آزمون تعیین صلاحیت
سامانه جمع‌نویسی

مستندسازی و ثبت تجربیات مدیران حرفه‌ای کشور (پیش‌نویس- در مرحله نظرخواهی)

مستندسازی و ثبت تجربیات مدیران حرفه‌ای کشور (پیش‌نویس- در مرحله نظرخواهی)

شناسنامه قانون- سازمان اداری و استخدامی کشور، پیش‌نویس آیین‌‎نامه‌ای تحت عنوان «مستندسازی و ثبت تجربیات مدیران حرفه‌ای کشور» را برای نظرخواهی منتشر کرده است.

در این راستا، دیدگاه‌های مخاطبان محترم در خصوص مفاد این پیش‌نویس نیز جمع‌بندی و طی گزارش جداگانه‌ای منتشر خواهد شد. از تأیید دیدگاه‌های خارج از محتوای این متن برای انتشار معذوریم.

مستندسازی و ثبت تجربیات مدیران حرفه‌ای کشور

در اجرای بند ۱۶ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق به کارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه‌سازی اطلاعات؛ و پیرو مصوبه شماره ۳۸۶۰۵۶ شورای عالی اداری در مورخه ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ با عنوان دستورالعمل مدیریت دانش در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین تبدیل سازمان‌ها به سازمان یادگیرنده و نیز به‌منظور بهره‌مندی از قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و تجربیات مدیران حرفه‌ای کشور از یک طرف و همچنین حفظ و صیانت از تجربه‌های گران‌سنگ مدیران حرفه‌ای و کاربست تجربه‌های ثبت شده از طرف دیگر، بخشنامه مستندسازی و ثبت تجربیات مدیران حرفه‌ای به شرح زیر ابلاغ می‌گردد؛ با توجه به اهمیت موضوع، کلیه مدیران حرفه‌ای دستگاه‌های اجرایی، موظف هستند مطابق مفاد این بخشنامه و نیز دستورالعمل اجرایی مستندسازی و ثبت تجربیات مدیران که متعاقباً توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی تهیه می‌گردد، در خصوص ثبت تجربیات مدیریتی، به منظور مستندسازی و بهره‌برداری در نظام اداری کشور اقدام ‌نمایند.

۱- ثبت تجربه و مستندسازی تجربیات اعضای هیات دولت شامل: معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی دولت، معاونین رئیس جمهور، وزراء و همترازان آنها و همچنین استانداران، در مرکز آموزش مدیریت دولتی از طریق مصاحبه با اعضای مذکور و ثبت و مستندسازی تجربیات آنها، انجام خواهد شد.

۲-‌ ثبت تجربیات مدیران حرفه‌ای (شامل مدیران ارشد و مدیران میانی به‌جز بند یک) توسط دستگاه ذیربط انجام و اطلاعات احصاء شده از طریق پلتفرم طراحی شده برای ثبت تجربیات مدیران، در اختیار مرکز آموزش مدیریت دولتی قرار خواهد گرفت.

۳- ثبت تجربیات مدیران پایه و عملیاتی به شیوه‌ی خوداظهاری و با تکمیل کاربرگ‌هایی که برای این منظور در اختیار دستگاه‌های مشمول قرار می‌گیرد، شخصاً توسط خود مدیر صورت خواهد گرفت و اطلاعات احصاء شده مطابق با دستورالعمل‌ و شیوه‌‌نامه‌های مربوطه از طریق پلتفرم طراحی شده برای ثبت تجربیات مدیران، در اختیار مرکز آموزش مدیریت دولتی قرار خواهد گرفت.

۴- به منظور ارائه آموزش‌های لازم در خصوص نحوه و چگونگی ثبت تجربیات مدیران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، دوره آموزشی «تجربه‌نگاری و خودنگاری تجربه مدیریت» را که برای کلیه مدیران الزامی است، برگزار خواهد کرد.

۵-‌ کمیت و کیفیت تجربه‌نگاری مدیران، مطابق با بند سه و چهار ماده ۳ مصوبه شماره ۳۸۶۰۵۶ شورای عالی اداری در مورخه ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ با عنوان دستورالعمل مدیریت دانش در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، برای ارتقاء و ارزیابی عملکرد آنها، لحاظ می‌گردد. ساز و کار پاداش‌ها و امتیازات درنظر گرفته شده و نیز تعیین مشوق‌های عمومی نظیر معرفی تجربه‌نگار به‌عنوان کارمند نمونه، صدور تقدیرنامه، لحاظ شدن امتیاز در ارزشیابی عملکرد کارکنان، اعطای فوق‌العاده ویژه و … به منظور تشویق و تقویت فرهنگ تبادل تجارب مدیریتی و نیز دستورالعمل نحوه انتخاب تجربه برتر و نیز برترین سازمان و موسسه در تجربه‌نگاری، جهت انعکاس به سازمان اداری و استخدامی کشور به‌منظور شرکت در جشنواره شهید رجایی، متعاقباً اعلام خواهد شد.

۶- فرایند ثبت تجربه برای کلیه مدیران فوق و نیز افرادی که در شرف بازنشستگی قرار داشته و یا به هر دلیل، قصد خروج از دستگاه‌های مشمول این بخشنامه را دارند و همچنین برای مدیرانی که به‌دلیل تغییر پست، در سطح دستگاه و یا بیرون از دستگاه جابه‌جا می‌شوند، الزامی بوده و در صورت بازنشستگی یا خروج مدیران به هر دلیل، فرایند صدور حکم بازنشستگی و امضای فرم تسویه برای خروج از دستگاه یا جابه‌جایی پست، پس از ثبت تجربه‌نگاری و مستندسازی تجربیات صورت خواهد گرفت.

۷-‌ به دلیل پیچیدگی‌ها و وجود ابعاد گوناگون و نیز تخصصی کردن افراد برای تجربه نگاری و ثبت تجربه مدیران، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، صرفاً افرادی که توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی، دوره آموزشی تجربه‌نگاری را گذرانده و در این خصوص گواهینامه مرکز یادشده را دریافت کرده‌اند، می‌توانند اقدام به تجربه‌نگاری نمایند.

۸-‌ بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌های مشمول، مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه را به‌عهده خواهد داشت.

۹- شیوه‌نامه نحوه تعامل، تبادل و مستندسازی تجربیات مدیران، نحوه تکمیل کاربرگها، نحوه ورود به سامانه ثبت تجربیات مدیران و چگونگی تکمیل اطلاعات و نیز چگونگی داوری و ارزیابی تجربه، فراوری و کاربست تجربه‌های ثبت شده، متعاقباً اعلام می شود.

۱۰- مرکز آموزش مدیریت دولتی مسئولیت ارائه خدمات آموزشی و مشاوره پیرامون نحوه تنظیم و تدوین تجربیات در سطوح مدیریتی حرفه‌ای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را بر عهده خواهد داشت.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

7 دیدگاه

  1. با سلام وخداقوت وقبولی طاعات وعبادت وعرض تسلیت به مناسبت سوگواری سالار شهیدان
    مستند سازی تجربیات باید از اهمیت بالایی برخوردارباشه و همانند دانشگاهها بصورت پایان نامه تحصیلی برای مدیران الزامی باشد وحتی فرصت 4 ماهه برای ثبت مستندات وتجربه نگاری به مدیران برای ثبت داده شود.این یک حرکت تحولی وبزرگی خواهد بود درپیشرفت نظام اداری.بطوری که مدیر با انتخاب راهنما ومشاور نسبت به ثبت تجربیات اقدام کند وسپس توسط متخصصین این امر نمره داده شود واین نمره در پاداش،دربکارگیری مجدد مدیر وتشویقات مادی ومعنوی شخص تاثیرگذارباشد.واگرنتواند ثبت تجربیات را بخوبی انجام دهد ویا نمره قابل قبولی کسب ننماید به همان میزان از محدویتهای بازنشستگی وتشویقات وحتی تاخیر درخروج ازسیستم بدون پرداخت حقوق ومزایا مواجه شود زیرا بااینکار مدیران دارای اندیشه وتخصص واردعرصه خواهندشد.باتشکر

  2. درود
    مدیرانی که طبق شایسته سالاری نصب نشده و با سفارش سازی منصوب می گردند چه برتری با کارمندانی تراز بالاتر از لحاظ تحصیل علم و تجربه دارند که باید ملاک تجربه نگاری گردند؟

  3. سلام. جهت پیگیری و اجرای این امر مهم، پیشنهاد می گردد در هر دستگاه تیمی مرکب از کارشناسان خبره ومدیران مرتبط با عنوان تیم مهندسین دانش انتخاب شده و از طریق مرکز آموزش مدیریت دولتی دوره تخصصی مربوطه را طی نمایند. این تیم در دستگاه اجرایی با ابلاغ رسمی مدیر، فرایند اجرایی ثبت و انتقال تجربیات همکاران را مطابق ضوابط و آموزش های ارائه شده انجام خواهند داد. در شرکت آب و فاضلاب استان فارس این تیم تشکیل شده و دوره آموزشی مربوطه را هم گذرانده اند.

  4. سلام علیکم
    ۱- در بند ۲ پیش نویس آئین نامه پس از عبارت ثبت تجربیات کلمه
    سایر
    اضافه شود
    ۲- برای ثبت تجربیات بازنشستگان بند مستقلی در آئین نامه آورده شود .
    ۳- برای ایجاد انگیزه در شاعلین و بازنشستگان بمنظور مشارکت فعال در امر مستند سازی تجربیات ، تشویق های مادی و معنوی پیش بینی شود .

  5. با سلام و احترام به متوليان چنين طرح هاي سوال برانگيز
    —در پاسخ به اين آيين نامه تجربه نگاري مديران ،بنده در سوال از سازمان امور استخدامي ،در همه ادارات آن بالاخص معاونت نظامات اداري دارم:
    ١-چند درصد از مديران انتصابي در دستگاههاي اجرائي واقعا بر اساس شايسته سالاري و رعايت قوانين خدمات كشوري و قانون محاسبات عمومي و …منصوب شده اند؟؟!!
    ٢-آيا مديراني كه صرفا با تلفن و سفارش سازي و ارتباطات فاميلي در دستگاهها منصوب مي شوند ،تجربه مديريتي به درد بخور دارند كه تجربه نكاري شود،الا اينكه عليرغم در اختيار داشتن مكاتبات مهم دستگاهي ،حتي لا آزمايش و خطا و تضيبع بودجه و متابع عمومي حتي عملكرد در حد ٣٠ درصد مفيد به فايده ندارند؟؟!

  6. سلام من بازنشسته شرکت نفت درست وواضع از مستندسازی اطلاع پیدا نکردم که در نهایت این روند مستندسازی ها به قبل 1399هم برمی گردد یا فقط 99به این ور می‌توانند اقدام کنند ویا فقط برای مقامات ومدیران هست یا دیگران هم می‌توانند اقدام کنند مثل مثلاً بازنشستگان قبل 99 ودر نهایت این چه هدفی را دنبال می کند وتا فقط کسب اطلاعات هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام