آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

حکم متناسب سازی حقوق بازنشستگان برای تکمیل و رفع برخی ابهام‌ها به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برگشت

بازگشت حکم متناسب سازی بازنشستگان به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه

شناسنامه قانون- با نظر رییس مجلس شورای اسلامی، متن مصوبه کمیسیون تلفیق قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص متناسب سازی حقوق و مزایای بازنشستگان برای رفع برخی ابهام‌ها و بررسی مجدد به آن کمیسیون ارجاع شد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، نمایندگان مردم در مجلس به منظور اصلاح دقیق‌، عادلانه و رفع ابهام از نحوه حقوق و مزایای بازنشستگان و هم‌ترازی حقوق این افراد با شاغلان بار دیگر این مهم را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع دادند.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه مذکور در رابطه با اصلاح صندوق‌های بازنشستگی را جهت بررسی بیشتر و رفع ابهامات و ایرادات به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

عنابستانی: مصوبه کمیسیون تلفیق در رابطه با حقوق و مزایای بازنشستگان هیچ منفعتی برای آنها ندارد

بنابراین گزارش علی اصغر عنابستانی در مخالفت با بند الحاقی ماده 29 گفت: متأسفانه از این بند هیچ منفعتی برای بازنشستگان حاصل نخواهد شد چرا که در این بند نوشته متوسط حقوق و مزایای مشمول کسورات بازنشستگان به 90 درصد برسد این یعنی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که باز هم یک نفر حقوق خیلی بالا و نفر دیگر حقوق خیلی پایین می‌گیرد در حالی که هدف ما این بود که حقوق افرادی که پایین است به 90 درصد حقوق و مزایای شاغلان برسد اما این بند به این موضوع کمکی نخواهد کرد چرا که ابهام دارد.

وی افزود: باید مشخص شود منظورمان از بازنشسته کدام بازنشستگان و کدام صندوق است لذا باید به تمامی صندوق‌های بازنشستگی تسری شود. همچنین باید مشخص شود کدام شاغل؟ چرا که باید بازنشسته هم تراز شاغل حساب شود اما در این شرایط به دلیل ابهامات متعدد کلاه بر سر بازنشستگان خواهد رفت و به یقین نتیجه‌ای نخواهد داشت و هر کسی می‌تواند تفسیر خودش را از این قانون داشته باشد لذا این متن باید اصلاح شود.

موسوی: تصویب موضوع مربوط به حقوق بازنشستگان با توجه به شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان ضروری است

بنابراین گزارش، همچنین سید کاظم موسوی در موافقت با بند مذکور گفت: امروز باید برای بازنشستگان که هزینه‌های بسیاری دارند این تصمیم را بگیریم، امروز شب قدر بازنشستگان است لذا بهتر است در برنامه هفتم 90 درصد شاغلان گفته شده را طی 3 سال انجام دهیم تا موفقیتی برای مجلس انقلابی باشد و حقوق بازنشستگان نیز ارتقاء یابد. همچنین باید به کارگران، جانبازان، ایثارگران، خانواده‌های شاهد و نیروهای شرکتی توجه ویژه‌ای شود.

براساس بند الحاقی ارجاع شده ماده 29لایحه مذکور؛ ضریب بازنشستگان در طول برنامه نسبت به حقوق شاغلان هرسال به میزانی افزایش می یابد که در پایان سال سوم برنامه متوسط حقوق بازنشستگان به نود درصد(%90) متوسط حقوق و مزایای مشمول کسورات شاغلان برسد. این افزایش از سال 1403 در سال اول معادل چهل درصد(%40) و در سال های دوم و سوم هر کدام سی درصد(%30) ما به التفاوت وصول به نود درصد(%90) یاد شده اعمال خواهد شد. آئین نامه این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می رسد.

4 دیدگاه

  1. سلام شایسته ترین مردم کسی است که درپی اصلاح امور مردم باشد(پیامبرص)اگرمنابع تامین بودجه درخزانه جهت افزایش حقوقها درجهت رفاه حال بازنشستگان باشد،نیاز به اتلاف وقت کشور نیست بایک حکم ویادستورمقام ذیربط قابل اجرا وعملی خواهد بود!ضمنا اگردرسالهای گذشته بدرستی وبراساس تورم بطور خودکار حقوقها افزایش میافت الآن این مشکلات وجود نداشت !سوماوقتی فردی بازنشسته میشود خود بخود ارمزایای دوران شاغلی بی بهرا میماندکه ودریافتی کمتری داردوهرساله قدرت مالی اوکاهش یافته وکهولت سن نیزمزید برعلت شده که درتنگنای گرفتاری بعلت نداشتن ذخیره مالی میگردد پس باید همه ساله به بازنشسته چنددرصد بیشتراز نرخ تورم به حقوقش اضافه شود وذکراین نکته حایزاهمیت است که افرادشاغل دردوران خدمت دوراندیش باشند که بلاخره روزی به نقطه بازنشستگی خواهند رسیدواگرحال واحوال این دوران را درک نمایندازحقوق زمان بازنشستگی وبازنشستگان دفاع نمایند!!!خداوند همه مارا به راه راست هدایت فرمایند(اِهدانا صراط المستقیم) که هرروزدرنمازهای یومیه میخوانیم،وچنان کن سرانجام کار،توخشنود باشی ومارستگار…..

  2. اینکه آقای عنابستانی گفته حقوق های پایین بالا بیاید و به نود درصد برسد مفهوم نیست چون در همسان‌سازی قرار است حقوق هر بازنشسته به ۹۰ درصد شاغل همترازش از نظر سابقه و مدرک برسد وقتی حکم یک شاغل فرضا با مدرک لیسانس و ۳۰ سال سابقه بندهای مشمول بازنشستگی اش ۲۰ میلیون است بازنشسته باید ۱۸میلیون باشد حالا اگر کسی مدرک و سنوات بالاتر یا پایین تر دارند نیز باید با شاغل همترازش مقایسه شود . نباید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان به یکسان سازی حقوق بازنشستگان با بازنشستگان تبدیل شود

  3. برخلاف توقع مجلسیان که خودرامجلس انقلابی می نامند،این مصوبه یک مصوبه خلاف خواسته های انقلاب اسلامی است.
    منظورم عدالت درپرداخت هاست.
    مگرتفاوت بین شاغلین وبازنشسته هاچقدراست که سه سال زمان نیازدارید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام