آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و مقررات ایثارگران

تقاضای دریافت امتیازات ایثارگری رزمندگان باید تا پیش از بازنشستگی انجام شود

عدم ابطال ابطال بند آخر نامه شماره ۱۲۸۶۴۹ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۳/۲۳ سازمان امور اداری و استخدامی موضوع: تقاضای دریافت امتیازات ایثارگری رزمندگان باید تا پیش از بازنشستگی انجام شود (رای شماره ۱۱‍۰۵ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۰۸ هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری)

*شماره پرونده : هـ ع/ ۹۹۰۱۲۸۳

شماره دادنامه: ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۱۰۵

تاریخ: ۸/۹/۱۴۰۰

*شاکی: آقای محمدطالب حیدری گندمان

*طرف شکایت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور

*موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند آخر نامه شماره ۱۲۸۶۴۹ مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۹ سازمان امور اداری و استخدامی

* شاکی دادخواستی به طرفیت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به خواسته ابطال بند آخر نامه شماره ۱۲۸۶۴۹ مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۹ سازمان امور اداری و استخدامی به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:

جناب آقای هاشمی معاون محترم توسعه مدیریت و منابع- سازمان هواشناسی کشور

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره ۹۹/۲۱۳۷/دب مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۳۱ اعلام می دارد چنانچه جانبازان دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یا جنگ تحمیلی (اعم از شاغل و بازنشسته)، قبل از تصویب قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در دستگاه اجرایی شاغل بوده ولیکن مراتب جانبازی آنان اخیرا توسط مراجع ذیربط تأیید گردیده است، مبنای برخورداری از مزایای پیش بینی شده، تاریخ تطبیق با قانون نظام هماهنگ می باشد. لکن در صورتی که بعد از تصویب قانون مذکور شاغل شده باشند، از زمان ایجاد رابطه استخدامی با دستگاه در شمول برخورداری از امتیازات مقرر خواهند بود.

اعمال امتیازات اداری و استخدامی در مواردی که افراد اخیرا نسبت به ارائه مدارک رزمندگی اقدام می نمایند، از تاریخ ارائه گواهی خدمت در جبهه، صرفا برای کارمندان شاغل، موضوعیت دارد.

همت على شاه نظری- رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

بر اساس بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند ۳ آیین نامه اجرایی آن، سه چهارم خدمت وظیفه عمومی به عنوان خدمت داوطلبانه محسوب شده و به موجب قوانین و مقررات، حقوق و امتیازهایی برای رزمندگان شاغل دستگاه‌های اداری در نظر گرفته شده است و همچنان که شامل افراد شاغل می‌گردد افراد بازنشسته را نیز در برمی‌گیرد. منشاء ایجاد این حقوق، حضور در جبهه بین سال ‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ بوده که مقدم بر قانون مدیریت و آیین‌نامه اجرایی آن می‌باشد و حقوق ناشی از آن چیزی نیست که با گذشت زمان از بین برود. نامه مورد شکایت که امتیاز خدمت در جبهه را منحصر به افراد شاغل کرده و شامل افراد بازنشسته ندانسته، مغایر با روح قانون و رای شماره ۲۵۷ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۲/۱۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است. توضیح آن که عدم ارائه گواهی مثبته حضور در جبهه در دوران اشتغال اغلب بنا به دلائلی قهری و خارج از اراده بوده و علت هایی چون زمان بر بودن صدور گواهی، نبود رویه واحد برای این موضوع تا سال های اخیر، مشکل دسترسی به بایگانی های راکد بویژه برای اعزامی های سال های شروع جنگ داشته و لذا از این بابت قصوری متوجه افراد نمی گردد و نباید بدلیل بازنشستگی حقی از آنان ضایع گردد.

* خلاصه مدافعات طرف شکایت:

۱- طبق ضوابط و مقررات مورد عمل، اعطای امتیازات اداری ناشی از رزمندگی برای کارمندان منوط به ارائه گواهی معتبر خدمت در جبهه از مراجع ذیصلاح می باشد. لذا آن دسته از کارمندانی که علیرغم دارا بودن سابقه خدمت در جبهه نسبت به اخذ گواهی رزمندگی از مراجع ذیربط و ارائه آن به دستگاه متبوع خود اقدام ننمایند، اعطای امتیازات مربوطه به آنان موضوعیت نخواهد داشت. بر این اساس، ارائه گواهی رزمندگی بعد از صدور حکم بازنشستگی مجوزی برای لغو حکم بازنشستگی، جهت احتساب مزایای مربوط در احکام زمان شاغلی و صدور مجدد حکم بازنشستگی، نمی باشد و در این خصوص اجازه صریحی از سوی قانونگذار صادر نشده است. ۲- با استناد به مفاد ماده ۴ قانون مدنی اثر قوانین و مقررات نسبت به آینده است و قوانین و مقررات موضوعه نسبت به ماقبل خود اثر ندارند، مگر این که در خود قانون یا مقرره، ضوابط خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد. لذا اعمال مزایای رزمندگی موضوع دستورالعمل شماره ۴۵/۱۴/۲۰۱/م/۴/ن مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح، دایر بر احتساب سه چهارم مدت خدمت کارکنان وظیفه (سربازان جمعی کلیه نیروهای مسلح) و پایور (رسمی) در مقطع زمانی جنگ تحمیلی (۳۱/۶/۱۳۵۹ لغایت ۲۷/۵/۱۳۶۷)، به عنوان خدمت داوطلبانه، از تاریخ صدور دستور العمل مذکور موضوعیت دارد، فلذا اعمال مزایای مربوطه برای افرادی که قبل از صدور دستورالعمل یادشده بازنشسته شده اند، سالبه به انتفاء موضوع است.

*نظر تهیه کننده گزارش:

۱- بر اساس تبصره ۴ ماده ۱ دستورالعمل اجرائی قانون الحاق یک تبصره به قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و … به دانشگاه‌ها موضوع ابلاغیه شماره ۶/۶۰۱/۰۲/۰۳/۶۲/ ن مورخ ۰۱/۰۵/۱۳۷۹ ستاد کل نیروهای مسلح، از مجموع مدت خدمت کارکنان وظیفه در جبهه، مدت یک سال آن در اجرای ماده ۵ قانون الحاق موادی به قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۵ به عنوان خدمت موظف و مازاد آن بعنوان حضور داوطلبانه محسوب گردیده است.

۲- متعاقبا به موجب ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی نحوه تعیین فوق‌العاده ایثارگری، نشان‌ها و خدمت اداری در مناطق جنگ‌زده موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری (ابلاغیه شماره ۲‍۰۶/ ۴‍۰/ ۱۱ مورخ ۲۱/۰۱/۱۳۸۸ ستاد کل نیروهای مسلح)، «سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه و وزارت دفاع (وزارت دفاع و پشتیبانی ن. م) و جهاد سازندگی سابق به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شده اند، خدمت داوطلبانه تلقی…» گردیده است.

۲- ستاد کل نیروهای مسلح به موجب ابلاغیه شماره ۴۵/۱۴/۲۰۱/م/۴/ن مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۱، اعلام کرده است با توجه به موخر بودن قانون مدیریت خدمات کشوری نسبت به تبصره ۴ ماده ۱ دستورالعمل تعیین واجدین شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان، میزان جبهه کارکنان وظیفه، بر اساس آئین نامه اجرایی نحوه تعیین فوق العاده ایثارگری، نشان ها و خدمت اداری در مناطق جنگ زده، محاسبه گردد.

۳- سازمان اداری و استخدامی کشور نیز به موجب نامه شماره ۳۷۷۵۹۸ مورخ ۲۰/۰۷/۱۳۹۷ اعلام داشته است، بهره منـدی رزمنـدگان (اعم از شاغل و بازنشسته) از امتیـازات مربـوط به ایثارگری و خدمت داوطلبانه در جبهه، موضوع احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه، از تاریخ صدور دستورالعمل ۴۵/۱۴/۲۰۱/م/۴/ن مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح مجاز می باشد و قبل از این تاریخ موضوعیت ندارد.

۴- هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب رای شماره ۲۵۷ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۲/۱۶ که درمقام اعمال ماده ۹۱ نسبت به رای شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/‍۰۸/۱۴ هیأت عمومی صادر شده است، نامه شماره ۳۷۷۵۹۸ مورخ ۲۰/۰۷/۱۳۹۷ سازمان اداری و استخدامی کشور که برقراری امتیازات ایثارگری برای کارکنان وظیفه (اعم از شاغل و بازنشسته) را از تاریخ صدور دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلّح تجویز نموده است، مغایر با قانون ندانسته و قابل ابطال تشخیص نداده است.

۵-با توجه به این که قسمت اخیر نامه شماره ۱۲۸۶۴۹ مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۹ سازمان امور اداری و استخدامی کشور، امتیازات اداری و استخدامی را منحصر به کارمندان شاغل دانسته و بازنشستگان ایثارگر -اعم از بازنشستگان بعد از صدور دستورالعمل شماره ۲۰۱/۱۴/۴۵ /م/۴/ن مورخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح و بازنشستگان قبل از صدور دستورالعمل- را از شمول مزایای ایثارگری خارج کرده است، بنابراین اطلاق آن نسبت به بازنشستگان بعد از صدور دستورالعمل ستادکل به جهت مغایرت با رای شماره ۲۵۷ مورخ ۱۶/۰۲/۱۳۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و مقررات پیش گفته، قابل ابطال به نظر می رسد.

تهیه کننده گزارش: محمود فریدونی فرد

در اجرای ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ پرونده شماره هـ ع ۹۹۰۱۲۸۳ با موضوع ابطال بند آخر نامه شماره ۱۲۸۶۴۹ مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۹ سازمان امور اداری و استخدامی به هیأت استخدامی دیوان عدالت اداری ارجاع و پرونده در جلسه مورخ ۲۶/۷/۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از اعلام ختم رسیدگی با اکثریت سه چهارم آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت شد.

رای هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

نظر به اینکه اولاً؛ امتیازات اداری و استخدامی ناشی از رزمندگی برای کارمندان منوط به ارائه گواهی معتبر خدمت در جبهه می‌باشد و ثانیاً؛ به استناد رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۸۲۸-۱۸۱۲ مورخ ۱۳/۹/۱۳۹۷ اعطای امتیازات مذکور تنها از زمان صدور نظریه کمیسیون و ارائه گواهی معتبر قابلیت پرداخت خواهد داشت و ثالثاً؛ این امتیازات صرفاً در زمان اشتغال کارکنان قابل درخواست بوده و شامل بازنشسته ها نمی‌گردد، به عبارت دیگر تقاضای دریافت امتیازات باید تا پیش از بازنشستگی صورت گیرد و رابعاً؛ افرادی که مشمول موارد یاد شده نمی باشند به دلیل عدم کسر کسورات، فاقد قابلیت دریافت امتیازات ناشی از رزمندگی می‌باشند. در نتیجه مصوبه مورد اعتراض مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص داده نشد. لذا به استناد بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رای به رد شکایت صادر و اعلام می‌گردد. این رای ظرف بیست روز از تاریخ صدور توسط رئیس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

نظریه اقلیت (۳ نفر)

و نظر به اینکه قسمت اخیر مصوبه معترض عنه امتیازات اداری و استخدامی را منحصر به کارمندان شاغل دانسته و بازنشستگان ایثارگر بعد از صدور دستورالعمل شماره ۲۰۱/۱۴/۴۵/م۴/ن مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح را از شمول مزایای ایثارگری خارج کرده است؛ بنابراین نظر به ابطال اطلاق مصوبه معترض عنه نسبت به بازنشستگان بعد از صدور دستورالعمل مذکور ابراز می گردد.

علی اکابری- رئیس هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

4 دیدگاه

  1. سلام ۲۱ ماه حضور درجبهه بعنوان سرباز وبسیجی ۴سالمدارک جهت ماده ۸۷ وفوقالعاده ایثارگری زندگی وکاردرمناطق جنگی. بازنشسته هستم کی قراراست مزایا داده اقدام شود

  2. سلام خسته نباشید بنده باسابقه ۲۹ماه ۷روز جبهه دارم ولی تابه حال هیچ دریافت نکردم بنده اختیار ۱۲ سال هم بیمه رانندگی ریختم ولی الان دیگه؟ قطع شده توانی مالی ندارم بریزم بنده مستاجر هستم بیکار وضعیت مالی بدی دارم شرمنده خانواده شدم بنده در گردانی جنداله بانه بودم یه گردان عملیاتی بودم بنده به عملیات هم شرکت کردم نصریک موج گرفتگی دارم ترکیبش خوردم ولی پرونده ندارم بنده درسال ۱۳۶۳بسیج بودم از تاریخ ۱۳۶۴/۲/۳۰تا تاریخ ۱۳۶۶/۲/۳۰خدمت سرباز داوطلبانه درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی کردستان بانه منطقه جنگی خدمت کردم بااموزشی بسیجی بنده به کارت ایثارگر ثبت کردم فقط ۵ماه ۷روز بسیجی دارم ثبت شده ۲۴ماه جاماند مدارک دارم بنده برای معشیتی پرونده تکمیل کردم ولی خبری نیست میرم میگن برو زنگ میزنم یا میگین از تهران دستور بدین ما پرونده را بارگذاری کنیم بنده از مسولین تقاضا رسیدگی دارم بخصوصی مسولین دلسوزی انقلابی تقاضا رسیدگی دارم بنده مستاجر هستم بیکار وضعیت مالی بدی دارم ممنونم رسیدگی کنید

  3. وراث ع. پ . همسرم مرحوم علی پورزادی مدت ایثار گری در منطقه عملیلتی مهران بوده. .
    باسلام وقتی میگویید تا زمان قبل باز نشستگی فقط فرصت داره فرد ایثار گر اقدام برای دوران خدمت سربازی خود انجام دهد .برای اضافه شدن به سنوات سابقه بیمه خود.
    حال من نوعی که همسرم ۲۵ ماه ایثار گری داره در حین رفتن به ماموریت با سابقه ۲۷ سال.در محل اداره .خدا زمان فوتش را بدون اطلاع قبلی تقدیم کرده و حتی از اداره اعزام میشود بیمارستان وعجل دیگه اجازه نداده تکلیف حق آضافه کردن سربازی به سنوات بیمه از طریق امتیاز ایثار گری نباید داشته باشد .
    باتوجه باداشتن امتیاز بند ۱۴قانون کار که جز بند ۱ تا ۱نیم سال سابقه ارتقا رابهش داده . اما بیمه تامین اجتماعی اگر پول بملغ ۸ میلیون بهشان بپردازم قبول میکنه دوسال خرید اما حق اجرای بند حق ایثار گری در مناطق که میشود مشاغل سخت وزیان اور رد کرده بدلیل فوت

    ایا بنیاد ایثارگری به خانواده ایثارگرخویش هیچ کمکی نخواهد کرد
    با تشکر از لطفی که در حق همسر فوت شده اینجانب انجام دهید . که جواب بیمه رابدهم که سابقهایشان را ضایع کرده وبه ۲۴ سال سابقه رسانده باشد که برگردانم حق همسرم را

  4. سلام آیا آن چندین میلیون نفر کهنه سربازی که نه قرارداد و یا استخدام موفق نشده و شغل آزاد هستند نباید هیچ مرجع پاسخگو باشد اولاد چون جرم آنها خدمت در جبهه در لباس سپاه هنوز بعد 43 سال کارت هویت ایثارگری ندارند. استخدام نکردند کم معیشت ندارند بیمه ندارند ولی سربازان 45 روزه چون ارتش کارت ایثارگری داده از تخفیف دانشگاه و‌کسر خدمت فرزندان و استخدام در مراکز دولتی بهرمند شده آند پس کدام فرمانده ستاد مشترک یا ریاست دیوان به آنها پاسخگو نیستند بنده 24 ماه خدمت کل سرباز در جبهه کردان تخریب و ده ماه و هفده روز در سن چهارده. سالگی بسیج رفتم ولی نه شغل دارم پیک موتوری کار میکنم فرزندانم بدون سهمیه مجبور به دانشگاه آزاد بدون تخفیف آلان نیز کسر خدمت نمیدهند بیمه آزاد میدهم بسختی زندگی میکنم و یازده. ماه از ابلاغ ارائه مدارک رزمندگی به پادگان اعزامی حضرت ابوالفضل پشتیبانی در جاده شهریار تحویل دادم و یکسال پیگیری میکنم با خنده های تمسخر بهم میگن حاجی سرکاری دل خوش نکن و هر بار دنبال نامه جهت دانشگاه رفتم موفق به دریافت نشدم و حالا کسر خدمت پسرم نیاز دارم چون آقازاده نبود بفرستم با پول ملت کانادا بدون خدمت باز چون از قشر ضعیف هستم کسی پاسخگو نباید باشد حداقل کارت شناسایی هویت زحمات جبهه که میدانم نان سفره من مشکلات شنوایی و اعصاب من نخواهد شد حداقل در خانواده خودم بدانند من نیز داوطلب جانم را بدست تقدیر و شرکت در جبهه رفتم و این مشکلات و بی کفایت مسولان من و فرزندان باید تقاص پس دهیم بخدا این صحیح نیست تحقیر تا کی لطفاً پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام