آزمون تعیین صلاحیت
حق بیمه و بازنشستگی

رأی در خصوص درخواست ابطال الزام به پرداخت حق بیمه ایام سربازی برای بازنشستگی

در خصوص درخواست ابطال الزام به پرداخت حق بیمه ایام سربازی برای بازنشستگی (رأی شماره ۱۴۷۴۰۴۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۸ هيأت تخصصی کار، بيمه و تأمين اجتماعي ديوان عدالت اداری)

هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی

* شماره پرونده: هـ ت/ ۰۲۰۰۰۳۷

شماره دادنامه: ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۱۴۷۴۰۴۳

تاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

* شاکی: آقای رضا محمدی

* طرف شکایت: جهاد کشاورزی استان فارس

* موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره ۳۲۶۰۷ مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۹ سازمان جهاد کشاورزی فارس

الزام به پرداخت حق بیمه ایام سربازی

* شاکی دادخواستی به طرفیت سازمان جهاد کشاورزی فارس به خواسته ابطال بخشنامه شماره ۳۲۶۰۷ مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۹ سازمان جهاد کشاورزی فارس به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می‌باشد:

۱ـ خدمت سربازی به استناد ماده ۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین ماده ۱۵۱ قانون استخدام کشوری به عنوان سابقه خدمت دولتی کارمندان محسوب می‌گردد. در سوابق خدمتی (حکم کارگزینی) کارکنان محاسبه و به تبع آن از مزایای مذکور در ایام خدمت نیز بهره‌مند می‌گردند لذا پرداخت کسور بازنشستگی دوران مذکور الزامی است.

۲ـ کارکنان از بدو استخدام تاکنون مزایای استخدامی مربوط به ایام سربازی از لحاظ افزایش سنوات سالانه، ارتقاء، رتبه و طبقه شغلی و یا عناوین مشابه بهره‌مند بوده‌اند لذا کسر آن از سوابق خدمت دولتی موضوعیت ندارد.

۳ـ بخشنامه شماره ۵۴۳۴۲۰ به تاریخ ۱۳۹۸/۹/۲۵ معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و تأکید بر بازنشستگی افراد با سی سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی لازم‌الاجراست.

۴ـ کارکنان با سوابق خدمتی سی سال با احتساب خدمت سربازی بازنشسته خواهند شد و ابلاغ بازنشستگی افراد صادر می‌گردد. پرداخت کسور ایام خدمت سربازی بر عهده فرد و با هماهنگی با صندوق بازنشستگی مربوطه خواهد بود.

بنابراین به کلیه همکاران گرامی توصیه می‌شود نسبت به رفع مغایرت سوابق بیمه‌ای ایام خدمت سربازی از هم اکنون اقدام نمایند تا در زمان بازنشستگی با مشکل مواجه نگردند.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

علیرغم اینکه در تمام قوانین جاری الزامی به پرداخت کسور بازنشستگی ایام سربازی توسط کارکنان دولت برای محاسبه سابقه خدمت نظام وظیفه وجود ندارد و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس طی بخشنامه‌ای و با استناد به ماده۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که در آن قانون اشاره به پرداخت اجباری و نه الزامی حق بیمه ایام خدمت سربازی دارد و فقط تأکید شده که ایام خدمت سربازی جزء سابقه خدمت کارکنان محسوب می‌گردد و حتی ماده ۱۵۱ قانون استخدام کشوری اشاره‌ای به بیمه‌پردازی اجباری ندارد الزام به پرداخت حق بیمه سربازی نمود و ناچاراً نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام نمودم و حتی در ماده ۱۲۰ قانون استخدام کشوری و ۹۵ قانون تأمین اجتماعی اجباری وجود ندارد.

* در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی فارس به موجب لایحه شماره ۴۷۰۳۶۸۵ به طور خلاصه توضیح داده است که:

خدمت سربازی به استناد ماده۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۱۵۱ قانون استخدام کشوری به عنوان سابقه خدمت دولتی کارمندان محسوب می‌گردد و در سوابق خدمتی محاسبه و به تبع آن کارکنان از بدو استخدام از مزایای استخدامی مربوط به ایام سربازی مانند افزایش سنوات سالانه و طبقه شغلی و عناوین مشابه بهره‌مند بوده‌اند لذا پرداخت حق بیمه سنوات این دوران الزامی است و کسر آن از سوابق دولتی موضوعیت ندارد.

پرونده شماره ۰۲۰۰۰۳۷ مبنی بر «ابطال بخشنامه شماره ۳۲۶۰۷ مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۹ سازمان جهاد کشاورزی فارس» در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضاء به اتفاق به شرح ذیل اقدام به صدور رأی نمودند:

رأی هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی

اگر چه الزام قانونی جهت احتساب سابقه خدمت سربازی به عنوان سوابق خدمت کارکنان بدون رضایت آنها وجود ندارد؛ لیکن نظر به اینکه آن قسمت از مقدمه بخشنامه مورد شکایت که مقرر می‌­دارد: «… برخی از همکاران در شرف بازنشستگی تمایلی به پرداخت کسور سوابق ایام سربازی به صندوق‌­های بازنشستگی نداشته و پیگیری و اصرار به ادامه خدمت و با کسر دو سال وظیفه خدمت عمومی از سوابق خود دارند…» دلالت بر این دارد که دستگاه طرف شکایت در ابتدای خدمت کارکنان با رضایت و درخواست آنها و بدون اجبار اقدام به احتساب سوابق خدمت سربازی نموده است به گونه‌­ای که از امتیاز و آثار مثبت این سنوات بهره‌­مند شده‌اند و این سوابق طی سالیان متمادی در طبقه و رتبه کارکنان تأثیر داشته و مورد اعتراض آنها قرار نگرفته است و مستنبط از دادنامه شماره ۱۴۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۴۳۱ـ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی که در مقام رسیدگی به مقرره­ای با مفاد مشابه صادر شده است و براساس  آن عدم اعتراض کارکنان به سوابق خدمت سربازی طی سال­‌های متمادی را به عنوان رضایت ضمنی مفروض دانسته است لذا بخشنامه مورد شکایت مغایر قانون نبوده و قابل ابطال نمی­‌باشد.

این رأی به استناد بند (ب) ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رئیس محترم دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری- محمدجواد انصاری

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام