آزمون تعیین صلاحیت
بودجه 1401

درصد و میزان افزایش خالص (با کسر مالیات) و ناخالص حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

جدول و نمودارهای میزان و درصد افزایش ناخالص (قبل از کسر مالیات) و خالص (پس از کسر مالیات) حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

به گزارش شناسنامه قانون، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، تغییرات عمده‌ای در نحوه افزایش ضریب ریالی و همچنین نحوه برقراری مالیات حقوق (که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آورده شده بود)، بوجود اورده است.

مقایسه کنید: جدول میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ با احتساب کسر مالیات بر اساس لایحه دولت

بر اساس مصوبات نهایی کمیسیون لایحه بودجه ۱۴۰۱، در سال آینده ضریب ریالی، ۱۰ درصد (به نسبت سال ۱۴۰۰) افزایش خواهد یافت مشروط به آنکه مجموع حکم کارگزینی (و یا قرارداد) هیچ کدام از کارکنان از رقم ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمتر نشود.

از سویی سقف معافیت مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. (سقف معافیت مالیاتی در لایحه ۵ میلیون تومان می‌باشد)

با اجرای این تصمیمات و چنانچه در جدول و نمودارها مشاهده می‌شود، در سال آتی حکم کارگزینی کسانی که مجموع قرارداد یا حکم کارگزینی سال ۱۴۰۰ آنان، کمتر از ۵ میلیون تومان است، تماما تا رقم ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

افزایش حقوق کارکنانی است که حقوق سال جاری آنان بین ۵ تا ۸ میلیون تومان است و بیش از ۶۰ درصد جامعه آماری کارکنان دولت را تشکیل می‌دهند، کمتر از یک میلیون تومان خواهد بود و جالب است بدانیم این افزایش برای بخش دیگری از کارکنان، به مراتب بالاتر خواهد بود.

کم کردن تعداد و فاصله پایه‌های مالیاتی و افزایش ضریب ریالی بصورت ثابت از یک سو و افزایش حداکثری رقم حداقل دریافتی (که شامل تعداد کمی از کارکنان می‌شود) از سوی دیگر، باعث شده است که نمودار افزایش حقوق سال آتی، چنین قوسی در خود ببیند.

جدول میزان افزایش خالص و ناخالص حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

میزان افزایش خالص (با کسر مالیات) و ناخالص حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

نمودار میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت

نمودار افزایش خالص (با کسر مالیات) و ناخالص حقوق کارکنان دولت

نمودار درصد افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت

درصد و میزان افزایش خالص (با کسر مالیات) و ناخالص حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

تهیه و تنظیم: صیاح الدین شهدی
مدرس دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت (اداری- مدیریتی)
https://www.instagram.com/sayah.shahdi

مطالب مرتبط:

26 دیدگاه

  1. من استاد تمام دانشگاه هستم تا به این مرحله رسیدم رنجها کشیده ام، چرا نباید به طور یکسان و به میزان تورم به حقوقم اضافه نشه؟ این کدام عدالت است که کسی که زحمت بیشتری کشیده و مدارج علمی را پیدا کرده نباید به میزان تورم در جامعه به حقوقش اضافه بشه؟..

    1. سلام هیچکسی توجه به حرفای ما نداره اصلا کسی این کامنتارو نمیخونه، نماینده های مجلس اصلا بفکر ما نیستن فقط و فقط دنبال تصویب طرح های مزخرف و بی سود برای کارمندا هستن آخه این چه پلکانیه؟ که من کارمند قراردادی با 18 سال سابقه و با مدرک کارشناسی و دو بچه که در سال 400 میگرفتن 5 میلیون و 401 میشه مثلا 6 میلیون!!! و اونیکه 30 میلیون میگرفته میشه 33 میلیون! خیلی قشنگ محاسبه کردید و اختلاف رو کم کردید از شما سپاسگذارم و انشالله بتونیم این کاهش اختلاف طبقاتی را جبران کنیم
      فقط نمیدونم که این اضافه حقوق را کجا سرمایه گذاری کنم؟؟؟ دوستان کمک کنن

  2. آقا من هم مدرک ارشدم رو حساب نمیکنن و میگن فقط مدرک لیسانس اما با مدرک ارشد استخدام میکنن که بامن که بیست سال سابقه دارم تقریبا یک حقوق میگیریم

  3. با سلام
    من نمیدونم این مغزهای متفکر کجا نشستند این فرمولها رو از کجا در میاورند
    چند ساله کلا سیستم حکم کار گزینی رو به اسم کمک به حقوقهای پایین به هم ریختند
    اگه طبق آمار بانک مرکزی تورم 50 درصد هست افزایش 10 درصدی چه معنایی داره
    کسی که حقوقش 10 میلیون هست تورم نداره …. که 10 درصد افزایش داشته باشه

  4. مجلس شورای اسلامی یا مجلس شورای بی عدالتی؟ شورای نگهبان باید مصوبه خلاف شرع را رد کنه. خلاف شرع هست چون خلاف عدالت هست

  5. اینا واقعا دیگه شورشو در اوردن. یکی که امسال ۳ تومن میگرفت سال بعد بگیره ۵ و ..۶ و اون وقت کسی که امسال ۵ تومن حقوق میگرفت سال بعد بگیره ۵ و ..۶؟ اینآ فرمولشون رو از کدوم گور تاریخ در اوردن؟ یعنی چی؟ پس عوامل دیگه مثل جایگاه رسته شعلی و تحصیلات و … چی میشه این وسط؟ یعنی منی که ۵ تومن میگرفتم ..۶ بیشتر میگیرم و اون وقت همکارم که ۳ یا ۴ تومن میگرفت هم سال بعد با من هم حقوق بشه؟ اون با سیکل همون حقوقی بگیره که من ارشد و جایگاه کارشناسی باید بگیرم در صورتیکه سابقه مونم یکیه! ادم شاخ در میآره بخدا

    1. مگه چه کاری انجام میدی که به تحصیلات ارشد نیاز داره؟ دیگه یه دیپلم میتونه فرودگاه رو اداره کنه.حالا اگر مد رکش دکتری باشه نباید ادعای حقوق بیشتر کنه.

      1. اینکه هر فردی باید بتواند با دستمزد دریافتی از بابت خدمتی که ارائه میدهد زندگی معمولی داشته باشد کاملا حق مردم هست ولی آقا ایوب عزیز این تفکر شما کاملا نادرست هست و سلسله مراتب اداری را زیر سئوال میبرد و همچنین باعث گسترش فساد می گردد. به نظر کارشناسان سیستم فعلی هم نادرست است چون حق کسانی که علم بیشتری دارند نادیده گرفته شده و شایسته سالاری هیچ جایگاهی ندارد. مثلا کسی که در دانشگاه آزاد یک شهر ده هزار نفری تحصیل کرده است با کسی که از دانشگاه معتبری مثل تهران، شیراز و… درس خوانده حقوق برابری در سیستم اداری دارند و پر واضح هست که توان علمی این دو شخص کاملا متفاوت خواهد بود و نخبگان دیگر جذب سیستم های اداری نخواهند شد. و مطمئن باشید جامعه در آینده از اینطور طرز تفکر آسیب خواهد دید.
        سربلند و پیروز باشید.

      2. اصلا با چه معیاری اینکار کردن ، چطور کسی که حقوقش ۶ یا ۷ یا ۸ تومان است از کسانی که حقوقشان کمتر از خودشان بودند ، کمتر اضافه شده و از آنهایی هم که حقوقشان بالاتر بوده باز هم کمتر اضافه شده ؟؟؟!!!

  6. اینقدر سیستم حقوقی مسخره اس که بیست سال پیش حقوق من پنج سال کار یک پنجم حقوق ادم بیست و پنج سال کار بود الان حقوق منه بیست و پنج سال کار با مدرک کارشناسی از همکارم که سه سال کاره با مدرک کاردانی فقط دو تومن فرق میکنه تازه من دو تا بچه دارم اون نداره واقعا مسخره اس یعنی سنوات خدمتی پشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام