اخبار اداری و استخدامی

گزارش کمیسیون اجتماعی برای تعطیلی روز شنبه و کاهش ساعت کار کارمندان و کارگران

متن کامل گزارش کمیسیون اجتماعی برای تعطیلی روز شنبه و کاهش ساعت کار

شماره ۸۵۱ مورخ ۴/۲/۱۴۰۳

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس شورای اسلامی

«لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری» که شور اول آن در جلسه مورخ 20/12/1403 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید جهت بررسی جزئیات در شور دوم به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع و پس از برگزاری جلسات متعدد، در نهایت در جلسه روز یکشنبه مورخ 2/2/1403 با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، دیوان محاسبات و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در متن به شرح زیر به تصویب رسید. اینک گزارش آن در اجرای ماده (143) آئین نامه داخلی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

ولی اسماعیلی- رییس کمیسیون اجتماعی

لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع: تعطیلی روز شنبه و کاهش ساعت کار کارمندان و کارگران

ماده واحده- ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 (با اصلاحات و الحاقات بعدی) و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 87- ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی چهل ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.

تبصره 1- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعت کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (10) ساعت در هفته) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره 2- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت و تقویم آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی، فارغ از رعایت سقف مذکور در این ماده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره 3- تمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی، به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره 4- در تمامی قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعات کار در چهار هفته متوالی استفاده شده است نظیر قانون کار مصوب 29/8/1369 مجمع تشخص مصلحت نظام با اصلاحات و الحاقات بعدی، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به ترتیب به چهل ساعت در هفته و یکصد و شصت ساعت کار در چهارهفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری، موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌گردد. اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً تحت نظر مقام معظم رهبری است، منوط به اذن معظم‌له می‌باشد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

10 دیدگاه

  1. امروز پنج شنبه 13-02-1403
    مجلس نشينان و دوستانشان تعطيل هستند ولي ما سركار هستيم
    حالا شما بگوييد اين افراد كه خود از اين خوان بهره برده اند ديگر ممكن هست به فكر ديگران باشند؟

  2. مجلس جسارت تصميم گيري و تصويب نداره
    اي كاش مجلس انقلابي تصميمات درست براي انقلاب و پيشرفت كشور ميگرفت
    نه تصميم براي خوش آمدن يك گروه كه اهل تعامل نيستند

  3. شنبه تعطیلی یهوده و با اینکار مجلس یکقدم به اجرای سیاستهای سند ۲۰۳۰ عمل شد توسط مجلس انقلابی. خدا به فریاد پاندمی بعدی برسه

  4. یعنی شهرستانها با کشورهای دیگه تعامل دارند؟سالهاست تهران پنج شنبه ها تعطیله ولی اگه شهرستان پنجشنبه تعطیل باشه مبادلاتمون با جهان بهم میخوره؟!!!

    1. این که خوبه،معلما هم به کارای اداریشون میرسن و آموزش و پرورش عین ادارات دیگه از تعطیلی مغایر با سایر کشورها که اکثرا شنبه هست به مشکل نمی خوره و اصلا ارتباط چندانی عین بانکها و …با کشورهای دیگه نداره و پیشنهادم اینه که اگه قراره بانکها رو هم تعطیل کنند شنبه تعطیل باشن و پنجشنبه ها باز باشه و اداراتی که ارتباطشون با کشورهای دیگه کمه حتما پنج شنبه ها تعطیل باشند.

    2. ادرات تهران چندساله پنجشنبه وجمعه تعطیله ولی هرموقع بخشنامه اجرایی بیادپنجشنبه بازوهماهنگ باکل کشورشنبه هاتعطیل میشه وهمینطورمدارس هم به احتمال زیادازمهرماه که همون سال جدیدتحصیلی این قانون رواجرابی میکنه،وکلاسهاروجوری برنامه ریزی میکنن که جمعه وشنبه تعطیل بشه،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام