آزمون تعیین صلاحیت
مقررات اداری و استخدامی زنان و خانواده

بخشنامه لزوم پرداخت حقوق و مزایای ایام مرخصی زایمان به صورت کامل به مدت ۹ ماه

تأکید بر لزوم پرداخت حقوق و مزایای ایام مرخصی زایمان به صورت کامل به مدت ۹ ماه (بخشنامه شماره ۱۳۷۱۴۲ مورخ ۲۳/۱۲/۱۴۰۲ سازمان اداری و استخدامی کشور)

به معاونین محترم توسعه مدیریت و منابع و مدیران کل محترم حقوقی دستگاه های اجرایی

پرداخت حقوق و مزایای ایام مرخصی زایمان

باسلام و احترام؛

بررسی های صورت گرفته توسط دیوان محترم عدالت اداری نشان می دهد طی سال جاری، ۴۵۰ فقره پرونده با موضوع استنکاف از عدم پرداخت کامل مزایای متعلقه مرخصی زایمان توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی، علیرغم تاکید قانونگذار، تشکیل شده که همین امر موجبات نارضایتی و تضییع حقوق اشخاص را فراهم نموده است.

در همین ارتباط تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۹۲ به دولت اجازه داده شده تا مرخصی زایمان مادران را به نه ماه افزایش دهد. همچنین هیأت وزیران نیز به موجب بند یک تصویب نامه شماره۹۲۰۹۱ت۴۶۵۲۷هـ مورخ ۱۹‏/۰۴‏/۱۳۹۲ مدت مرخصی زایمان مادران شاغل در بخش‌های دولتی و غیر دولتی را نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین کرده است. قانونگذار بار دیگر در بند الف ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۵۱۱٫۸٫۳۵ مقرر نمود؛ مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده های مرتبط به نه ماه تمام افزایش یابد. .. در مواردی که مرخصی زایمان موجب اخلال در کار بخش خصوصی گردد پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه تحمیل شده توسط دولت جبران خواهد شد. از سویی آراء شماره ۷۵ مورخ ۳۱‏/۱‏/۱۳۹۴، ۳۳۶‏-۳۳۵ مورخ ۲۲‏/۴‏/۱۳۹۵، ۱۳۲۸ مورخ ۱۹‏/۸‏/۱۳۹۳ و ۳۰۵‏-۲۸۸ ‏-۳۰۷ مورخ ۱۳۳۱‏/۲‏/۱۳۹۸، بر اعطای مرخصی زایمان همراه با پرداخت حقوق و مزایا به مدت نه ماه تصریح نموده است.

لذا با عنایت به مراتب فوق تدبیری اتخاذ فرمایید تا واحدهای ذیربط اقدامات لازم را در جهت اجرای قانون و آرای صادره اعمال نمایند.

مهدی یزدان پناه- معاون حقوقی، مجلس و استان‌ها

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام