آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

متناسب سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوق العاده های مستمر شاغلان مشابه

متناسب سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوق العاده های مستمر شاغلان مشابه

شناسنامه قانون- نمایندگان مجلس با متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز موافقت کردند.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۳۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابراین گزارش سیدجواد حسینی کیا در مخالفت با حکم مذکور، گفت: اکنون بازنشستگان در شرایط سختی به سر می برند اما ما در این مصوبه کمیسیون تلفیق بازنشستگان را به سنوات آینده ارجاع می دهیم در حالی که آن ها امروز مشکلات متعدد مالی دارند و آیا این بازنشسته عمرش به ۳ سال آینده می ماند که ۹۰ درصد همترازی را بگیرند؟، در حالی که امروز در تامین معیشت خود مانده اند بنابراین باید ۹۰ درصد همترازی را برای امسال اعمال کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید به سقف تا ۹۰ درصد رأی دهیم چرا که انتظار مردم از مجلس انقلابی این است که به فکر مشکلات آن ها باشیم.

در ادامه سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با بند مذکور، گفت: ما در کمیسیون تلفیق به دنبال تلاش همکاران به تصمیم خوبی در رابطه با حقوق بازنشستگان رسیدیم چرا که فاصله پرداختی ها میان حقوق بازنشستگان و شاغلان بسیار است لذا در این حکم مجلس تصمیم می گیرد پرداختی های بازنشستگان را به ۹۰ درصد حقوق شاغلان همطراز برساند و فاصله ای صرفا در حد ۱۰ درصد باقی می ماند.

وی افزود: این اتفاق طی ۳ سال خواهد افتاد که در ۲ سال اول سالی ۳۰ درصد و در سال سوم ۴۰ درصد دیگر به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.

بنابراین گزارش داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در مخالفت با این بند، گفت: موضوع بازنشستگان دغدغه تمام ارکان حاکمیت است لذا باید معیشت بازنشستگان را بهبود داد، به همین دلیل از نخستین روزهای بررسی لایحه برنامه در مجلس مذاکرات برای اصلاح این مهم آغاز شد. بنابراین در اصل موضوع یعنی متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان با مجلس اتفاق نظر داریم، البته اکنون مجلس به یک شیوه اجرایی رسیده که از نظر ما این شیوه ابهامات دارد چرا که می تواند در مرحله اجرا منجر به گلایه هایی از نحوه اجرای حکم شود لذا نیازمند یک گفت وگوی جدی تر و دقیق تر است.

وی افزود: ما معتقدیم روش روشن تر که هیچگونه ابهامی نیز نداشته باشد این است که ضرایب سنواتی افزایش حقوق بازنشستگان را به میزانی بالاتر از ضرایب شاغلان در نظر بگیریم که متناسب سازی و افزایش حقوق به تدریج صورت بگیرد.

در ادامه محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه هفتم توسعه در دفاع از بند مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: تکریم بازنشستگان تکریم جوانانی است که ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته درخت انقلاب را به این مرحله رسانده اند لذا ما در برابر معیشت این عزیزان مسئول هستیم.

وی افزود: در چند روز گذشته درپی مصوبه ای که برای تعیین تکلیف سن بازنشستگان داشتیم برخی از دوستان دولت قبل و حتی نمایندگان دوره قبلی مجلس اظهاراتی مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس یازدهم به فکر بازنشستگان نیستند، مطرح کردند در حالی که باید به آن ها گفت آغاز مجلس دهم مصادف با آغاز بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه بوده است بنابراین باید همسان سازی را از دولت وقت مطالبه می کردند نه اینکه امروز از آب گل آلود ماهی بگیرند این در حالی است که معیشت مردم و بازنشستگان همواره برای مجلس یازدهم مهم بوده است.

وی ادامه داد: در این بند تاکید شده در پایان سال سوم حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده مستمری کسور شاغلان همطراز خواهد رسید البته برای جلوگیری از عدم اجرای این قانون به دلیل بار مالی که به دولت تحمیل می کنند آن را در ۳ سال تقسیم کردیم.

همچنین در ادامه دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این حکم یکی از تصمیمات مهم و ضروری برای کشور است البته چند نکته دارد، اول آنکه اصل ۹۰ درصد، بین دولت و مجلس و بین شخص من و سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است. دوم آنکه دوستان در سازمان برنامه درخواست داشته اند این ۹۰ درصد همسان سازی طی ۵ سال صورت بگیرد که به دنبال صحبت با دوستان کمیسیون تلفیق، در کمیسیون بازه زمانی ۳ سال به تصویب رسید و با توجه به اینکه این حکم یک بار هم به کمیسیون ارجاع شده لذا درخواست دارم اجازه به رأی گیری دهید.

متن حکم منتاسب سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ این لایحه آمده است: به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد ( %۹۰) حقوق و فوق العاده های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (%۴۰) و در سال های دوم و سوم هر کدام سی درصد ( %۳۰) ما به التفاوت تا نود درصد( %۹۰) یاد شده خواهد بود. آئین نامه اجرائی این بند به تصویب هیئت وزیران می رسد.

مخالفت نمایندگان با کاهش ۵ درصدی کمک دولت به صندوق های بازنشستگی طی هر سال

این گزارش می افزاید: همچنین نمایندگان با پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی مبنی بر بازگشت به اصل ماده ۲۸ این لایحه مخالفت کردند. لایحه مذکور که در کمیسیون تلفیق حذف شده بود، درباره این است که سالانه ۵ درصد از کمک دولت به صندوق های بازنشستگی کاهش پیدا کند اما سخنگوی کمیسیون تلفیق علت حذف این بند را اینگونه توضیح داد. اگرچه در جدول ماده ۲۸ ما دولت را مکلف کردیم هرسال ۵ درصد کمک خود را به صندوق های بازنشستگی کاهش دهد اما از آن جا که این تصمیم می توانست با افزایش حقوق بازنشستگان تداخل پیدا کند آن را حذف کردیم چرا که همسان سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز، خود یک بار مالی به صندوق ها اضافه خواهد کرد بنابراین این دو با هم جمع نمی شوند لذا با توجه به رأی آوردن افزایش حقوق بازنشستگان در مجلس بازگرداندن جدول ماده ۲۸ به دولت اجازه می دهد مستند این جدول افزایش حقوق بازنشستگان را انجام ندهد لذا به جهت جلوگیری از این تناقض جدول فوق را حذف کردیم.

22 دیدگاه

  1. من بازنشسته امروز شرمنده خودم وخانواده هستم دولت برای اثبات توجه به معیشت بازنشستگان تاقبل بهمن ۴۰درصد رو اضافه می‌کرد تا حسن نیت خودشو نشون بده وگرنه چه کشکی چه دوغی اونم بعداز رای گیری نخواستیم

  2. بازنشستگان الان مشکل مالی دارند در چند سال اخیر ، سالیانه حداقل 100 درصد گرانی و تورم داشتیم ولی افزایش سالیانه 20 درصد بوده و نسبت به گرانی های سنوات گذشته حقوق خشک و خالی بازنشستگان حداقل 200درصد عقب افتاده و قدرت خرید دقیقا 2 برابر کمتر شده بطوریکه همه بازنشستگان قید ازدواج فرزندان را زده اند و حتی در تامین مایحتاج و گوشت و مرغ هم عاجزند تا برسد لوازم خانگی، این مانور انتخاباتی هم برای مجلسیان هست هم دولت ، لطفاً این خباثت را کنار بگذارید و همین الان از پولهای 30 ساله خودمان و دلارهای آزاد شده همسان‌سازی را اجرا نمایید

  3. حق کسورات بازنشستگی دوران شاغلی خودمونه که اینجوری می‌خوان بدن.مگر ما میتوانیم به خانواده هامون بگیم تا سه سال دیگه هیچ خرجی نداشته باشند و یا از کجا قرض کنیم سه سال دیگر بپردازیم.اینا که میگن همش حرفه ومشکلی از بازنشسته حل نمیکنه .خودشون تامین هستن وهیچ سواره ای هم به فکر پیاده نیست!!!!!

  4. مجلس و دولت چرا الان به فکر باز نشسته ها افتادن آقا این حربه و ترفندها دیگه قدیمی شده اون چیزی که شما درباره ما فکر میکنید خودتان و جد آبادتان هستید شما قمار بازید نه نماینده مجلس و دولت مطمئنا اهداف شما محقق نخواهد شد . و این حقوقی که شما بما میخواهید بدهید اینقدر ما را خوار و ذلیل کرده اید هیچ ارزشی ندارد ‌ . برای حقوق پدر سوخته هایی مثل خودتان چطور رای به حداکثر حقوق میدهید حکومتی که عرزه نداشته باشد حقوق اداراتش را هماهنگ کند نمیتواند دم از عدالت بزند اون آقا گفته بود بازنشستگان سه سال بعد تصمیم میگیرند رای بدهند ولی نه هرگز تصمیم نخواهند گرفت . خاک توی سرتان برای دین و ایمانتان .خدا از شما نگذرد .

  5. نمایندگان عزیز مجلس زمانیکه به رای مردم نیاز دارن انواع ترفندهایی بکار میبرن تا برسن به صندلی مجلس بعداز آن تمام تلاششون میکنن تا جیب هاشون سرازیر بشه بازنشسته ها ومستمری بگیر ها حالا حالاها باید چوب رای دادن هاشونو بخورن متاسفانه هممون اینطوری گیر افتادیم

  6. مثلی داریم که میگه بزک نمیر بهار میاد کمپوزه با خیار میاد
    این دولت نه فکر محرومینه ونه باز نشسته دولتمردان منه بازنشسته امروزه نیاز به این پول دارم نه سه سال دیگه

    1. ببنید دوستان اینا فقط های وهوی هست
      حقوق امروز بازنشستگان حقوق نیست گدایی کردنه با تورم 45٪ این مصوبه ها به درد خالشون میخوره تا سه سال آینده

  7. برادران مجلس وعده سر خرمن ندهید در رابطه با بازنشستگان نیروهای مسلح یک فرد با درجه سرهنگی و مدرک کارشناسی ارشد ۱۶میلیون دریافتی دارد و در عوض یک فرد شاغل با درجه سروانی و بیست سال خدمت و مدرک کارشناسی ۲۶ میلیون دریافت می‌کند، واقعا باید شرمنده باشید ،انشالله بازنشستگان هم بعد از ۳ سال آینده تصمیم به حضور در انتخابات خواهند گرفت

  8. به نظرم حداقل ۳ ابهام در این مصوبه وجود دارد:
    ۱- من گفتن شاخص شاغل همتراز حال حاضر با بازنشسته ۳۰ یا ۲۰ سال چه طوری و با چه مولفه هایی همترازی آن مشخص می شود
    ۲- و همچنین اگر در متناسب سازی در بازه ۳ ساله انجام می شود و در سال دوم حقوق شاغلی رشدی دیگری غیر از افزایش سالانه داشت چه طوری معادل سازی ۹۰ درصد انجام می شود یعنی مقدار افزایش فوق از نظر بار مالی به مشکل می خورد.
    ۳- بعد اجرای متناسب سازی در بازه ۳ ساله اگر بعد از سال سوم به بعد برای شاغلین افزایش پیدا مجددا شکاف حقوق بین شاغل و بازنشسته بیشتر می شود یعنی منظورم این هست که چون به صورت قانون دایمی اگر نشود این مشکل در چند سال بعد از سال سوم دوباره نقطه سر خط می شود مانند متناسب سازی که در سال ۹۹ انجام شد.والان دوباره شکاف حقوق بین شاغل و بازنشسته ها زیاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام