آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

در نخستین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ چه گذشت؟

نخستین جلسه تعیین حداقل دستمزد شورای عالی کار پس از ساعتها مذاکره در حالی پایان یافت که نمایندگان کارگری بر نزدیک شدن رقم دستمزد ۱۴۰۱ به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت کارگران تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، پنجمین نشست شورای عالی کار با موضوع دستمزد ۱۴۰۱ که از ساعاتی قبل در وزارت کار آغاز شده بود، با اعلام نقطه نظرات و دیدگاههای گروه کارگری و کارفرمایی پایان یافت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به دلیل دیدار با معاون اول رییس جمهور موفق به حضور در جلسه نشد هرچند که قبل از شروع نشست دستمزد، دیدار کوتاهی با نمایندگان دو گروه کارفرمایی و کارگری داشت و با آنها گفت و گو کرد.

در این نشست، طرفین دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در خصوص دستمزد سال آینده وشرایط بنگاه‌ها مطرح کردند.

گروه کارفرمایی معتقد بود برخی از هزینه ها مثل مسکن، هزینه های اجتماعی و برای عموم مردم است و تاکید داشتند که دولت طبق قانون اساسی موظف به تامین و پرداخت این هزینه ها و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است.

نمایندگان گروه کارگری نیز توجه به تبصره یک و دو ماده ۴۱ قانون کار را خواستار شده و بر نزدیک شدن رقم دستمزد کارگران به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت تاکید داشتند.

هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار جزئیات بیشتری از نخستین نشست شورای عالی کار در اختیار ایسنا قرارداد و گفت: پنجمین نشست شورای عالی کار با حضور معاون روابط کار، نماینده وزارت صمت، نماینده موسسه استاندارد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل شد. گروه کارگری در بیان نقطه نظرات مزدی خود بر لزوم توجه به بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار که به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار اشاره دارد، تاکید کردند. با توجه به آنکه رقم ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری در نشست قبلی شورای عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان تعیین شد، نمایندگان کارگری نزدیک شدن رقم دستمزد سال آینده به سبد معیشت را خواستار شدند.

ابوی در خصوص مطرح شدن موضوع مزد منطقه ای نیز گفت:مقرر شد تا این طرح به صورت آزمایشی در پنج نقطه کشور و از سال آینده به اجرا درآید و پس از به دست آمدن نتایج آن، در خصوص اجرای آن تصمیم گیری شود لذا دستمزد ۱۴۰۱ همچون روال سال های گذشته تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دومین نشست دستمزد شورای عالی کار در تاریخ چهاردهم اسفند ماه و شنبه هفته آینده برگزار می شود.

در جلسه امروز دیدگاه‌های حداقل دستمزد ۱۴۰۱ مطرح شد اما به عدد و رقم ورود نشد

در جلسه امروز شورایعالی کار، سه طرف دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری دستمزد) در ارتباط با خروجی جلسه امشب (هفتم اسفند) به خبرنگار ایلنا گفت: در این نشستِ شورایعالی کار، هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی دیدگاه‌های خود را در ارتباط با حداقل دستمزد ۱۴۰۱ مطرح کردند اما به عدد و رقم ورود نشد.

وی افزود: در این نشست، در رابطه با تاثیر حداقل دستمزد در پایداری و توانمندی اقتصادی و اجتماعی خانوارهای کارگری بحث و اهمیت موضوع تبیین شد و مقرر شد که در نشست شنبه آینده به بحث عدد و رقم ورود کنیم.

توفیقی با بیان اینکه «جلسات امسال در بستر علمی پیش می‌رود» افزود: امسال جلسات منطقی و در راستای قانون جلو می‌رود و تا اینجای کار، روند نشست‌ها و مذاکرات مثبت بوده است؛ امیدواریم در بقیه مسیر نیز همین رویه علمی و منطقی در پیش گرفته شود و دستمزد ۱۴۰۱ براساس هزینه‌های خانوار و محاسبات سبد معیشت تعیین شود.

نشست بعدی شورایعالی کار، چهاردهم اسفند با موضوع تعیین دستمزد سال آینده برگزار خواهد شد.

پیش از این، علی‌حسین رعیتی‌فرد گفته بود: امشب جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران که با حضور شرکای اجتماعی، کارگران و کارفرمایان برگزار می‌شود.

به گفته وی، در جلسات قبلی شورای عالی کار سبد معیشت میانگین خانوار کارگری ۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان تعیین شد همچنین نرخ تورم یکساله منتهی به بهمن امسال ۴۱.۴ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است که با توجه به این دو مؤلفه و در یک فرآیند چانه‌زنی بین شرکای اجتماعی حداقل مزد کارگران برای سال آینده تعیین می‌شود.

وی افزوده بود: حداقل مزد بستگی به توافق جامعه کارگری و کارفرمایی است تا کنون ۴ جلسه شورای عالی کار برگزار شده امروز پنجمین جلسه برگزار می‌شود همچنین تا کنون ۱۰ جلسه کمیته تخصصی مزد در ذیل شورای عالی کار برگزار شده است.

معاون روابط کار وزارت کار در مورد آمار کارگران گفت: کارگران مشمول قانون کار ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند، همچنین کارگاه‌های زیر ۵ نفر متفاوت است، اما کارگاه‌های دارای ۵ نفر و بالاتر به تعداد ۸۸ هزار کارگاه در کشور وجود دارد.

مطالب مرتبط:

33 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    برادران محترم خود خدا هم راضی نیست شما آنقدر خودتون و خسته کنید ، اینهمه جلسه پشت جلسه بی نتیجه .برادر من توی دنیا یه قانون هست و اون اینکه یه کارمند بتونه با حداقل حقوقش 1000 دلار بخره ، که کشور ما خیلی وقته از این قانون پیروی نمیکنه ، این یه فرمول سادست ، از آنجاییکه تو کشور ما همه چیز به قیمت دلار وابسته هست .
    بیاین رو این موضوع تمرکز کنید … اگه زمانیکه دلار رفت بالا حقوق هم به همان نسبت افزایش پیدا میکرد ، الان هیچکس به مشکل نمی‌خورد نه کسب و کاری می‌خوابید و همه چی طبق روال جلو می‌رفت و سرمایه هم تو همه صنایع تو گردش بود … تو اغلب کشورهای پیشرفته وقتی وسیله ای خراب میشه دم در گذاشته میشه و فرد می‌ره نو میخره چون هزینه تعمیرات با خرید نهایتا 15 تا 20% تفاوت داره نه مثل کشور ما بالای 100%، اگه میخوای صنعت کشور بچرخه این فاصله ها باید کم بشه که من بدون دغدغه بتونم برم خرید کنم اینطوری اون جنس قدیمی برمیگرده به صنعت از قطعاتش استفاده میشه و هزار اتفاق دیگه اینها یه دو دوتای سادست بخدا…و این خیلی زشته که توی یک کشوری به این ثروت باشی ولی دغدغه مالی داشته باشی و پولی که حق ملت امثال خاوری ها ببرند و وضعیت معیشت کارگران اینگونه باشه…
    ، بنظرم این وسط باید دولت یه فکری بکنه و از خزانه یه کمکی بکنه که کارفرما هم روش خیلی فشار نباشه چون حق داره تولید می‌کنه ولی قدرت خرید مردم پایینه فروش نداره و اینهمه جنس ریخته تو بازار ولی کی می‌تونه خرید کنه … بنظرم لطفا به جای این جلسات بی نتیجه رو این موضوعات کار کنید با حضور سران مملکت نه نمایندگان کارگر و کارفرما فقط . بزارید صنایع باز به گردش بیافته … امیدوارم حداقل یه نفر بخونه . یا حق?

  2. شما را به پیر شما را به پیغمبر شما را به هرچه که می‌پرستید جان بچهاتون یک کاری بکنید ملت از ایران دارن به افغانستان فرار میکنن با این همه تورم وگرانی کارخونه دار بدبخت تر از کارگر کارگر بدبخت تر از کارفرما کارفرما بدبخت تر از کاسب والله به قرآن ملت زن و بچه دارن غذا میخورن لباس می‌پوشن دوست دارن بگردن تفریح برن زندگی با آسایش و آرامش می‌خوان رباط نیستن به فکر مردم باشین الان جوری شده که هر مسئولی میگه دست ما نیست پس دست کیه اعلام کنید تا ملت برن سراغشون به پاشون بیوفتن

  3. تمام این جلسات یه بازی بیش نیست تمام این سناریو از قبل چیده شده است. همه سال چند جلسه ی نمایشی برگزار میکنن اخر هم دولت میاد یه رقمی میگه همون تصویب میشه تا کی بازی تا کی شو اجرا میکنید یکبار فقط یکبار صادق باشید کارگر جماعت همیشه پیش زن و بچه هاش شرمنده هست بیشتر ازین خرابمون نکنید

  4. هر سال همین بساطِ
    دست آخر یه فرمول میاد بیرون
    کارگر بیچاره هم ک سر در نمیارم و کارفرما خبره تر از این حرفاس،طوری می‌پیچونن بیچاره رو که نفهمه چی شده،موقعی می‌فهمه ک سال داره تموم میشه!!!
    جای افزایش دستمزد فکری به حال گرانی کنید…
    یک زمانی با حقوق ۸۳ هزار تومان میشد بهترین زندگی رو داشت ولی الان حرف از ۸/۹۷۵ حقوق میلیونی میزنن!!!این چه معنی میده؟!!!

  5. الان شرکت‌ها با مشکل کمبود نیرو روبرو هستند چون جوان امروزی میگه اگرکنار خیابان دستفروشی کنم بیشتر ازشرکت درآمد نصیبم میشه خبردار که در شهر ما رفتن از سیستان وبلوچستان نیروی کار بیارند بخدا اگر به این رویه واین وضع اضافه کردن دستمزد ادامه بدین طولی نمی‌کشه که بااین کمبود جمعیت دیگه شرکت‌ها با کمبود شدید کارگر روبرو خواهند شد.

    1. وقتی یک مهندس با کلی لیسانس و فوق لیسانس و تجربه زیاد میاد سر یک شغلی و کار محاسباتی و پر ریسکی انجام میده خودشو نابود می کنه با ریسک کار ..،تازه بیست و چهار ساعته هم باید کار کنه …حقوقش رو هم که اندازه یک افغانی نمی‌دن …خوب به نظر شما بره عوض این کار ها ،کار گری کنه بهتر نیست ؟
      دیگه خیلی از رشته های مهندسی به خاطر حقوق کم ریسک بالا ارزش نداره چون دردسرش بیشتره تا منفعتش…گفته شده با این وضعیت اقتصاد بهرانی تا سال هزارو چهارصد و پانزده نصل ایرانی منقرض می شه،الان اینستا گرام رو که نگاه کنی طرف اروپایی بچش بزرگ میشه اثلا دغدغه پول ندار…چون سر وقتش دونه دونه به خواسته های اصلیش می رسه ولی تو ایران کار فرما هر روز استرس به کار گر میده که از کار بی کارت می کنم چرا جای ده نفر کار نمی کنی …چرا …چه خبره …چرا انقد استرس میدن ؟روزی صد بار به گو خوردن میندازه آدمو ،چرا ما باید همش استرس پول داشته باشیم که شب حتی غذا نداریم ؟ چرا اروپایی ها باید بدون دغدغه زندگی کنند ما هر روز با استرس زندگی کنیم ؟گناه ما چیه ؟

  6. سلام وخسته نباشید .نیازی به اینقدر جلسه و پرت زمانی ندارید همان گونه که دلار یک شبه از ۳ تومان رسید به ۳۰ تومان حقوق کارگران را هم طبق دلار محاسبه کنید .دیگه این ادا و اصول ها چیه ..چطور هر چیزی تو این مملکت با دلار محاسبه میشه الا حقوق کارگران …واقعا اگر خدا و پیغمبر و قبول دارد مثل دلار حقوق کارگر با دلار حسای کنید طبق همه فرمول‌های محاسباتی اقلام و کالا ها دیگه این که اینقدر جلسه و صحبت نمیخواد …همه کالاهای کارخانجات با دلار محاسبه میشه الا حقوق بدبخت کارگر …اگر طبق فرمول دلار حقوق کارگر حساب بشه با تورمی که با دلار افزایش پیدا میکنه یکی میشه ..ولی نمیدونم چرا تورم ما دلاری و حقوق ها فقط ریالی حساب میشه این درستش کنید ممنونم

  7. باز کارگرانی که یجا استخدام هستند و بازنشستگان که حقوقشون رو سر ماه میگیرن خوبه عیدی دارن و ثنوات میرسه بهشون اونایی که نه بیمه هستند نه حقوق درستی دارن چکار کنن کارگران فصلی ، شاگردان مغازه ها و…

  8. باسلام همه جای دنیا کارگر منزلت بالایی برخورداره وخیلی جاها حقوقش ازحقوق اقشار دیگرجامعه بالاتره ولی متاسفانه درایران اینطور نیست وکارگر جماعت بدبخت ترین قشر جامعست.کمترین حقوقو میگیره وبیشترین منت سرکارگر گذاشته میشه کارفرماهاازهرجا کم میارن سرکارگر بدبخت خالی میکنن مسئولین فقط بفکر خودشونن وبیشتر هوای کارفرمارو دارن چون اونا پول دارن وصداشون به جایی میرسه.کلا توی ایران کارگربودن یعنی بدبخت وبیچاره بودن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام