آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

نظر شورای نگهبان در رابطه با احکام ایثارگران در برنامه هفتم پیشرفت

نظر شورای نگهبان در رابطه با احکام ایثارگران در برنامه هفتم پیشرفت

شناسنامه قانون- بررسی برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان به پایان رسید و احکام ایثارگران تکلیف شدند.

به گزارش شناسنامه قانون، بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان به اتمام رسید. با توجه به اینکه برخی از این احکام به ایثارگران مربوط می‌شد در گزارش ذیل به نتیجه بررسی ها توسط این شورا پرداختیم.

مصوبه مجلس: جز ۱ بند ب ماده ۶

۱- نسبت به تهیه برنامه کمّی سالانه به تفکیک سهمیه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنای‌عدستی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بسیج سازندگی، سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی و همچنین نهادهای توسعه ای، با توزیع استانی برای اشتغال‌زایی از محل ایجاد و توسعه کسب‌وکارها اقدام نماید.

ابهام شورای نگهبان:

در بند (الف‌)، شرایط‌ و معیارهای‌ تأیید یا رد صلاحیت‌ مؤسسات‌، نهادها و شرکت‌های‌ ارائه‌دهنده‌ی‌ خدمات‌ توسعه‌ کسب‌وکار ابهام‌ دارد؛ پس‌ از رفع‌ ابهام‌ اظهارنظر خواهد شد.

در بند (الف‌)، تکلیف‌ «سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌» به‌ تأیید صلاحیت‌ مؤسسات‌، نهادها و شرکتهای‌ ارائه‌دهنده‌ خدمات‌ توسعه‌ کسب‌وکار، مغایر بند ۲۱ اصل‌ سوم‌ قانون‌ اساسی‌ شناخته‌ شد.

مصوبه مجلس: بند ج ماده ۳۱

۲ـ حکم مربوط به سقف خالص پرداختی حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها از هر محل و تحت هرعنوان شامل بیمه بازنشستگی و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون «جامع خدماترسانی به ایثارگران»، شامل ایثارگران نمی شود.

۳ـ همسران و فرزندان شهدایی که به صورت پیش از موعد یا عادی بازنشسته یا استعفا یا بازخرید شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می توانند با عدم کاهش حقوق و مزایای پست قبلی درصورت تنزل پست، به خدمت اعاده و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.
درصورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

۴ـ کلیه فرزندان شهدایی که به دلیل حوادث ناشی از کار یا غیرناشی از کار فوت یا به تشخیص کمیسیون پزشکی مربوطه از کار افتاده کلی و جزیی می گردند، به منظور حفظ کرامت خانواده شهدا و جلوگیری از تبعات اجتماعی آن، ملاک برقراری مستمری آنان حقوق و مزایای مشمول حق بیمه ماه آخر منتج به فوت یا از کار افتادگی کلی یا جزیی به صورت کامل خواهد بود.

مورد ابهام شورای نگهبان:

در بند (ج‌)، در جزء ۴-۳-، وجه‌ عدم‌ ذکر جانبازان‌ مدافع‌ امنیت‌، ابهام‌ دارد؛ پس‌ از رفع‌ ابهام‌ اظهارنظر خواهد شد.

۳۳_۴_ در بند (ج‌)، در جزء ۵-۳-، تعمیم‌ معافیت‌ مالیاتی‌ مذکور در بند (ذ) ماده‌ (۹۹) قانون‌ برنامه‌ ششم‌، به‌ رزمندگان‌ با شرایط‌ مذکور، به‌ دلیل‌ کاهش‌ هزینه‌های‌ عمومی‌، مغایر اصل‌ ۸۶ قانون‌ اساسی‌ شناخته‌ شد.

۳۳_۵_ در بند (ج‌)، در جزء ۵-۳-، اضافه‌ شدن‌ عبارت‌ »و همسران‌« منجر به‌ تعمیم‌ امتیازات‌ و مزایای‌ مقرر در قوانین‌ و مقررات‌ برای‌ شخص‌ جانباز پنجاه‌ درصد و بالاتر به‌ همسران‌ شهدا می‌شود، این‌ موضوع‌ نسبت‌ به‌ مواردی‌ که‌ منجر به‌ افزایش‌ هزینه‌های‌ عمومی‌ می‌شود، مغایر اصل‌ ۸۶ قانون‌ اساسی‌ شناخته‌ شد.

مصوبه مجلس: بند چ ماده ۷۵

چ- دوﻟﺖ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻨﻴﺎد ﺷﻬﻴﺪ و اﻣﻮر اﻳﺜﺎرﮔﺮان و ﺷﻬﺮداریﻫﺎی ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ و ﺗﺮوﻳﺞ آﺛﺎر، ارزﺷﻬﺎ، ﺣﻤﺎﺳﻪﻫﺎ و ﺗﺠﺎرب اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس ﺑﺎ اﻳﺠﺎد، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻮزهﻫﺎ، ﻳﺎدﻣﺎنﻫﺎ، ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻬﺎد، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و اﻳﺜﺎر و ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ ﻗﺪاﺳﺖ و ﻣﻨﺰﻟﺖ ﭘﺎک ﺷﻬﻴﺪان و ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺮاﻛﺰ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻧﻮﺳﺎزی و ﻣﺮﻣﺖ ﮔﻠﺰارﻫﺎی ﺷﻬﺪای ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻌﻈﻢ ﺷﻬﺪا اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ.

وزارﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎی ﻧﻴﺮو، ﻧﻔﺖ، راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻛﺸﻮر ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺷﺎﻣﻞ آب، ﺑﺮق، ﮔﺎز و ﺟﺎده ﺑﺎ دﺳﺘﺮﺳﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ داﺧﻠﻲ ﺧﻮد در ﺳﻘﻒ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﻨﻮاﺗﻲ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

بند چ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شد که بر این اساس دولت مکلف به توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا شد.

ایراد شورای نگهبان:

در بند (چ)، ماده ۷۵ در حکم‌ الزام‌ به‌ «هماهنگی‌ خانواده‌ معظم‌ شهدا»، حدود خانواده‌ و تکلیف‌ مواردی‌ که‌ ذی‌حق‌ دیگری‌ وجود دارد، ابهام‌ دارد؛ پس‌ از رفع‌ ابهام‌ اظهارنظر خواهد شد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام