اخبار اداری و استخدامی

در نخستین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ چه گذشت؟

نخستین جلسه تعیین حداقل دستمزد شورای عالی کار پس از ساعتها مذاکره در حالی پایان یافت که نمایندگان کارگری بر نزدیک شدن رقم دستمزد ۱۴۰۱ به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت کارگران تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، پنجمین نشست شورای عالی کار با موضوع دستمزد ۱۴۰۱ که از ساعاتی قبل در وزارت کار آغاز شده بود، با اعلام نقطه نظرات و دیدگاههای گروه کارگری و کارفرمایی پایان یافت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به دلیل دیدار با معاون اول رییس جمهور موفق به حضور در جلسه نشد هرچند که قبل از شروع نشست دستمزد، دیدار کوتاهی با نمایندگان دو گروه کارفرمایی و کارگری داشت و با آنها گفت و گو کرد.

در این نشست، طرفین دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در خصوص دستمزد سال آینده وشرایط بنگاه‌ها مطرح کردند.

گروه کارفرمایی معتقد بود برخی از هزینه ها مثل مسکن، هزینه های اجتماعی و برای عموم مردم است و تاکید داشتند که دولت طبق قانون اساسی موظف به تامین و پرداخت این هزینه ها و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است.

نمایندگان گروه کارگری نیز توجه به تبصره یک و دو ماده ۴۱ قانون کار را خواستار شده و بر نزدیک شدن رقم دستمزد کارگران به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت تاکید داشتند.

هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار جزئیات بیشتری از نخستین نشست شورای عالی کار در اختیار ایسنا قرارداد و گفت: پنجمین نشست شورای عالی کار با حضور معاون روابط کار، نماینده وزارت صمت، نماینده موسسه استاندارد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل شد. گروه کارگری در بیان نقطه نظرات مزدی خود بر لزوم توجه به بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار که به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار اشاره دارد، تاکید کردند. با توجه به آنکه رقم ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری در نشست قبلی شورای عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان تعیین شد، نمایندگان کارگری نزدیک شدن رقم دستمزد سال آینده به سبد معیشت را خواستار شدند.

ابوی در خصوص مطرح شدن موضوع مزد منطقه ای نیز گفت:مقرر شد تا این طرح به صورت آزمایشی در پنج نقطه کشور و از سال آینده به اجرا درآید و پس از به دست آمدن نتایج آن، در خصوص اجرای آن تصمیم گیری شود لذا دستمزد ۱۴۰۱ همچون روال سال های گذشته تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دومین نشست دستمزد شورای عالی کار در تاریخ چهاردهم اسفند ماه و شنبه هفته آینده برگزار می شود.

در جلسه امروز دیدگاه‌های حداقل دستمزد ۱۴۰۱ مطرح شد اما به عدد و رقم ورود نشد

در جلسه امروز شورایعالی کار، سه طرف دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری دستمزد) در ارتباط با خروجی جلسه امشب (هفتم اسفند) به خبرنگار ایلنا گفت: در این نشستِ شورایعالی کار، هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی دیدگاه‌های خود را در ارتباط با حداقل دستمزد ۱۴۰۱ مطرح کردند اما به عدد و رقم ورود نشد.

وی افزود: در این نشست، در رابطه با تاثیر حداقل دستمزد در پایداری و توانمندی اقتصادی و اجتماعی خانوارهای کارگری بحث و اهمیت موضوع تبیین شد و مقرر شد که در نشست شنبه آینده به بحث عدد و رقم ورود کنیم.

توفیقی با بیان اینکه «جلسات امسال در بستر علمی پیش می‌رود» افزود: امسال جلسات منطقی و در راستای قانون جلو می‌رود و تا اینجای کار، روند نشست‌ها و مذاکرات مثبت بوده است؛ امیدواریم در بقیه مسیر نیز همین رویه علمی و منطقی در پیش گرفته شود و دستمزد ۱۴۰۱ براساس هزینه‌های خانوار و محاسبات سبد معیشت تعیین شود.

نشست بعدی شورایعالی کار، چهاردهم اسفند با موضوع تعیین دستمزد سال آینده برگزار خواهد شد.

پیش از این، علی‌حسین رعیتی‌فرد گفته بود: امشب جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران که با حضور شرکای اجتماعی، کارگران و کارفرمایان برگزار می‌شود.

به گفته وی، در جلسات قبلی شورای عالی کار سبد معیشت میانگین خانوار کارگری ۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان تعیین شد همچنین نرخ تورم یکساله منتهی به بهمن امسال ۴۱.۴ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است که با توجه به این دو مؤلفه و در یک فرآیند چانه‌زنی بین شرکای اجتماعی حداقل مزد کارگران برای سال آینده تعیین می‌شود.

وی افزوده بود: حداقل مزد بستگی به توافق جامعه کارگری و کارفرمایی است تا کنون ۴ جلسه شورای عالی کار برگزار شده امروز پنجمین جلسه برگزار می‌شود همچنین تا کنون ۱۰ جلسه کمیته تخصصی مزد در ذیل شورای عالی کار برگزار شده است.

معاون روابط کار وزارت کار در مورد آمار کارگران گفت: کارگران مشمول قانون کار ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند، همچنین کارگاه‌های زیر ۵ نفر متفاوت است، اما کارگاه‌های دارای ۵ نفر و بالاتر به تعداد ۸۸ هزار کارگاه در کشور وجود دارد.

مطالب مرتبط:

33 دیدگاه

  1. با سلام الکی گوله این جلسات نخورید همش دروغ کدوم سالی اینا به فکر کارگر بودن و حقوقارو واقعا درست زیاد کردن که این دومیش باشه هیچ وقت درست نمیشه و نخواهد شد چون باید از بخور بخورشون کم کنن تا بتونن درست حقوق بدن اونم که نمیشه تشکر.

    1. این واقعاً خنده داره که باور کنین قراره اتفاق خاصی بیوفته، من از همین الان بهتون میگم چجوری محاسبه خواهد شد که خیالتون راحت بشه، اگه میخواین راحت بفهمین چقد میشه باید بگم جمع همه مزایا سال آینده خواهد شد 3میلیون و ششصدهزار تومن چرا چون آخرش خودشون گفتن دیگه که سال دیگه رو فعلاً مثل قبل بریم جلود تاببینیم چه خواهد شد. چرا اینقد زود بیاورید وفکر میکنین 9 میلیون تومن میشه؟ اینا واسه خنده جمعن دور، بخدا عین سریال های طنز رفتارشون میرن میشینن یکم میخورن و می‌خندن تهش یه نفر میره پیش خبرنگارا شروع میکنه به اراجیف گنده گفتن و از این جور چیزا. زود باور نباشید. اینا شکمشون سیره ودلشون هم برای من وکارگرای امثال من نمیسوزه.

  2. هرساله همین بود و هست… یه مشت نماینده های کارگری که غریب چند دهه هستن با ادمای دیگه سیر بی خبر از الفبای روزمرگی معیشت کارگر به اسم کارگرا دورهمی جمع میشن،بوق کرنا میزنن اخرشم با ۱۰ الی ۱۴ درصد جمعش میکنن.خدا باعث و بانیش لعنت کنه

  3. خداییش اسکول کردن مارو حقوق قبلاً تعیین شده تمام.
    آقای وزیر هم اومده بگه امروز اعلام نکنین تا مردم فکر کنن داریم بحث میکنیم سرحقوق فعلا به نتیجه نرسیدیم
    ولمون کن بابا
    آخه این حقوق کارگری صددرصد هم اضافه بشه میشه باهاش زندگی کرد.اینایی که تو اون جلسه هستند خداییش خودشون چقدرررر می‌گیرند.اگه راست میگن بیان اعلام کنند.
    بخدا اینا واسه همین جلسات هم حقوق می‌گیرند

  4. اگر شما مسئولین بجای چونه زدن به سر افزایش حقوق که در نهایت هر مقدار افزایش دهید هیچ اثری در امرار معاش ما کارگران و بازنشستگان ندارد اگر همت کنید و در راه مبارزه با گران فروشی و افزایش قیمتها فعالیت کنید نه پول مملکت بی ارزش میگردد و نه باعث بیچارگی ملت میشود .افزایش حقوق برابر است با تورم و گرانی .

    1. سلام کارگر سر ماه همین حقوق ناچیزشو بگیره خوبه که متاسفانه همینم نمیدن یه کارگر ۵ماااا حقوقشو نمیدن سه سااال عیدی و پاداششو نمیدن چطور زندگی میکنه ب نظرتون ؟؟؟ مگ چقد حقوق میگیره ک همینم نمیدن ؟؟ از خدا بترسید

  5. سلام از نمایندگان شورای کارگری به جد درخواست داریم مشکل سایر سطوح مزدی رو حل کنند ما قربانی این مورد هستیم کارگری که حدود 300هزار از حداقل پایه اضافه میگیره با کارگر دیگه که بیش از سه میلیون از پایه حقوقی دریافتی داره به صورت یکسان مشمول کمترین افزایش قرار می گیرند

  6. با سلام و احترام
    لطفا خواهشا خواهشا خواهشا ، اگر کسی ارتباط با شورای عالی کار ارتباط داره بهشون بگه که به نام کارگر برای حمایت از جیب تامین اجتماعی نجنگند ، در مورد معافیت درصد بیمه تامین اجتماعی و از اجبار خارج کردن و حداقل معاف کردن بن خوار بار ، مزایای تشویقی و حق مسکن از بیمه که واقعا مهم هست تصمیم گیری کنند به نام کارگر کره روی نان تامین اجتماعی نمالتد ، بخدا قسم این تصمیمات گریبانگیر آنها خواهد
    درصد بیمه سهم کارگر و کارفرما رو کم کنید ، بنام کارگر به جیب تامین اجتماعی

  7. با عرض سلام و تشکر از کلیه مدیران محترم و روئسای عزیز اداره های کار و رفاه اجتماعی کشور عزیزمان ایران عرض خدمت مینمایم که موضوع پرداخت حقوق را به شکل واضح و شفاف برای اطلاع رسانی ما از طریق درگاه های خبری را ثبت نمایند تا اطلاع کافی داشته باشیم و مطمئن شویم،،،باتشکر

  8. برید خودتونو مسخره عام و خواص کنید کارگر تو ایران مرده صاحب نداره از بس مسئولانی بی خاصیت و نالایق داره الکی دم عید واسه خودتون نوشابه باز نکنیدو جلسه های الکی برزگزار نکنیدکه باورش واسه قشر کارگر سخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام