اخبار اداری و استخدامی

مصوبه تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور در برنامه هفتم توسعه

مصوبه تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور در برنامه هفتم توسعه

شناسنامه قانون- نمایندگان مردم در مجلس سازوکار تعیین سن بازنشستگی برای شاغلان با سوابق مختلف خدمتی را مشخص کردند.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله:

-۱ بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

-۲ بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

-۳ بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

-۴ بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

-۵ بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

تبصره ۱ – اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره ۲ – اصلاحات فوق در قوانین صندوق های بازنشستگی به استثنای صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره(۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می گردد.

تبصره ۳ – ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره ۴ – اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه های ذی ربط میتوانند بدون نیاز زمان های مذکور در بندهای (۲) الی(۵) تا سقف سن موضوع تبصره(۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره ۵ – چنانچه دستگاهها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد میتوانند بدون لحاظ زمانهای مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶ – افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای(۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

همچنین با نظر دکتر قالیباف رئیس مجلس بند (خ) ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی تشخیص داده شد و حذف گردید.

براساس بند (خ) حذف شده ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ به منظور ایجاد نظام تأمین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای اجرای برنامه، نظام تأمین اجتماعی بیمه شدگان جدیدالورود بر اساس اصول ذیل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و دستگاه های ذیربط تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز می توانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

موافقان و مخالفان مصوبه تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور چه گفتند؟

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این بند الحاقی گفت: این بند الحاقی همان افزایش سن بازنشستگی است که با فرمولی غیریکسان و نامفهوم برای هر یک از گروه های شغلی و افرادی که سابقه کار دارند، سن بازنشستگی را تعیین کرده است. این بند الحاقی را مغایر با اصول ۳ و ۱۱۰ قانون اساسی است و تصویب آن تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت.

محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با بند الحاقی مذکور گفت: این بند یکی از بهترین احکام برنامه است، امروز میانگین سن بازنشستگی در دنیا ۶۳ سال بوده ولی در کشور ما فردی که از ۲۰ سالگی مشغول به کار بوده، در ۵۰ سالگی بازنشسته می شود.

نماینده دولت ضمن موافقت با این بند الحاقی گفت: یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه حل مشکل ناترازی صندوق های بازنشستگی است. سن امید به زندگی در کشورمان در مردان ۷۶ سال و در زنان ۷۸ سال است، ولی برخی از شاغلان مانند معلمان امروزه در سن ۴۸ سالگی بازنشسته می شوند.

وی با بیان اینکه برای افرادی که ۲ سال از خدمتشان باقی مانده، هیچ افزایش سن بازنشستگی در نظر گرفته نشده است، گفت: این بند الحاقی سن بازنشستگی را به صورت پلکانی افزایش داده تا حقوق مکتسبه افراد تضییع نشوند، در این حکم پیش بینی شده مردان در سن ۶۲ سالگی و زنان در سن ۵۵ سالگی بتوانند درخواست بازنشستگی خود را مطرح کنند، ضمناً دولت با تبصره های ۵ و ۶ این بند الحاقی مخالف است.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در موافقت این بند الحاقی با اشاره به سن امید به زندگی در کشورمان، میانگین سن بازنشستگی را پایین تر از میانگین جهانی دانست و گفت: با توجه به اینکه دولت با همسان سازی حقوق بازنشستگان موافقت کرده است، باید با این بند الحاقی موافقت کرد تا ناترازی ها برطرف شود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

44 دیدگاه

  1. سلام و احترام آقای قانون گذار ؟چرا فشار را به کارکنان دولت و کارگران همه صندوق ها را زیاد می کنید .لطفا جای کارکنان تصمیم نگیرید .
    چرا قانون افزایش را به اجبار می گذارید ولی قانون زودتر از موعد بازنشستگی‌ را حذف می نمایید .
    قانون بازنشستگی کارکنان دولت به دلیل تنش ها و آسیب های محیطی همان ۳۰ سال نیز بسیار زیاد است

  2. با سلام افتضاح دولت و مجلس اصولگرا این بود. وقتی تامین اشتباهی که مربوط به کار گر بود را هر ارگانی راه دادند و طلبه و… را بیمه کردند این اتفاق افتاد. تکلیف دو سال سربازی اجباری که خیلی ها پرداخت نکردند چه می شود. تبریک بر شما که به جای بهبود پس رفتید

      1. یکی به این نمایندگان موافق این طرح بگوید تکلیف بیماران خاص که توان کار کردن ندارند و با نظر پزشک معالجشون کار افتادگی کلی هستند ولی سازمان تامین اجتماعی مخالف هست .چیست؟این چه قانونی هست که بیمار خاص و صعب العلاج باید مانند یه فرد سالم حق بیمه پراخت کنه تا بازنشسته بشود.اگر سالم بودیم که شغلمون رو از دست نمیدادیم و کارفرماها عذر ما رو نمیخواستند..

    1. برای کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها
      از حقوق کارگر که دارای قانون هست دفاع کنید
      اکثر کارفرماها حق بیمه های کارگران را بر اساس حداقل دستمزد پرداخت می کنند.
      که این موضوع هم به ضرر کارگر و هم به ضرر صندوق بیمه است.

  3. من به دنبال این هستم که قبل از سی سال و با ۲۵سال سابقه بازنشسته شوم حالا نمایندگان واسه خودشون می نشینند و از طرف من و امثال من تصمیم های مزخرف می‌گیرند و فکر من و امثالهم را نمی‌کنند . این چه مسخره بازی هست که درآوردند با این تورم که من مهندس فنی با ۲۵ سال سابق کار و سه تا فرزند با حقوق و حکم ۱۴ میلیون تومان تا سی یا سی و پنج سال بمونم چکار کنم به کجای زندگیم میرسه . به خدا به هرکی از اقوام و فامیل میگم بابا حکم من ۱۴ میلیون با ۵۰ سال سن و ۲۵ سال سابقه اینقدر هست میگن تو داری دروغ میگی آخه مگه میشه یه مهندس مملکت اینقدر حقوقش باشه. حالا مثلا من تازه تا پنج سال دیگه بشم سی سال خدمت چکار کنم که تازه می‌خوان چندسال دیگه بهش اضافه کنم. توروخدا این فشارهارا کنار بذارید. لااقل اگه میخواهید این قانون را تصویب کنید بگید آقا به دلخواه هر کی خواست اصلا سی و پنج نه چهل سال خدمت کنه. نه اینکه به اجبار بگید باید ۳۵ سال خدمت بکنید. یا اگه هم بخواد به زور و اجبار تصویب کنید بگید این قانون واسه کسانی هست که از امسال استخدام میشن. تازه اونم باز باید به دلخواه باشه که شاید کسی نخواد سی و پنج سال خدمت بکنه.

  4. با سلام، به این جمله که در بالا آمده است با دقت توجه بفرمایید : به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله. همانطوریکه ملاحظه می فرمایید عدم مدیریت صحیح صندوق های بازنشستگی باعث شده است که این بی ثباتی در مدیریت را شاغلان کشور جبران بکنند ای کاش نمایندگان محترم مجلس متولیان صندوق های بازنشستگی را زیر سوال می بردند و عدم صلاحیت ایشان را بهتر بررسی می کردند بی شک این سناریو یعنی ناتوانی صندوق های بازنشستگی در چند سال بعد نیز بوجود می آید بهتر است مدیران صندوق های بازنشستگی کشور برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری خود را بصورت برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ارائه کنند در حالی که بخش های خصوصی در این کشور چه بصورت تولید و چه بصورت صادرات و واردات میلیون ها دلار سرمایه را برنامه ریزی می کنند و هر ساله سودهای بیشماری را کسب می کنند ولی صندوق های ورشکسته بازنشستگی هر ساله زار می زنند که دیگر توان پرداخت مستمری بازنشستگان را ندارند وقتی برنامه ای در حوزه اقتصادی و سزمایه گذاری وجود ندارد و اگر داشته باشند بیشتر بخاطر پست مدیریتی خودشان باشد وضع صندوق ها همین می شود که می بینید و اما نمایندگان محترم مجلس که ای کاش کارشناسی و حرفه ای تر و تمام جوانب این موضوع را بررسی می کردند

  5. بنده کارشناس ارشد ریاضی محض با بیش از ۲۲ سال سابقه در سازمان تامین اجتماعی با اطلاع کامل از قوانین بازنشستگی در سازمان مذکور در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲۶ فرمولی را که جایگزین مناسبی برای مواد ۷۲ و ۷۷ قانون تامین اجتماعی می توانست باشد برای محاسبه مستمری های بازنشستگی’ از کار افتادگی و بازماندگان ارایه کرده و با جزئیات و توضیحات کامل به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارسال نمودم که بر اساس آن بدون تغییر در سن بازنشستگی، فرمول محاسبه مستمری بیمه شدگان بر اساس یک ضریب کلی از میزان پرداختی بیمه شدگان در کل طول دوره بیمه پردازی ( ضریب هر سال در مقایسه با حداقل دستمزد همان سال محاسبه می شود) و نیز حداقل دستمزد سال برقراری مستمری و میزان سابقه پرداخت حق بیمه محاسبه شده و برای سالهای بعد نیز همان ضریب کلی و حداقل دستمزد سال در محاسبه مستمری ملاک عمل قرار می گرفت که با این فرمول با عادلانه نمودن پرداخت مستمری ها باعث حفظ منابع صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی می گردید ‌و قابلیت استفاده و تعمیم در سایر صندوق های بازنشستگی در کشور را نیز داشت که در صورت پذیرش و تصویب آن اصلاً نیازی به افزایش سن بازنشستگی برای حمایت از صندوقهای بازنشستگی نمی بود ولی متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت!
    ۱۴۰۲/۸/۲۸

  6. به قول معروف گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشترزدند گردن مسگری نمایندگان بودجه ای و تلفیقی که رای دادند وکیل مردم هستند یا وکیل ورشکستگی صندوق های بیمه و بازنشستگی

  7. اگه مردی، اگه حقیقتاً مردی آقای قالیباف و همکارانت حقوق کارمند و کارگر رو براساس استاندارد جهانی بده بهشون بعد برو سراغ میانگین جهانیِ سنِ بازنشستگی رو بگیر. سال نود با حقوقِ منِ کارمند چندتا سکه ی بهار آزادی میشد خرید؟؟ الان چندتا میشه خرید؟؟ نمیخوای با دلار بیا بشینیم حساب کنیم! با بچه که طرف نیستی. این قانونِ مجلسِ خودتونه که نرخ افزایشِ حقوقِ کارگر و کارمند بر اساسِ نرخِ تورم. کو پَس؟؟ حکومت‌ِ عدلِ علی

  8. این قانون میبایست در مورد کارکنانی اجرا شود که همین امروز به استخدام دولت در آمده اند و قراردادهاشون رو با رضایت طرفین ۳۵ ساله ببندند . نه کارکنانی که از قبل و با قراردادهای ۳۰ ساله استخدام شدند حالا دولت بخواهد با استفاده از قدرتی که دارد بصورت یکطرفه قرارداد رو تغییر بدهد ؟؟!! اگر اینطوری باشه که با رضایت خود کارکنان از ۳۰ به ۳۵ تغییر پیدا کند بهتره و حقی ضایع نمیشه و در کل زیان و ناترازی صندوقهای بازنشستگی که نباید شاغلین تاوان بدهند …؟؟!!

    1. باز تیر خلاص بر مشقت های دهه پنجاهی ها و دهه شصتی ها زده شد متولیان این دهه سختی های فراوانی را متحمل شده اند جنگ تحمیلی، سازندگی بعد از جنگ، مدارس دو و سه شیفته، بیکاری و سختی در ورود در مشاغل دولتی اکنون هم سن بازنشستگی این افراد بالا رفته است برای برطرف کردن ناترازی های صندوق ها بهتر است نظارت خوبی بر رانت های صندوق های کنیم و از حیف و میل حقوق اعضا جلوگیری کنیم

  9. با سلام خدمت نمایندگان دولت اولا قانون جدید نباید شامل کارمندان قبل از تصویب این قانون شود چرا که اگر قرار برای اجرای قانون برای شاغلین ما سبق باشد پس باید ما کارمندان ۲۰سال سابق ک حقوقمان ۱۰۰هزارتومان بود باید معوق و مابعدالتفاوت آن سالها را هم بدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام