آزمون تعیین صلاحیت
وزارت امور اقتصادی و دارایی

آیین نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

آیین نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (تصویب نامه شماره ۲۲۹۵۹۷/ت۶۱۳۵۸هـ مورخ ۱۲/۱۳/ ۱۴۰۲ هیئت وزیران)

وزارت امور اقتصادی و دارایی – معاونت حقوقی رییس جمهور

اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت حقوقی رییس جمهور (با همکاری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۲۴) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ با اصلاحات بعدی آن آیین نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد

آیین نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- قانون: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ با اصلاحات بعدی

۲- سیاست: خط مشی‌های بنیادین که تصمیمات مقامات و مراجع ذی‌صلاح در دستگاه‌های اجرایی بر اساس آنها اتخاذ می‌شود.

۳- مقررات: هرگونه مقرره اقتصادی تحت هر عنوان از قبیل آیین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه که در دستگاه‌های اجرایی وضع می‌شود

۴- رویه: شیوه‌های اجرایی مرسوم که مورد عمل مقامات و مراجع ذی‌صلاح در دستگاه‌های اجرایی است.

۵- آیین‌نامه: آیین نامه لزوم ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار موضوع تصویب نامه شماره ۱۷۹۷۶/ت۶۱۱۳۴هـ مورخ ۱۴۰۲/۲/۹

۶- دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶

۷- مرکز: مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی

8- شورای گفت و گو: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی موضوع ماده (۱۱) قانون.

۹- پایگاه: پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۷۲۷۷/ت۵۸۱۱۵هـ مورخ ۱۳۹۹/۸/۳ و موضوع ماده (۳۰) قانون.

ماده ۲- کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این آیین‌نامه، مراجع و مقامات صلاحیت دار جهت وضع مقرره در دستگاه خویش را با امضای بالاترین مقام دستگاه به معاونت حقوقی رییس جمهور ارسال نمایند. ثبت و انتشار مقرره در پایگاه صرفاً از سوی مراجع و مقامات ذیصلاح معرفی شده امکان پذیر است.

ماده ۳- دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلفند هرگونه تغییر در سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی را مطابق حداقل زمان مندرج در جدول پیوست این آیین نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است پیش از اجرا ضمن ارسال به مرکز (از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی)، با روش‌هایی مانند درج در تارنمای خویش خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری صداوسیما و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور (معاونت حقوقی رییس جمهور) از محل اعتبارات مصوب مربوط، به اطلاع عموم برسانند. مقررات صرفاً پس از انتشار در پایگاه و گذشت مدت‌های مذکور لازم الاجرا می‌شوند.

تبصره ۱- تارنمای موضوع این ماده همان تارنمای موضوع تبصره ماده (۳) آیین نامه است که نشانی دقیق آن باید حداکثر ظرف یک ماه به مرکز اعلام گردد.

تبصره ۲- معاونت حقوقی رییس‌جمهور مکلف است صفحه ویژه‌ای با پیوند (لینک) در صفحه اصلی پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور مخصوص اعلام خبرهای تغییرات آتی در مقررات کشور ایجاد کند. دستگاه‌های اجرایی مکلفند پیش‌نویس مقررات خود را مطابق دستورالعمل ابلاغی معاونت حقوقی رییس‌جمهور یک هفته قبل از صدور علاوه بر تارنمای خود، در این پایگاه منتشر و به اطلاع عموم برسانند تا فرصت لازم برای دریافت نظرات عموم و فعالان اقتصادی و تشکل‌ها (جمع‌سپاری) در تدوین مقررات فراهم شود.

ماده ۴- دستگاه‌های اجرایی مکلفند با رعایت این آیین نامه و ماده (۷) آیین نامه مدت زمانی که مقرره پس از انتشار در پایگاه لازم الاجرا میشود را صراحتاً درج نمایند.

تبصره- در محاسبه مدت زمان لازم الاجراشدن مقرره، روز انتشار در پایگاه، جزو مدت محسوب نمی‌شود. همچنین از نظر احتساب مواعد مندرج در جدول پیوست این آیین نامه هر ماه سی روز است.

ماده ۵- در صورتی که اجرای فوری مقرره مشمول جدول پیوست این آیین نامه، مساعد بـه حال محیط کسب و کار بوده و مغایر با ایمنی یا سلامت مردم نباشد، اجرای مقرره به محض انتشار در پایگاه، با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی بلامانع است.

ماده ۶- مواردی که محرمانه بودن آن اقتضا داشته باشد تابع قوانین و مقررات مربوط است.

ماده ۷- چنانچه در قوانین، مدت یا زمان دیگری برای لازم الاجراشدن و یا تصویب مقررات لحاظ شده باشد همان مدت و زمان ملاک عمل خواهد بود

ماده ۸- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری معاونت حقوقی رییس جمهور و شورای گفت و گو گزارش سالانه اجرا و بازخورد و اثر بخشی این آیین نامه را به هیئت وزیران ارائه نماید.

ماده ۹- این آیین نامه پس از انتشار در پایگاه و از تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱ لازم الاجرا است.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

پیوست: جدول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

ردیف سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی راجعه به زمان انتشار قبل از اجرا
۱ صادرات و واردات (اعم از تعرفه‌ها و محدودیت‌های تجاری) ۱ ماه
۲ امور گمرکی ۱ ماه
۳ نرخ آب و برق بنگاه‌های اقتصادی ۱ ماه
۴ اعمال محدودیت در ارائه برق و گاز به واحدهای تولیدی ۱ ماه
۵ معاملات بخش عمومی اعم از مناقصه و مزایده ۱ ماه
۶ ضوابط محیط زیستی و بهداشتی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی ۳ ماه
۷ استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد ۳ ماه
۸ مالیات ۳ ماه
۹ بیمه تأمین اجتماعی ۳ ماه
۱۰ صدور پروانه احداث بنا و پایان کار در داخل، محدوده و خارج حریم شهرها و روستاها ۶ ماه
شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام