آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و بخشنامه‌های تأمین اجتماعی

جزوه آشنایی اجمالی با سازمان تامین اجتماعی | منبع آزمون استخدامی

آشنایی اجمالی با سازمان تامین اجتماعی (ویرایش سال ۱۴۰۲)

شناسنامه قانون- جزوه آشنایی اجمالی با سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از منابع اصلی آزمون سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده است.

در این نوشتار، ضمن مطالعه بخش مقدمه این جزوه، می‌توانید متن کامل فایل را دانلود کنید.

آشنایی اجمالی با سازمان تامین اجتماعی

تامین اجتماعی امروزه به عنوان یک نیاز بشری، گستره وسیعی را در جهان فراگرفته و زندگی اکثر انسانها را به نوعی تحت تاثیر خود قرار داده است. تامین اجتماعی به مفهوم کنونی خود حاصل یک روند تاریخی طولانی است. این روند با احساس نیاز انسان به امنیت اقتصادی در رویارویی با خطرات اجتماعی آغاز شد و به تدریج در طی قرون و اعصار با تغییرات اوضاع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فکری جوامع انسانی متحول شد تا به وضع کنونی خود رسید و همچنان نیز در حال تغییر است.

تامین اجتماعی به هرنوع برنامه حمایت اجتماعی اطلاق می‌گردد که توسط قانون و یا هرگونه توافق الزام آور، برقرار شده باشد و هدف آن فراهم ساختن میزانی از تامین درآمد مالی در مواجه با مخاطرات دوران بازنشستگی، بازماندگی، ازکارافتادگی، بیکاری و یا پرورش فرزندان باشد. تامین اجتماعی می‌تواند خدمات درمانی در حوزه پیشگیری و درمان را نیز ارائه کند.

اصطلاح تامین اجتماعی بیانگر حمایتی است که به هنگام قطع درآمد به عللی از قبیل بیکاری، بیماری یا حادثه، جایگزین آن می شود و همچنین تامین درآمد برای کسانی که به علت پیری بازنشسته شدهاند و نیز آنها که به سبب مرگ شخص دیگری از حمایت محروم ماندهاند و تامین مخارج استثنایی از قبیل هزینه هایی که به مناسبت تولد، ازدواج یا مرگ پیش میآید. تامین اجتماعی یعنی تامین حداقل درآمد که معطوف به حوزه معیشت افراد است.

در کنفرانس بین المللی تامین اجتماعی در سانتیاگو شیلی، تامین اجتماعی، رهایی از احتیاج تعریف شده است.

اعلامیه جهانی حقوق بشر که در تاریخ دهم دسامبر ۱۹۸۴از طرف مجمع عمومی ملل متحد تصویب شد، مجموعه‌ای است از پیشنهادات و نظریات در خصوص تامین اجتماعی که موارد مهم آن به قرار زیر است:

• هر فرد حق تامین اجتماعی دارد.
• هر فردی حق داشتن کار و حمایت در برابر بیکاری دارد (به ویژه از نظر خوراک، مسکن و مراقبت‌های طبی)
• هرکس هنگام بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی، پیری یا موارد مشابه که وسیله گذراندن معیشت خود را در اثر پیشامدهایی که بیرون از اراده‌اش می‌باشد از دست بدهد، حق تامین دارد.
• زنان باردار و کودکان حق دریافت کمک و معاونت ویژه دارند.
• تامین اجتماعی علمی است که بوسیله روشهای آن، اعتدال و توازن در حساب‌های اقتصادی افراد و خانواده آنها برقرار می‌شود.
• تامین اجتماعی عبارت است از ترمیم و جبران کلیه خطرات اجتماعی که زندگی افراد و خانواده آنها را تهدید میکند.
• تامین اجتماعی عبارت است از حمایت از حقوق قانونی کار
• تامین اجتماعی دانشی است که با روشهای خود همه قشرهای جامعه را در برابر خطرات انسانی و خطرات شغلی مورد حمایت قرار می‌دهد.

سازمان تامین اجتماعی ایران یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که پوشش دهنده کارگران حقوق بگیر و مزدی (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) را در بر می‌گیرد.

جمعیت تحت پوشاش این سازمان بیش از ۱۳میلیون نفر بیمه‌شده اصلی و بیش از ۳میلیون نفر مستمری بگیر می باشد که با در نظر گرفتن خانواده بیمه‌شدگان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد. سازمان تامین اجتماعی براساس قانون، یک نهاد عمومی غیردولتی است که عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه‌ها با مشارکت کارفرما و بیمه شده تامین می گردد و متکی به منابع دولتی نیست و به همین دلیل سرمایه و دارایی‌های آن متعلق به افراد تحت پوشش در نسل‌های متوالی است و قابل ادغام با هیچ یک از سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی یا غیردولتی نمی باشد.

تکیه گاه اصلی این ساازمان، مشارکت سه جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری و تصمیمگیری‌های کلان و تامین مالی است.

تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان جهانی کار و سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی تنظیم شده و چگونگی ارائه خدمات و تحقق این تعهدات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است. خلاصه‌ای که در این نوشتار آمده بی‌تردید بیانگر تمامی وسعت فعالیت و خدمات تامین اجتماعی نمی‌باشد.

دانلود جزوه آشنایی اجمالی با سازمان تأمین اجتماعی

سیر تحولات حقوقی و ساختاری تأمین اجتماعی در ایران در ۱۰۰سال اخیر

از اولین اقدام قانونی در زمینه تأمین اجتماعی در ایران در سال ۱۳۰۱خورشیدی تاکنون بیش از نود و پنج سال سپری شده است در طی این سال ها بالغ بر ۴۰۰قانون، اساسنامه و آیین نامه در این خصوص تصویب شده است و این روند کماکان ادامه دارد. مراحل تدوین و تصویب قوانین و مقررات تامین اجتماعی در ایران را می‌توان بر اساس قوانینی که نقطه عطف در زمینه تأمین اجتماعی می باشند به سه دوره مشخص تقسیم کرد:

• دوره اول با تشکیل مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۵و متعاقب آن تصویب قانون وظایف، قانون استخدام کشوری در سال ۱۳۰۱و همچنین تصویب نامه هیئت وزراء راجع به صندوق احتیاط دستمزد عمله‌های راه آهن در سال ۱۳۰۹آغاز شد و تا سال ۱۳۳۱را شامل میشود.

• دوره دوم با تصویب لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران و تشکیل سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران آغاز و تا سال ۱۳۵۴را در بر می‌گیرد. در این دوره، به ویژه از دهه چهل به بعد، به موازات فعالیت سازمان بیمه‌های اجتماعی، قوانین حمایتی دیگری نیز که گروههای مختلف کارگران و کارمندان را زیر پوشش خود قرار می‌داد، با الگوبرداری از قانون بیمه‌های اجتماعی مزبور به تصویب رسید و ضمن پیشرفت‌هایی در امر بیمه‌های اجتماعی به لحاظ وسیعتر شدن طیف شمول، با تشکیل سازمان‌های مشابه و موازی، عدم تمرکز به‌وجود آمد.

• دوره سوم با تصویب قانون تأمین اجتماعی در تیرماه ۱۳۵۴آغاز شد و تاکنون با اصلاحات و تغییرات متعددی که در آن صورت گرفته است همچنان ادامه دارد. با تصویب قانون تأمین اجتماعی، کلیه سازمان‌های موازی در سازمان تأمین اجتماعی ادغام شد و تعهدات تأمین اجتماعی به‌صورت متمرکز به‌عهده این سازمان محول گردید.

در عین حال، تشکیل مجدد سازمان‌های مختلف، بار دیگر مقوله تأمین اجتماعی را غیرمتمرکز کرد.

دانلود جزوه آشنایی اجمالی با سازمان تأمین اجتماعی

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام