آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و مقررات ایثارگران

بخشنامه «مجموعه پرسش و پاسخ» مرتبط با تبدیل وضعیت ایثارگران قانون بودجه ۱۴۰۰

ابلاغ بخشنامه «مجموعه پرسش و پاسخ» مرتبط با تبدیل وضعیت ایثارگران (بخشنامه شماره ۶۸۱۳۵ مورخ ۴/۱۲/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور)

کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

با توجه به برخی ابهامات و استعلامات دستگاه‌های اجرایی درخصوص چگونگی اجرای تکلیف مقرر در بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و مفاد بخشنامه مشترک شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹‏/۳‏/۱۴۰۰، به پیوست «مجموعه پرسش و پاسخ» تدوین شده برای بهره‌برداری جهت اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی، ابلاغ می‌گردد. مقتضی است دستگاه‌های اجرایی با توجه به پاسخ تدوین شده رأساً نسبت به انجام اقدامات لازم درخصوص استخدام و تبدیل وضعیت استخدامی مشمولین بند قانونی فوق الذکر اقدام نموده و از مکاتبات غیرضرور در این خصوص خودداری نمایند.

ضمناً مفاد پرسش و پاسخ در سایت سازمان اداری و استخدامی کشور به آدرس www.aro.gov.ir بارگذاری گردیده است.

میثم لطیفی- معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

مجموعه پرسش و پاسخ‌های مرتبط با نحوه اجرای بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و دستورالعمل شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰

سوال ۱: منظور از عبارت «امور جاری یا فعالیت جاری» در دستورالعمل شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰، چیست؟

پاسخ: اموری هستند که در جهت انجام مأموریت‌های پست‌های سازمانی مصوب دستگاه و یا پشتیبانی از انجام مأموریت‌های سازمانی در محل دستگاه‌های اجرایی صورت می پذیرند.

سوال ۲: مشمولین این قانون در دستگاه‌های اجرایی که دارای پست‌های قابل تخصیص در مشاغل کارگری هستند، چگونه تبدیل وضعیت می شوند؟

پاسخ:

الف) در دستگاه‌هایی که فاقد مشاغل کارگری (پست های قابل تخصیص در مشاغل کارگری) باشند، کلیه مشمولین مصوبه براساس ضوابط حاکم بر دستگاه به صورت رسمی درخواهند آمد.

ب) در آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که برخی از مشاغل دستگاه براساس قوانین و مقررات حاکم، به نیروهای کارگری مشمول قانون کار تخصیص یافته است، در مشاغل مذکور در صورت تقاضای مستخدم با ارائه تعهد رسمی مبنی بر رضایت فرد به تبدیل وضع به قرارداد کارگری دائم، دستگاه می‌تواند وی را به صورت کارگری دائم تبدیل وضع نماید و در غیر این صورت این افراد به رسمی براساس ضوابط حاکم بر دستگاه تبدیل وضع پیدا می‌نمایند.

ج) چنانچه کل دستگاه اجرایی مشمول قانون کار باشد، در این صورت مشمولین مصوبه از قراداد موقت به قرارداد دائم کارگری تبدیل وضع می‌یابند.

سوال ۳: آیا ایثارگرانی که در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ذکر نشده است مشمول تبدیل وضعیت می‌شوند یا خیر؟

پاسخ: با توجه به تصریح بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، صرفاً ایثارگرانی که از نظر ایثارگری در شمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند مشمول حکم و برخورداری از مزایای مندرج در بند قانونی مذکور قرار می‌گیرند.

سوال ۴: چه کسانی از شرط سنی برای استخدام یا تبدیل وضعیت معاف هستند؟

پاسخ: بنا به تصریح بند «د» تبصره (۲۰) این قانون، رعایت مفاد تبصره (۲) بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحیه آن لازم کلیه ایثارگران موضوع ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران معاف از سن می باشند.

سوال ۵: آیا رزمندگان مدافع حرم مشمول بهره مندی از دستورالعمل مذکور می باشند؟

پاسخ: با توجه به قسمت اخیر مصوبه شماره ۷۵۸۰۴/ت۵۹۲۴۱هـ مورخ ۱۹/۷/۱۴۰۰ هیات وزیران، رزمندگان جبهه مقاومت نیز مشمول قوانین و مقررات حاکم بر رزمندگان هستند.

سوال ۶: آیا نیروهایی که به صورت حق‌التدریسی در دستگاه های اجرایی شاغل باشند نیز مشمول تبدیل وضع موضوع این قانون می‌گردند؟

پاسخ: نیروهای حق‌التدریس در صورت داشتن سابقه حق‌التدریس تمام وقت همانند نیروهای رسمی یا پیمانی دستگاه (نظیر معلمین در وزارت آموزش و پرورش) مشمول تبدیل وضع می‌گردند. تبدیل وضع این نیروها با رعایت تبصره «۲» ماده (۲) دستورالعمل شماره ۱۳۷۵۸ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰ صورت می گیرد.

سوال ۷: آیا ایثارگران موضوع مصوبه از جمله رانندگان خودروهای استیجاری که انجام کار آنها نیاز به امکانات و تجهیزات دارد مشمول بخشنامه مذکور می‌باشند؟

پاسخ: رانندگانی که به صورت تمام وقت در خدمت دستگاه اجرایی بوده و بیمه پرداختی آن توسط شرکت پیمانکاری یا دستگاه اجرایی تامین می شود مشمول قانون مذکور می باشند.

سوال ۸: آیا ایثارگران مشمول شاغل در طرح قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان که در ازای تحصیل در دانشگاه تعهد خدمت دارند مشمول بخشنامه مذکور می شوند؟

پاسخ: متعهدین خدمت موضوع قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب ۱۳۷۵ (نیروهای طرحی اجباری) مشمول قانون مذکور نمی باشند.

سوال ۹: آیا بخشنامه شماره ۲۴۲۳۲ مورخ ۹/۵/۱۴۰۰ الحاق شغل متصدی خدمات عمومی جهت تبدیل وضعیت مشمولین بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در شهرداری‌ها نیز قابل تسری و اجرا می باشد؟

پاسخ: بلی

سوال ۱۰: تکلیف نیروهای شاغل در دهیاری‌های مشمول این مصوبه چیست؟

پاسخ: ایثارگران مشمول مصوبه که در دهیاری‌ها شاغل هستند به قرارداد کارگری دائم در دهیاری‌ها متبوع تبدیل وضع می یابند.

سوال ۱۱: آیا نیروهایی که از محل وجوه خودگردانی مجتمع های فرهنگی و آموزشی و رفاهی بکارگیری شده اند مشمول دستورالعمل مذکور می شوند؟

پاسخ : خیر

سوال ۱۲: اگر دستگاه اجرايي داراي پست سازماني متناسب مشمولین باشد، آیا لازم است در سامانه ملي مديریت ساختار دستگاه‌هاي اجرايي کشور اقدامی انجام دهد؟

پاسخ: در این حالت دستگاه اجرايي لازم است صرفاً نسبت به به‌روزآوري تشکيلات اسمي در سامانه ملي مديریت ساختار دستگاه‌هاي اجرايي کشور اقدام نمايد. شایان ذکر است شرایط احراز در مجموعه سامانه های کارمندایران بررسی می گردد.

سوال ۱۳: اگر دستگاه اجرايي داراي پست هاي سازماني متناسب با شرايط مشمولین است ولي آن پست ها با تصدي می باشند، در این حالت چه اقدامی در سامانه ملي مديریت ساختار دستگاه‌هاي اجرايي کشور باید انجام شود؟

پاسخ : در این حالت دستگاه اجرايي می تواند نسبت به ثبت درخواست تغيير عنوان پست سازماني بلاتصدی و جابجایی آن در سامانه ملي مديريت ساختار دستگاه هاي اجرايي کشور جهت تخصیص به ایثارگران مشمول اقدام نماید. ضمناً در صورت ضرورت جابجایی پست بین واحدهای زیر مجموعه یک دستگاه، این امر صرفاً جهت تخصیص پست به ایثار گران مشمول بند «د» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور صورت می پذیرد. خاطر نشان می سازد براي افراد ديپلم و زير ديپلم پست سازماني معرفی شده به پست بانام تبديل مي شود که پس از خروج فرد از سیستم به حالت قبل بر می گردد.

سوال ۱۴: نحوه تعیین حقوق و مزایای ایثارگران پس از تبدیل وضعیت چگونه است. آیا برقراری تفاوت تطبیق برای افرادی که حقوق و مزایای آنان کاهش می یابد مجاز است؟

پاسخ: حقوق و مزایای کارمندان با توجه به قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه اجرایی براساس پست سازمانی مورد تصدی تعیین می شود و مستندی برای برقراری تفاوت تطبیق حقوق وجود ندارد.

سوال ۱۵: حقوق و مزایای ایثارگرانی که از قراداد موقت کارگری به قرارداد کارگری دائم تبدیل وضعیت می‌یابند بر اساس چه ضوابطی تعیین می شود؟

پاسخ: حقوق و مزایای این قبیل کارکنان در دستگاه های اجرایی مشمول قانون کار براساس قانون کار و درچارچوب ضوابط و مقررات حاکم بر آن دستگاه ها تعیین می شود. لیکن در سایر دستگاه های اجرایی ازجمله دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری براساس ضوابط و مقررات قرارداد مشاغل کارگری موضوع بخشنامه شماره ۲۸۹۶۵/۹۰/۲۰۰ مورخ ۱۳/۱۱/۱۳۹۰ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور (سابق) تعیین می شود.

سوال ۱۶: نحوه احتساب سابقه قبل از تبدیل وضعیت ایثارگران به عنوان سابقه قابل قبول برای بازنشستگی چگونه است؟

پاسخ : در حال حاضر دادنامه شماره ۱۰۸۴ مورخ ۱۸/۹/۱۳۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص احتساب سوابق خدمت در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با دستگاه‌های دولتی ملاک عمل می باشد.

سوال ۱۷: نحوه احتساب سوابق تجربی قبل از تبدیل وضعیت ایثارگران به عنوان سابقه قابل قبول چگونه است؟

پاسخ : نحوه محاسبه سوابق تجربی برای ارتقاء رتبه، طبقه و یا گروه بر اساس ماده (۱۴) آیین نامه طرح طبقه بندی مشاغل می باشد.

سوال ۱۸: نحوه احتساب مدارک تحصیلی این قبیل از ایثارگران بعد از تبدیل وضعیت چگونه است؟

پاسخ: با توجه به بند (۳) بخشنامه شماره ۱۷۰۰۶۱ مورخ ۲۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (سابق)، صرفاً کارمندان ایثارگری که قانوناً مجاز به استفاده از مأموریت آموزشی می باشند، در صورت پیش‌بینی رشته و مقطع تحصیلی بالاتر در شرایط احراز شغل مورد تصدی آنان، مشمول محدودیت دفعات اعمال مدرک تحصیلی مأخوذه موضوع بخشنامه مذکور نخواهند بود. احتساب آثار اداری و استخدامی مدارک تحصیلی منوط به پیش‌بینی رشته و مقطع تحصیلی بالاتر در شرایط احراز شغل مورد تصدی آنان بوده و از تاریخ تصویب کمیته ذی ربط قابل اعمال می‌باشد.
بر این اساس؛
الف: دستگاههای مشمول بخشنامه مکلفند در صورت دارا بودن پست بلاتصدی متناسب با مدارک تحصیلی ایثارگران موصوف اقدام به اعمال مدارک تحصیلی دانشگاهی آنان نمایند. در صورتی که دستگاههای مشمول فاقد پست سازمانی بلاتصدی متناسب با مدرک تحصیلی ایثارگر باشند، پست سازمانی متصدی خدمات عمومی به این ایثارگران تعلق می گیرد.
ب: در خصوص ایثارگرانی که مدارک تحصیلی دانشگاهی آنان نامرتبط با ساختار پست های سازمانی دستگاه متبوع خود می باشد، جهت فراهم نمودن زمینه انتقال این افراد به دستگاههای دارای پست سازمانی مرتبط موضوع در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی طرح خواهد شد.

سوال ۱۹: آیا ایثارگرانی که از طریق خرید خدمات مشاوره با اشخاص حقیقی و حقوقی با دستگاه همکاری دارند، مشمول این قانون می‌باشند؟

با توجه به اینکه “خرید خدمات مشاوره” موضوعاً متفاوت با “جذب و بکارگیری نیروی انسانی” می‌باشد و خرید خدمات مشاوره، بکارگیری نیروی انسانی محسوب نمی‌گردد و از طرفی خرید خدمات مشاوره در اقسام و مصادیق گوناگون آن با اشخاص حقیقی و حقوقی ذی صلاح در چارچوب قانون برگزاری مناقصات و آیین‌نامه خرید خدمات مشاوره (مصوبه شماره ۱۹۳۵۴۲‏/ت۴۲۹۸۶ک مورخ ۱‏/۱۰‏/۱۳۸۸ هیأت وزیران) و سایر مقررات ذی ربط صورت می‌‎گیرد؛ بنابراین استخدام یا تبدیل وضع ایثارگران خرید خدمات مشاوره موضوعیت ندارد.

سوال ۲۰: آیا ایثارگران شاغل در فعالیت‌های طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای(عمرانی) مشمول این قانون می‌باشند؟

با توجه به اینکه نیروهای شاغل در فعالیت‌های طرح‌های عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای)، موضوعاً از شمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران خارج می‌‎باشند و حکم مقرر در ماده مذکور صرفاً فعالیت های جاری دستگاه اجرایی را در بر می گیرد، لذا نیروهای شاغل در طرح های عمرانی در شمول بند قانونی مذکور قرار نمی‌گیرند.

مطالب مرتبط:

ابلاغ بخشنامه جدید استخدام و تبدیل وضعیت ایثارگران و اطلاع‌رسانی پرسش و پاسخ‌های متداول

69 دیدگاه

  1. طبق قانون جامع حمایت‌ازخانواده ایثارگران‌تمام‌ادارات وشرکت‌های‌دولتی موظف‌هستندیکی‌ازفرزندان جانبازان‌وشاهد وایثارگرشاغل در اداره خودرا جایگزین پدر قبل‌ازبازنشستگی کنندکه‌متاسفانه دردولت قبلی قانون‌جامع حمایت‌ازخانواده‌ایثارگران دروزارت‌نفت متوقف‌گردیدوشرکت‌های‌نفتی توسط‌نمایندگان‌ادوارمجلس ومسئولین‌محلی در اکثرمناطق کشور بصورت‌گسترده بستگان واقوام نمایندگان ومسئولین‌محلی وتشکلهای‌همسوبادولت قبلی را به شرکت نفت‌ونیرو و وزارت‌کشورتحمیل کردندبطوری‌که‌اکثرا‌شرایط حضوردرآزمون‌سازمان‌سنجش رانداشتند وحتی درشرایط‌ویژه‌با‌امتیازهای ویژه‌نتوانستنددرآزمون‌های‌اختصاصی‌سازمان‌سنجش قبول‌شوندوحالا هم‌تلاش‌میکنندتا این صنف‌رانت‌دار وابسته به نمایندگان ومسئولین بانفوذمحلی را به اسم خانواده‌ایثارگربه بدنه ادارات دولتی‌تحمیل‌کنندآنهم‌با زمان‌محدودکه تا پایان سال۱۴۰۰میباشدحالا مگر شهید وجانباز وایثارگرتاریخ مصرف‌داردیا اینکه دست‌وپامعلول‌جانباز خوب‌شده‌وشهدا زنده شده ورزمندگان جبهه‌های‌جنگ که‌باغیرت‌وشهامت‌وشجاعت‌مقابل دشمنان‌دین‌وخاک‌وناموس‌وطن ایستادندومثل خیلی‌ها‌بی‌تفاوت‌وغایب‌ازحتی‌خدمت‌سربازی‌ودوری‌ازمناطق‌جنگی‌ومهاجرت‌به‌کشورهای‌دیگرنشدندوجان‌وجوانی‌ارزشمندخودراایثارگرانه برای حفظ دین‌وخاک‌وناموس‌ونظام‌اسلامی ایران مقابل دشمنان اجنبی‌درتاریخ‌ماندگارکردندکاری‌که تمام کشورهای‌جهان‌برای حفظ روحیه فداکاری وایثارگری درمردم‌خودانجام‌میدهندبطوری‌که هنوز خانواده‌های شرکت‌کننده‌درجنگ‌جهانی‌اول ودوم دراروپا وامریکا برای بستگان مجروحین‌وشهدا ورزمندگان خود در قانون حمایتی ازحاضرین درجنگ‌های جهانی خودکرده‌وهنوز ادامه‌دارد تا اینکه روحیه ایثارگری وفداکاری‌ودفاع مشروع‌درمردم‌ نهادینه وفرهنگ‌سازی‌شود.طرح‌قانون‌جامع‌حمایت‌ازخانواده‌ایثارگران درایران‌بعلت‌کم‌کاری وسوءمدیریت‌وسیاسی‌کاری‌وهمسویی بعضی‌ازمسئولین‌نفوذی در کشور عقیم‌مانده وجای‌تاسف‌است‌که‌باگذشت‌بیش‌از۴۲سال‌ازانقلاب هنوز‌فرزندان‌شهدا‌وجانبازان‌وایثارگران‌شاغل‌درادارات‌وشرکتهای‌دولتی‌هنوزبیکار وسرگردان‌هستنددرصورتی‌که‌دربعضی‌ازادارات‌حتی‌یک‌نفرفرزند ایثارگر شاغل‌ندارندوحتی‌اگر این‌طیف‌ازایثارگران رابین‌ادارات‌تقسیم‌کنیم‌شایدکمتراز تعدادانگشتان یک دست به هرسازمان بیفتدواصلا آماری قابل دیدن‌نیست‌متاسفانه فقط با تبلیغ وغوغا‌سالاری باآبروی این‌طیف‌ارزشمنداجتمایی‌بازی شده ومردم‌باشرف ایران را‌مقابل این عزیزان ارزشمنداجتمایی گذاشته‌اندادارات دولتی تیول رانت‌داران‌سیاسی‌کار ونمایندگان ادوارمجلس وبستگان و رانت‌داران‌آنها‌ومسئولین‌با‌نفوذمحلی است وآنهم‌بخاطرضعف‌مدیریت‌ووزیران‌ضعیف وفاسد وچندتابعیتی است که تمام‌فرست‌های اداری رادراختیار رانت‌داران‌گذاشته‌تا‌بتوانندرای اعتمادبگیرندواستیضاءنشوندآنهم‌به‌قیمت‌بی‌آبرو‌کردن‌وسرگردان‌نمودن‌طیف‌ارزشمندایثارگران کشوربهرحال تا مادامی‌که‌نظام‌اسلامی وجودداردبایدقانون‌حمایتی‌از ایثارگران‌باقدرت قاطع به امور حمایتی وجذب وجایگزینی فرزندان ایثارگران‌واقعی شاغل درادارات وشرکت‌های‌دولتی عملیاتی‌باشدودولت‌مقتدر وولایتمدارفعلی درحرکتی‌جهادی‌قانون‌جامع‌حمایتی‌ازایثارگران رادرسطح‌کل‌ادارات‌دولتی‌کشوردریک‌مرحله اقدام‌به‌جذب‌فرزندان‌ایثارگرشاغل درادارات نمایندولااقل بعداز۴۳سال ازعمرانقلاب این طیف‌ارزشمندایثارگر رابه سامان‌برسانندبطوری که تمام‌ایثارگران شاغل ‌کمتراز‌۵٪درکل‌کشورهستندکه‌البته خیلی ازآنها‌مرحوم‌شده ویاآخرین‌روزهای‌زندگی همراه‌با‌درد ورنج‌جسمی‌جانبازی‌وایثارگری را درکهولت‌سن‌میگذرانندکه شاید در چندسال آینده دیگراحدیاز‌ایثارگران‌دفاع‌مقدس وانقلاب دراین‌دنیا‌نباشندولی نظام‌اسلامی‌برای‌پیشبرد و دفاع مشروع‌ازدین‌وخاک وناموس وطن درمقابل دشمنان‌اجنبی ومعاندین‌وطن‌فروش نیازمبرم‌به‌ایثارگری‌جوانان‌باغیرت‌وشجاع‌ووطن‌پرست داردکه با‌حمایت‌مشروع‌وجهادی دولت فعلی‌ازطیف ایثارگران میتواندفرهنگ‌سازی‌اصلاح‌ونهادینه‌شود.که درسال ۱۴۰۱ دیگرهیچ فرزند ایثارگری درادارات دولتی بیکارنباشدوهراداره طبق قانون‌جامع یک‌فرزند کارکنان‌ایثارگرخود را جایگزین پدر شاغل که‌بازنشسته‌میشودنمایندکه حتی‌بعضی‌ازادارات‌دولتی یکنفرایثارگرهم‌ندارنداین‌طیف‌ارزشمندایثارگرآمارناچیزومحدودی‌دارندولی برای مردم وکشورعزیز وارزشمند‌هستند واینشااله در دولت جهادی وانقلابی‌آقای رئیسی درسال آینده‌‌ همه این‌عزیزان‌جذب ادارات‌خودمیشوندوقانون‌جامع‌حمایتی ازخانواده‌ایثارگران درسطح‌کل‌ادارات دولتی عملیاتی و به روال قبل از دولت آقای روحانی برگشت‌وبصورت‌ هماهنگ ادارات تامین‌نیروی‌انسانی پیگیرجذب وجایگزینی‌فرزندان‌کارکنان‌شاهد‌وجانباز وایثارگرشاغل‌خودباشندکه‌با جایگزینی سمت‌سازمانی‌کارکنان ایثارگربه‌فرزندان‌آنها‌قبل‌ازبازنشستگی اقدام‌کنند.اینشااله

  2. سلام من از سال 1392در مجتمع فولاد مشغول به کار هستم و برادر شهیدم ولی هنوز تبدیل وضعیت نشدم هر موقع که در مورد تبدیل وضعیت میپرسم میگن شرکت ایمیدرو با تبدیل وضعیت شما موافقت نکردن الان من چیکار کنم لطفاً رسیدگی کنید

  3. با سلام و تقدیم احترام
    در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران قوانینی در سالهای 1399 و 1400 وضع شده است که خواهشمند با توجه به توضیحات ذیل در صورت امکان در اجرای قانون 1400 تجدید نظر بعمل آید.
    در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران دو قانون تصویب شد :
    قانون اول-ابلاغ شده در اواخر سال 1399 : درخواست شماره مستخدم رسمی قطعی تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه از محل قانون تفسیر بند “و” ماده 44 قانون یاد شده ،
    که ارائه اولین قرارداد قبل از تاریخ 29/12/1395 یکی از آیتم های مهم تبدیل وضع علاوه بر آیتم ایثارگری بوده است ،یعنی فرد مشمول تبدیل وضعیت می بایست حداقل 5 سال سابقه کار در دستگاه اجرایی داشته باشد پس یعنی در دستگاه اجرایی زحمت کشیده ،کارایی خودش را به اثبات رسانده که با توجه به سابقه کاری که دارد و از فرزندان ایثاگران محترم نیز می باشند قانون به حقی است و در این مورد هیچ جای صحبتی باقی نمی ماند .
    و اما بررسی قانون دوم
    قانوم دوم-ابلاغ شده در اوایل سال 1400: درخواست شماره مستخدم پیمانی/رسمی آزمایشی/رسمی قطعی برای ایثارگران مشمول قرارداد شرکتی پیمانکاری/طرح عمرانی/قراردادی تمام وقت/پیمانی/رسمی آزمایشی از محل بند (د) تبصره (20) قانون بودجه سال 1400 کل کشور
    که ارائه اولین قرارداد در سال 1399 علاوه بر آیتم ایثارگری ملاک تبدیل وضع بوده است یعنی فردی که کمتر از یکسال دردستگاه اجرایی سابقه داشته آن هم در شرایط کرونایی که اکثر ادارات در وضعیت شیف بندی و دورکاری به سر میبرده اند مشمول این قانون می شوند یعنی فرد کارایی خود را به اثبات نرسانده و زحمتی در دستگاه اجرایی نکشیده است، که این امر واقعا حق الناس است و در حق عده ای از کارمندان دیگر که چندین سال زحمت کشیده اند اجحاف می شود.
    ضمن اینکه در قانون ۱۴۰۰ شرکتی های وابسته و غیر وابسته به دستگاه دولتی نیز یکدفعه مشمول تبدیل وضع به رسمی می شوند که اینکار باعث شده خیلی از افراد با داشتن تاییدیه ایثارگری و تبانی با شرکت ها و واریز حق بیمه حتی برای چندماه یا یکسال (با مبلغی حدود 50 میلیون تومان سابقه بیمه را تهیه کرده و مشمول قانون تبدیل وضع میشوند)و خودشان را نیروی شرکتی معرفی کنند که این اتفاق واقعا حق الناس است،طرف بدون هیچ زحمت و سابقه کاری به یکدفعه نیروی رسمی دستگاه اجرایی می شود!!!!!!!!!!!!!
    .امید است با وضع قوانین بهتر و منطقی تر در جذب نیروهای کارآمد در دستگاه های اجرایی دولتی بتوانیم سهم عظیم و بزرگی در پیشرفت ایران و انقلاب داشته باشه باشیم‌.
    پیشنهاد:
    لطفا در اجرای قانون تجدید نظر نمایید و با کمتر ازحداقل ۵ سال سابقه کار و بدون زحمت، افراد را تبدیل وضع ننمایید..سپاس

  4. سلام علیکم .برق منطقه ای ی شرکت کاملا دولتیه .مسئولان برق منطقه ای کار غیر قانونی دارن انجام میدن .قانون گفته رسمی کارمندی فقط در صورت اینکه خود فرد خواست قراداد دائم .فرم انتخابی واسه پیمانی ها و قرادادی ها دو قسمت داشت یک قسمت رسمی و یک قسمت قرارداد دائم رو انتخاب میکردید دل بخواه .ولی امدن واسه حجمی ها اون قسمت رسمی رو حذف کردن و فقط قراداد دائم رو گذاشتن بعد میگن حالا انتخاب کنید و اینجوری قانون رو دور میزنن انگار واسه دوره قاجاریم .واسه حجمی ها هم تعهد رسمی رو بزارید لطفا

  5. سلام خسته نباشید
    من راننده ی آژانس شبکه بهداشت هستم و برای تبدیل وضعیت تشکیل پرونده دادم.گزینش و مصاحبه هم انجام دادم.و در همه ی مراحل قبول شدم.
    مشکل اینجاست من با توجه به اینکه کار ما طبق سرویس و بدون در نظر ساعت کار آماده باش بوده ایم.الان کار مارو پاره وقت یا سرویسی حساب کردن برای دانشگاه فرستادن..تکلیف ما چیه؟ اگه ممکنه راهنمایی م بکنین که چطور به حقم برسم؟ چون خیلی از اوقات شب سرویس برای آزمایشگاه داشتیم و خیلی اوقات در روز بالای یازده ساعت سرویس بودیم و اکثرا خارج از شهر سرویس دهی داشتیم..
    لطفا راهنمایی م بکنین.ممنونم

  6. سلام
    همسر بنده قراردادکارگری با شهرداری دارد وقانون تبدیل وضعیت ایثارگری به ایشون هم تعلق میگیریه سوالم اینجاست که آیا همسرم میتونه از قرارداد کارگری با توجه به اینکه لیسانس داره به کارمندی تبدیل بشه
    ممنون میشم راهنمائی کنید

  7. سلام
    من یک نیروی شرکتی هستم ۱۲سال هم سابقه دارم و زیر نظر منابع طبیعی هستم برادر شهیدم هستم الان این قانون به من تعلق میگیره؟
    بعد الان من رفتم منابع طبیعی لرستان میگن بهت تعلق نمیگیره الان من چی کنم چکار کنم از کجا شکایت کنم

  8. با سلام ایا بهزیستی اصفهان که مدارک لیسانس ما را قبول نمیکرد و با دیپلم میخواست حکم متصدی خدمات عمومی بزنه الان مشکلمان حل شده!؟

  9. باسلام بنده ۱۱ سال سابقه کاردارم قراردادی علوم پزشکی اولا اینقدر مسولین ظالم هستم حقوق به موقع نمیدهن
    دارای دوفرزند بعد پدرم ۴ ماه جبهه رفتن بعدم ۳۲ سال درمناطق جنوب شرق کشورخدمت کردن
    خودمم ۲ سال تو بخش کرونا هستم درصورتی که اوایل نیروهای رسمی می ترسید ن از خدمت کردن دربخش کرونا
    به نظر شما ما ایثارگر نیستیم پس کی ایثارگر هست
    خواهشن قانون وضع میکنید نزارید یه عده خاص سودکنن.

  10. سلام اینجانب سابقه کارم 11سال می‌باشد چهار سال آخر را با مدرک لیسانس وحکم کارشناس هست الان که میخواهند تبدیل وضعیتم کنن میخوان برام تکنسین با مدرک کاردانی اعمال کنند آیا این کار را میتوانن انجام بدن ممنون میشم راهنمای کنید .تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام