آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

نظریه مبنای ناظر به عمل نظام اداری تدوین شود/ تعریف واحد از موضوعات و پرهیز از تعارفات

نظریه مبنای ناظر به عمل نظام اداری تدوین شود/ تعریف واحد از موضوعات و پرهیز از تعارفات

دکتر لطیفی در نشست صمیمانه با جمعی از استادان مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران بر لزوم تقویت ارتباط دانشگاه و سازمان اداری و استخدامی و به طور کلی نظام اداری کشور تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، نشست صمیمانۀ دکتر میثم لطیفی با جمعی از استادان مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران) ظهر امروز در محل سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، در این نشست دکتر سید رضا سیدجوادین، دکتر طهمورث حسنقلی، دکتر مهرداد استیری، دکتر حمیدرضا یزدانی، دکتر فرشته امین و دکتر مرجان فیاضی هر یک به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود برای توسعۀ نظام اداری کشور پرداختند.

دکتر میثم لطیفی با اشاره به اهمیت ارتباط با نهاد علم، تصریح کرد: رابطۀ سازمان اداری و استخدامی کشور – به عنوان نماد عقلانیت نظام اداری کشور- با دانشگاه باید احیا و تقویت شده و در سازمان‌ها به روی دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی باز شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: مطابق با دستور و تأکید رئیس‌جمهور محترم، موظف هستیم در این سازمان فارغ از توقعات نابجایی که بعضاً وجود دارد، به انجام وظایف تخصصی خود بپردازیم و نیاز داریم در این راه از نهاد دانشگاه کمک بگیریم.

دکتر لطیفی یکی از مشکلات جدی نظام اداری در کشور را تعدد و تکثر قوانین و مقررات خواند و گفت: تنوع و پراکندگی قوانین و مقرراتی که دستگاه‌های اجرایی بر اساس آن‌ها عمل می‌کنند، یکی از مشکلات جدی ماست؛ این میزان تنوع قانونی در کشور کار را سخت کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری یکی دیگر از مسائل مهم را فقدان نظریۀ مبنای ناظر به عمل دانست و گفت: نمی‌توان از افراد اجرایی انتظار داشت نظریۀ مبنا ارائه دهند، لازم است به کمک دانشگاهیان نظریۀ مبنای ما در حوزه‌های مختلف مانند عدالت، آموزش، جبران خدمات، توسعه و … منقح شود و مبنای عمل قرار گیرد.

وی دیگر مشکل بزرگ در نظام ادارۀ کشور را ‌نبود تعاریف واحد از مسائل و همچنین تعارف بر سر موضوعات اساسی دانست و بیان داشت: از مفاهیم یک تعریف واحد وجود ندارد که همه بر سر آن توافق داشته باشند، به طور مثال، تعریف دقیق «شرکت‌های دولتی»، «پست‌های حاکمیتی» و مفاهیمی از این دست مشخص نیست و این به دلیل نبود ارتباط با دانشگاه است که در عمل باعث بروز نارضایتی می‌شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین بر فعال‌شدن «شورای پژوهشی» و «مرکز نوآوری» سازمان با کمک دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی برای شوراهای توسعۀ مدیریت دستگاه‌ها تأکید کرد.

دکتر لطیفی در پایان با اشاره به تأکید آیت‌الله رئیسی مبنی بر مردمی‌بودن دولت، اظهار داشت: یکی از وظایف سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای عملی‌کردن این ملاحظۀ رئیس‌جمهوری محترم، نظرسنجی از خدمت‌گیرندگان از دستگاه‌های اجرایی است. خدمت‌گیرندگان باید امکان امتیاز

دهی به دستگاه ارائه‌دهندۀ خدمت را داشته باشند، باید بتوانیم درصورت نارضایتی آنان، به موضوع رسیدگی و از شکل‌گیری نارضایتی‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

وی در پایان گفت: برای برنامه‌ تحولی که در حال تهیۀ آن هستیم نیاز داریم از متخصصان نظام ادارۀ کشور، استادان و بزرگان علم مدیریت، و کمک اندیشمندان جوان‌ در اجرا بهره‌مند شویم چراکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند این میزان برنامه را عملی کند.

منبع
سایت سازمان اداری و استخدامی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام