آزمون تعیین صلاحیت
استخدام و تبدیل وضعیتاندیشه‌های حقوقی

راهنمای ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی و فرایند کانون‌های ارزیابی

راهنمای ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی و فرایند کانون‌های ارزیابی

شناسنامه قانون- مرحله‌ ارزیابی‌ تکمیلی‌ آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ جایگزین‌ مرحله‌ مصاحبه‌ شده است. برای‌ این‌ امر ارزیابانی تربیت‌ شده‌اند‌ تا با استفاده از ارزیابی‌ ۳۶۰ درجه‌، بتوانند ابعاد مختلف‌ فراگیر را تحلیل کنند. برای‌ آزمون سال ۱۴۰۲ صلاحیت‌های‌ معلمی‌ با توجه‌ به‌ ملاک‌های‌ کمی‌ و کیفی‌ در دو قسمت‌ آزمون و ارزیابی‌ تکمیلی‌ تقسیم‌ شدند، بنابراین از تکراری‌ شدن مطالب‌ ارزیابی‌ نسبت‌ به‌ آزمون کتبی‌ جلوگیری‌ می‌شود. همچنین‌ با استفاده ابزارهای مختلف مبتنی بر شایستگی‌های معلمی و بررسی‌های‌ میدانی‌، ارزیابی‌ ۳۶۰ درجه‌ صورت می‌گیرد.

فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی و فرایند کانون‌های ارزیابی

ابتدایی که داوطلب داخل کانون وارد می‌شود، اطلاعات اولیه از قبیل نام، نام خانوادگی و کارت شناسایی گرفته می‌شود و بعد از آن یک جلسه معارفه‌ای برای هر فردی که در کانون ارزیابی وارد می‌شود در گروه‌های ۱۰ یا ۱۲ نفره با مدیر کانون تشکیل می‌شود تا توضیحاتی در خصوص فرایند کلی اجرایی داده شود و اگر فرد سؤالی یا ابهامی دارد همان ابتدای صبح برطرف شود.

بعد از آن برای هر فرد یک برنامه زمان‌بندی انفرادی در اختیار قرار داده می‌شود تا بداند از همان ابتدای صبح تا انتها چه برنامه ای را قرار است انجام بدهد که در این برنامه، زمان استراحت، زمان مطالعه، ارائه تمرین‌های عملی و… گنجانده شده است.

در کانون ارزیابی هر فرد لازم است در حدود ۴ برنامه شرکت داشته باشد که البته ممکن است با توجه به چینش زمان‌بندی ممکن است برای افراد متفاوت باشد.

۱- جلسه بحث گروهی

در این برنامه، سناریوی واحدی در اختیار ۴ الی ۶ نفر قرار داده می‌شود و به مدت یک ساعت فرصت مطالعه داده می‌شود و نکته برداری می‌کنند. بعد از آن یک بحث گروهی را با خودشان در ارتباط با همان موضوع به مدت حداکثر ۴۵ دقیقه را خواهند داشت.

جلسه بحث گروهی
ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی

۲- جلسه مصاحبه

این برنامه به مدت ۶۰ دقیقه و بر اساس سؤالاتی است که از قبل طراحی شده است. کانون ارزیابی محلی است برای ارزیابی شایستگی محور و از قبل محتوای شایستگی‌ها و فضایی که باید فرد در آن قرار بگیرد تا شایستگی‌های خود را بروز بدهد از قبل طراحی شده است. مبنای مصاحبه ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی، پرسش و پاسخ است.

۳- جلسه ایفای نقش

در این تمرین، داوطلب استخدام جلسه‌ای را در حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با یکی از اولیای دانش آموزان دارد. سناریوی مربوط از قبل در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود و پیرامون آن مطالعه و نکته‌برداری می‌کند. در این جلسه داوطلب با بازیگری روبه‌رو می‌شود که از قبل تمرین دیده و بر روی سناریو مسلط است. یک نفر ارزیاب که در جلسه است این جلسه را ثبت کرده و خروجی شایستگی‌ها از آن درمی‌آید.

جلسه ایفای نقش
ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی
جلسه ایفای نقش
ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی

۴- جلسه نحوه تدریس

آخرین بخش در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به سناریویی در ارتباط با نحوه تدریس مربوط است. در این بخش یکی از دروس با توجه به تنوع آنها در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و حدود ۶۰ دقیقه فرصت مطالعه و نکته برداری دارد. داوطلب باید با توجه به وظایفی که در داخل سناریو گفته شده است، طرح درسی آماده کند. بعد از آن وارد جلسه‌ای می‌شوند که یک ارزیاب روبه‌روی ایشان قرار می‌گیرد و داوطلب باید یک تدریس ۳۰ دقیقه‌ای را با توجه به سناریوها و نکاتی که باید رعایت کند، ارائه دهد.

در حین جلسه، ارزیاب هم نکاتی که بیان شده است را ثبت می‌کند و هم اگر نکته یا سوالی باشد را از داوطلب سوال می‌کند.

جلسه نحوه تدریس
ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی

مستندات قانونی ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی:

بخشی از دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی، تخصصی و اختصاصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی (بخشنامه شماره ۱۰۱۲۴۳ مورخ ۰۹/۱۲/۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور):

ماده ۱۳- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به انجام ارزیابی تکمیلی از پذیرفته شدگان امتحان مشترک اقدام نمایند. شرط لازم برای انتخاب افراد جهت انجام ارزیابی تکمیلی، کسب حد نصاب می‌باشد و انتخاب افراد براساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل‌درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی و شصت‌درصد (۶۰%) برای حیطه تخصصی و اختصاصی) به تعداد سه (۳) برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل- محل مورد تقاضا صورت می‌پذیرد.

تبصره ۱- در صورتی که تعداد افراد دارای حد نصاب در شغل- محل­‌های مورد تقاضا کمتر از ظرفیت پذیرش باشد، همه افراد واجد حد نصاب برای انجام سایر مراحل مربوط معرفی خواهند شد.

تبصره ۲- موسسه مجری فهرست پذیرفته‌شدگان را برای ارزیابی تکمیلی از طریق سامانه امتحانات اعلام می‌نماید. سامانه مذکور امکان دسترسی دستگاه‌های اجرایی و افراد پذیرفته شده را به نتایج امتحان مشترک فراهم می­‌نماید.

تبصره ۳- دستگاه اجرایی می‌تواند ارزیابی­‌های تکمیلی خود را به مراکز ارزیابی واگذار نماید.

تبصره ۴- در صورت درخواست دستگاه اجرایی و موافقت سازمان، معرفی افراد برای ارزیابی تکمیلی تا پنج برابر ظرفیت استخدامی، مشروط بر اینکه در زمان ثبت‌نام به داوطلبان اطلاع‌رسانی شود، امکان‌پذیر است.

تبصره ۵- در مواردی که آزمون به صورت استانی برگزار می‌شود، می‌بایست فرآیند نیازسنجی نیروی انسانی مورد نیاز، الگوی برگزاری آزمون و ارزیابی تکمیلی پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان، جهت بررسی و تأیید به سازمان ارسال شود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام