آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ در هیئت وزیران

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲

شناسنامه قانون- هیأت وزیران افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را تصویب کرد.

براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

هیئت وزیران به صورت فوق‌‍العاده پیشنهادِ ارائه شده از سوی شورایعالی تامین اجتماعی و وزارت کار را در دستور کار امروزِ خود قرار داد و آن را پذیرفت.

سخنگوی دولت، صبح امروز، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، از موافقت هیئت وزیران با پیشنهاد تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگانِ تامین اجتماعی به میزان افزایش مصوبِ شورایعالی کار برای دستمزدِ کارگران خبر داد.

بر این اساس حقوق بازنشستگان حداقل بگیر، ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین از اول سال ۱۴۰۲ سایر سطوح مزدی نیز به میزان روزانه (۲۱%) نسبت به آخرین حقوق در سال ۱۴۰۱ به علاوه ۸۳.۵۹۶ (هشتاد و سه هزار و پانصد و نود و شش ریال) اضافه خواهد شد.

مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

گفتنی است؛ مراحل اداری صدور احکام بازنشستگان باید در تأمین اجتماعی طی شود.

️جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲

موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی:

با اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه، مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین نیز همزمان با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود.

سازمان تأمین‌اجتماعی باعنایت به مصوبه هیأت محترم وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی کلیه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

به توصیه ریاست محترم جمهوری برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد، مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع پرواخت می شود

مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید از طبق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانیes.tamin.ir در اختیار بازنشستگان عزیز قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

14 دیدگاه

  1. در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید بگم یک اشتباه عمدی و یا سهوی شده و آن هم اینست که ۲۵ ٪ متناسب سازی چرا در محاسبات اضافه نشده خود ۲۱ درصد رو ضربدر این رقم کردن ولی خود عدد ۲۵ درصد از سال ۱۴۰۰ کجا اضافه شده است ؟! نشده دوستان این باید اصلاح شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام