آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

تعطیلی شنبه یا پنجشنبه؟ همچنان در کمیسیون اجتماعی مجلس مراعا ماند و به صحن نمی‌آید

تعطیلی شنبه یا پنجشنبه؟ همچنان در کمیسیون اجتماعی مجلس مراعا ماند و به صحن نمی‌آید

شناسنامه قانون- رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح نشست دیروز این کمیسیون با حضور اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: با توجه به بحث‌های کارشناسی که با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران انجام شد، به جمع‌بندی انتخاب تعطیلی شنبه یا پنجشنبه نرسیدم و موضوع برای ادامه بحث کارشناسی مراعا ماند.

به گزارش شناسنامه قانون، ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این کمیسیون عنوان کرد: نشست دیروز (یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه) کمیسیون اجتماعی با حضور اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران برگزار و در بخش ابتدایی این نشست موارد مربوط به شعار سال و اینکه اتاق بازرگانی ایران چه تصمیماتی برای تحقق شعار سال دارد، تشریح و ارائه شد.

وی ادامه داد: بحث‌های مختلفی درخصوص برنامه‌های مربوط به تحقق شعار سال مطرح شد و در جمع‌بندی قرار بر این شد که ما در کمیسیون اجتماعی مجلس خلاءهای قانونی آسیب‌هایی که اتاق بازرگانی ایران شناسایی کرده و به بحث تجارت کشور در بعد خارجی آسیب می‌رساند را شناسایی و برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به موضوعات عدم ثبات در سیاست‌های خارجی کشور، عدم ثبات در قانون‌گذاری‌ها، عدم ثبات در بحث مالیات، بیمه و دستمزد کارگران، عدم ثبات و تنوع در بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه به عنوان بخشی از آسیب‌های شناسایی شده توسط اتاق بازرگانی ایران در این حوزه، اضافه کرد: طبق مطالعاتی که مرکز پژوهش‌ها انجام داده در کشور ما ۷۰۰ دستگاه در خصوص تجارت خارجی تصمیم می‌گیرند که این مسئله آسیب می‌رساند. در همین زمینه مطالعه تطبیقی هم با سایر کشورها انجام شده که طبق آن بسیاری از کشورها فقط هفت دستگاه تصمیم‌گیرنده صادرات و واردات هستند.

اسماعیلی ادامه داد: قرار شد ما در کمیسیون اجتماعی خلاء‌های قانونی که در این نقاط ضعف وجود دارد را حل کنیم و مراتب ایرادات و اشکالات را پیرو شعار سال، طی صورت جلسه‌ای به رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی انعکاس دهیم.

وی در ادامه تشریح نشست این کمیسیون عنوان کرد: بخش دوم نشست به بحث درخصوص تعطیلات آخر هفته و لایحه‌ای که دولت در قالب اصلاح ماده (۷۸) قانون خدمات کشوری ارائه کرده بود، گذشت و بحث‌های مختلفی درخصوص تعطیلی روز شنبه یا پنجشنبه که از صحن علنی مجلس برای اصلاح به کمیسیون اجتماعی برگشت داده شده، انجام شد.

اسماعیلی ادامه داد: نظر نهایی و کارشناسی اتاق بازرگانی به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور این بود که اگر پنجشنبه تعطیل شود در مجموع ۴ روز تعطیلی با دنیا داریم که سالانه نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

وی افزود: نظر کارشناسی اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران این بود که با توجه به شاخص‌های اقتصادی کشور و ارتباط ما با کشورهای همسایه و اعمال تحریم‌هایی که ما را مجبور به انجام تعاملات اقتصادی و بانکی با چندین واسطه می‌کند و نمی‌توانیم مانند سایر کشورها کارهای روتین و مناسبات بانکی‌مان را انجام دهیم، ضرر تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از این‌ها خواهد بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: پیشنهاد مشخص اتاق بازرگانی در این نشست هم این بود که با توجه به شعار سال و در جهت کمک به تولید شنبه تعطیل باشد که حداقل یک روز بیشتر بتوانیم با دنیا ارتباط و مناسبات اقتصادی داشته باشیم.

اسماعیلی اضافه کرد: پیشنهادات دیگری هم مبنی بر تعطیلی پنجشنبه به استثنای دستگاه‌های تجاری و ارتباط با تجارت خارجی مشخصاً از طرف نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد که به دلیل جلوگیری از ایجاد هرج و مرج ناشی از زیاد شدن استثنائات، مورد اقبال نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اعضای کمیسیون قرار نگرفت.

تعطیلی شنبه یا پنجشنبه همچنان در کمیسیون اجتماعی مجلس مراعا ماند

وی در ادامه عنوان کرد: نهایتا جمع‌بندی نشست بر این شد که منتظر بمانیم تا جوابیه استعلاماتی که اتاق بازرگانی ایران از دفتر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس قوه مقننه در این خصوص انجام داده، برسد. ما هم در کمیسیون اجتماعی یک مطالعه مجدد و کارشناسی‌شده داشته باشیم تا در هفته آینده بتوانیم تصمیم نهایی کمیسیون راجع به تعطیلی شنبه یا پنجشنبه را تصویب و به صحن علنی مجلس ارائه کنیم.

اسماعیلی با اعلام اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس هنوز تصمیم قطعی برای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه اتخاذ نکرده است، تصریح کرد: با توجه به بحث‌های کارشناسی که با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران انجام شد، به جمع‌بندی انتخاب تعطیلی شنبه یا پنجشنبه نرسیدم و موضوع برای ادامه بحث کارشناسی مراعا ماند.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

12 دیدگاه

  1. چندین سال هست که تهران پنج شنبه ها تعطیل هستن.الان یه سوال؟اگه شنبه تعطیل باشه یعنی به اضافه پنج شنبه سه روز تعطیل هستن یا برنامه عوض میشه؟

  2. البته ما دوست داریم که به هیچ قانونی دست نزنیددددددددددد.

    بخدا اینجوری بهتره.

    اصلا برای چی یکی از روزهای دیگه هفته هم تعطیل بشه ؟!!!
    خیلی توی کارمون بهره وری داریم که یک روز دیگه ای غیر از جمعه رو هم تعطیل کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. والله اصل تجارت با کشورهای خارجی از طریق تهران و وزارتخانه های مستقر در تهران هست حالا تهران سال هاست پنجشنبه تعطیل هست و اتفاقی و ضرری شامل هیچ تجارتی نشده چی شده الان به فکر چهار روز قطع ارتباط با جهان افتادن. تنها جایی که به حرف این کارشناسان اقتصادی نمی تونم اعتماد کنم همین جاست

  4. جالب اینجاست که شهر تهران که نبض اقتصاد کشور هست و وزارتخانه های بازگانی و تجاری و سیاست خارجی همه در تهران هست بیش از ده ساله پنجشنبه ها تعطیله و بقول خودشون ۴ روز با دنیا اختلاف دارن و صدای کسی درنمیاد ولی الان که بحث این تعیلی برای شهرستانها شده همه شدن دلسوز مملکت

  5. عملا هیچ چهار ساله تو تعطیلی شنبه وچهارشنبه موندین چظوری میخان مسایل کلان کشور رو مدیریت و ساماندهی کنین
    یکی دوهفته دیگه هم مجلس تعطیله مجلس بعدس میاد اونا هم چهارسال جلسه میزارن بدون بازدهی وخروجی .. خسته نباشید

  6. قطعاً مصلحت كشور جمهوري اسلامي ايران، تعطيلي روز شنبه هست اگر قرار باشد قدرتمند باشيم و با اقتدار
    ولي ترس نميگذارد اين اقتدار حفظ شود و اسم آن شده مصلحت

  7. ی طرح که واضح و‌مشخص هست عزیزان نمیتونن تصمیم بگیرن حالا میخان برا مملکت تصمیم بگیرن من نمیدونم چطور برجام و سایر موضوعات بیست دقیقه ای تصمیم گیری میشه این موضوع ساده سالهای سال ش و قوس داره بعد ادعا پیشرفت داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام