آزمون تعیین صلاحیت
مجموعه طرح‌ها و لوایح

لایحه مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

لایحه مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

شناسنامه قانون- لایحه مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح طی نامه شماره ۷۷۵۸۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

مقدمه توجیهی

در راستای تحقق سیاست های کلی اشتغال ابلاغی (۱۳۹۰) مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان و سیاست های دولت مردمی مبنی بر تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار از طریق ترویج مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در دوران خدمت وظیفه عمومی و تسهیل کارآفرینی و فرصت های شغلی پایدار آنها پس از دوره مذکور، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی تقدیم می شود:

لایحه مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

 ماده ۱- در این قانون اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

 ۱ نیروهای مسلح : ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته آنها.

 ۲- ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

۳- دستگاه های اجرایی : کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و دستگاه هایی که شمول این قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است.

۴- دستگاه های آموزشی: دستگاه های دولتی مجری آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی موضوع بند (۷) ماده (۲) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶

۵- مهارت آموزی: فرآیند کسب مهارت های تخصصی و عمومی جامعه هدف (اتباع ذکور ایرانی بالای (۱۵) سال سن) در پیش از خدمت و در طول دوره خدمت ضرورت وظیفه عمومی

۶- اشتغال پذیری: فرآیند قابلیت افزایی، هدایت شغلی و تسهیل گری در برخورداری کارکنان وظیفه ماهر از حمایت های شغلی و پشتیبانی ها.

۷ سرباز ماهر منقضی خدمت: سرباز مهارت آموخته ای که با حداقل مهارت تخصصی و داشتن گواهینامه معتبر مهارتی، خدمت دوره ضرورت خود را به پایان رسانده است.

ماده ۲- دستگاه های آموزشی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، تمهیدات لازم جهت برگزاری حداقل یک دوره آموزش فنی حرفه ای و مهارتی عمومی و تخصصی را در طول دوره خدمت ضرورت برای کارکنان وظیفه فراهم نموده و نسبت به صدور گواهینامه معتبر بر اساس وظایف قانونی و چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی با رعایت ماده (۹) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶ اقدام می نمایند.

تبصره ۱- ستاد کل با همکاری وزارتخانه های تعاون کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله فهرست مهارت های مشترک مورد نیاز نیروهای مسلح و بازار کار کشور را تهیه می کند و مبنای برنامه ریزی سنواتی قرار می‌دهد.

تبصره ۲- مشمولانی که قبل از اعزام به خدمت نسبت به دریافت آموزش در خصوص مهارت های تخصصی مورد نیاز نیروهای مسلح و بازار کار کشور از طریق دستگاه های آموزشی روهای سالی اقدام نموده و دارای گواهینامه معتبر بر اساس چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی باشند، با اذن مقام معظم رهبری و برابر دستورالعمل اجرایی که توسط ستاد کل با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و ابلاغ می گردد از مشوق های مهارتی دوران خدمت، از جمله حداکثر دو ماه کسر خدمت متناسب با سطح و میزان مهارت برخوردار می شوند.

 ماده ۳- کلیه دستگاه های اجرایی موظفند با توجه به نیاز استخدامی و با رعایت ضوابط احراز قابلیت جذب و به کارگیری در تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز خود اعم از رسمی پیمانی و قراردادی سربازان ماهر منقضی خدمت دارای مهارت در حوزه تخصصی مرتبط را در شرایط برابر نسبت به سایر داوطلبان مرد در اولویت قرار دهند.

تبصره- آیین نامه اجرایی این ماده از جمله ملاک های احراز شرایط برابر حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده ۴- به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می شود به منظور انجام حمایت های مالی از مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه و سربازان ماهر منقضی خدمت نسبت به تأسیس (صندوق مهارت تا اشتغال کارکنان وظیفه و سربازان ماهر منقضی خدمت) اقدام نماید.

اساسنامه این صندوق توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

تبصره- سرمایه اولیه صندوق از محل اعتبارات کمک به اشتغال کشور که در بودجه سنواتی پیش بینی می گردد تأمین و به صورت اعتباری در اختیار صندوق قرار می گیرد. کلیه فعالیت های صندوق از طریق بانک ها و مؤسسات اعتباری انجام می پذیرد.

ماده ۵- امکانات، تجهیزات و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آموزش های مهارتی و همچنین اعتبارات مورد نیاز صندوق موضوع ماده (۴) این قانون، در لایحه بودجه سنواتی پیش بینی  و واگذار می شود.

ماده ۶- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان عضو ثابت شوراهای عالی «اشتغال»، «آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی» و «آموزش و پرورش کشور» تعیین می شود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام