره شهید رجایی که هر سال برگزار می‌گردد، برگزاری موفق و باکیفیت این دوره‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های انتخاب دستگاه برتر در حوزه اجرای قانون اساسی (موضوع تبصره ۲ بند الف بخشنامه شهید رجایی در پیوست ۷) لحاظ خواهد شد.

سید احمد حبیب‌نژاد- معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور

فایل دانلود کتاب «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام