آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی/ تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی/ تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

شناسنامه قانون- رئیس سازمان امور اداری و استخدامی درباره برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری گفت: سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون ملاحظه سازمان سنجش را دارد و اگر این سازمان بتواند شرایط و امکانات برگزاری آزمون استخدامی را فراهم کند، ما آماده برگزاری آن هستیم.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از ایرنا، «میثم لطیفی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حاشیه نشست پاسخگویی به تماس‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به پرسش‌های خبرنگاران درباره شرایط تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی و برگزاری آزمون استخدامی پاسخ گفت.

نظر سازمان در مورد تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

رئیس‌ سازمان امور اداری و استخدامی درباره نظر این سازمان پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه‌ها اظهار داشت: با اصل طرح مجلس در این زمینه موافق هستیم اما در جزئیات بحث‌های جدی وجود دارد.

لطیفی درباره تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی گفت: بحث‌ها و رایزنی‌های مفصلی با مجلس و نمایندگان در این زمینه انجام شده است اما ابتدا باید آمار دقیق کسانی را که به‌صورت شرکتی یا قراردادهای دیگر در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت هستند، مشخص شود که هنوز این آمار مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید نیاز واقعی دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشخص شود، گاهی شرکت‌ها حجم خاصی از خدمات را ارائه می‌کنند که این حجم می‌تواند با ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ نفر ارائه شود؛ پس باید کارسنجی، زمان‌سنجی و روش‌سنجی صورت گرفته و بر این اساس نیاز واقعی دستگاه تعیین شود.

معاون رئیس‌جمهور مرحله بعد در مسیر تبدیل وضعیت را برگزاری آزمون دانست و توضیح داد: باید آزمون برگزار شود تا از این طریق بهترین‌ها در دستگاه‌های اجرایی جذب شوند.

لطیفی توضیح داد: این آزمون‌ها یا علمی یا مهارتی هستند تا صلاحیت حرفه‌ای فرد مشخص شده و جذب بر این اساس صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تا این مقدمات حاصل نشود جذب به‌صورت عمومی و کلی، نه‌تنها به ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کمک نمی‌کند بلکه موجب هرج و مرج و بی‌نظمی در این دستگاه‌ها هم می‌شود.

وی افزود: چندین ویرایش از این طرح تاکنون تدوین شده و یکی از دغدغه‌ها بحث بار مالی طرح است اما مسأله مهم‌تر در تبدیل وضعیت، موضوع بهره‌وری است.

لطیفی متذکر شد: اگر با هزینه‌ای که پرداخت می‌شود بهره‌وری دستگاه‌ها افزایش یابد، مصداق سرمایه‌گذاری است و سازمان امور اداری و استخدامی از آن استقبال می‌کند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: استخدام صرف افراد بدون افزایش بهره‌وری و رضایت مردم هدف نیست و جایی استخدام معنا می‌یابد که عدالت را ایجاد کرده، بهره‌وری را افزایش داده و رضایت مردم را در پی داشته باشد.

لطیفی تأکید کرد: در صورت تحقق این سه هدف، استخدام مفید خواهد بود اما اگر فقط تعدادی کارمند به دستگاه‌ها اضافه شوند، هزینه دولت افزایش می‌یابد و اگر کار مردم هم به سامان نرسد و فرصت برابر هم ایجاد نشود، مصداق بی‌تدبیری است که باید از آن احتراز کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره دستگاه‌هایی که بیشترین نیاز به جذب را دارند، گفت: بیشترین جذب در حال حاضر باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و مسیر جذب در این وزارتخانه حتماً باید از دانشگاه فرهنگیان باشد؛ به این دلیل که در این دانشگاه هم آموزش لازم و هم ارزیابی مورد نظر درباره معلمان اعمال می‌شود.

لطیفی درباره امکان انتقال نیرو از دیگر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش هم توضیح داد: اگر این نیرویی شرایط لازم را داشته باشد؛ یعنی استعداد، توان و علاقه کار در آموزش و پرورش را داشته باشد، ما از انتقال وی با این ویژگی‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیروهای داوطلب و دارای توانایی لازم، به‌منظور انتقال به آموزش و پرورش ارزیابی شده و متناسب با نیاز این وزارتخانه در مشاغل آموزشی، پشتیبانی و خدماتی منتقل می‌شوند و این انتقال هم به‌صورت آنلاین و در سامانه پاکنا صورت می‌گیرد.

امکان برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی هم گفت: سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون ملاحظه سنجش را دارد و اگر سازمان سنجش بتواند شرایط و امکانات برگزاری آزمون استخدامی را فراهم کند، ما آماده برگزاری آن هستیم.

ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف

لطیفی همچنین درباره ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف خود اظهار داشت: باید زنجیره‌ای در این زمینه به وجود آید، جنس سؤالاتی که در مجموعه سامد ثبت می‌شود، نشان می‌دهد که چه سؤالاتی در ذهن مردم وجود دارد که در مرحله نخست این سؤالات باید دسته‌بندی و طبقه‌بندی شوند.

وی افزود: در مرحله بعد نیاز است که جواب عالمانه، حقوقی، دقیق و اقناع‌کننده برای مردم تهیه شود که در این زنجیره، سازمان اداری و استخدامی و مجموعه حقوقی ریاست جمهوری می‌توانند همکاری کنند؛ در مرحله بعد هم این پاسخ‌ها باید به زبان هنرمندانه‌ای از طریق رسانه‌ها به مردم منتقل شود.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این دانستن و آگاهی جز حقوق شهروندان است، گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری هم فصلی در این حوزه وجود دارد و این مهم تبیین شده است که مردم باید از حقوق و تکالیفی که دارند مطلع باشند.

لطیفی تصریح کرد: با توجه به همت و پیگیری مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، با تکمیل این زنجیره و نیازسنجی اجتماعی از طریق همین مرکز و سیستم سامد در سراسر کشور، تهیه پاسخ دقیق و عالمانه توسط مجموعه حقوقی دولت و ما و در نهایت انتقال هنرمندانه آن از طریق رسانه، می‌توانیم در زمینه آگاهی مردم گام‌های راهگشایی برداریم.

وی خاطرنشان‌ کرد: گاهی اوقات گلایه مردم که بسیاری از مواقع هم به حق است، به دلیل بی‌اطلاعی از حقوق و تکالیف قانونی آنهاست که آموزش و پرورش هم می‌تواند با دوره‌های آموزشی این نیاز به آگاهی را در برنامه‌های درسی خود لحاظ کرده و مرتفع سازد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

70 دیدگاه

  1. باپانزده سال سابقه شرکتی ودیپلم تودانشگاه مشغول خدمتم هنوز تبدیل وضعیت نشدم ولی کسایی بودن که بایک سال سابقه حتی خودشون سربازی هم نرفتن به واسطه ایثارگری پدربدون آزمون ومصاحبه رسم قطعی شدن به قول معروف که میگن گیرم پدرتوراباشدفاضل ازفضیلت اوتوراچه حاصل بعدمن که دوسال سربازی تومرز توبدترین جاسربازی کردم هنوزشرکتی هستم گناه ماچیه که پدرمان زمان جنگ سربازی نرفته مسخره ترین واژه تواین مملکت عدالته

  2. یکی نیست به این بیسواد بگه چرا برای ایثارگرا این شرط و شروط رو نذاشتید و بدون هیچ دلیل و مدرکی با چند ماه سابقه تبدیل وضعیت شدن و حق خیلی ها رو پایمال کردن و اگه منظور از عدالت این کاری هست که اینا انجام دادن باید فاتحه عدالت رو خوند. به خدا همین الان همین کار داخل ارگان ها رو بچه های شرکتی دارن انجام میدن

    1. خب دوازده سال کارش هم اشتباه بوده کسی که با پارتی بازی وارد مجموعه شده نباید جای کسی که استحقاقش رو داره بگیره

      1. برادر عزیز
        برند بررسی کنند ببینند اگر با پارتی وارد شدند اخراجشون کنند اول اینی که با پارتی اومده رو هم بررسی کنی درصد بالاشون بچه های همین ایثارگر و جانباز و…
        و دوم اینکه اون کسی که مجوز داده با پارتی وارد بشند باید یقه شو بگیرند طوری برخورد کنند که دیگه این اتفاق نیفته.
        و سوم اینکه برادر تو فکر میکنی با آزمون پارتی بازی نمیشه موقع مصاحبه همچنین پارتی بازی میشه که تو خواب هم نمی بینی.

  3. باسلام خواهشی که از نظام استخدامی دارم اینه‌که مددکارارو دریابید کسایی که خودشون از اقشار ضعیف جامعه هستند سالهاست قراردادی بدون تکلیف باحقوق ی که اسمش توافقیه ولی درباطن زوریه همینی که هست میخای باش میخای نباش. توی مراکز غیر دولتیه بهزیستی مشغول هستیم و باتمام سابقه ومهارتی که داریم هیچ ارزشو احترامی قاعل نمیشه و بدتر اینکه آزمونای استخدامی مخصوص سهمیه داران برگزارمیشه واصلا اعلام نیاز نمیکنن و مارو جذب نمیکنن و فقط نیروهای امریه یا طرحی میگیرن. تقاضا دارم رسیدگی کنید من خودم 10ساله سابقه دارم.الانم تو مرکز مثبت زندگی کارمیکنم با ترفند حقوق وزارت کاری مارو‌نگه داشتن ولی از حقوق قانون کار خبری نیست و این اداستان ادامه دارد لطفا ما مددکارا رو‌دریابید. هر6ماهم که از ما بازدید منزل میخان تو تابستونشو زمستونش بدون ماشین و ایابوذهاب . درحق ما ظلم میشه. مددکار بایستی تامین باشه تا بتونه بدون دغدغه وبه سهولت به مددجوها رسیدگی کنه. مددکار # حقوحقوق قانونی✌️

  4. شماها که میگید باید آزمون باشه که افراد با لیاقت جذب بشه .پس چرا افرادی که پدرشون جانبازه ،بدون آزمون استخدام رسمی میشن.

    1. سلام اونها با بقیه فرق دارن اونها ایرانی هستن من و شما اول باید مشخص بشه کشورمون کجاست دینمون چیه مذهب چی و بعد از ۱۰ سال کار کردن تازه ببینن به درد میخوریم یا نه بعد آزمون بدیم بعد هم که دیگه عمرمون تموم شده و خلاص

  5. سلام آمار مشخص و واضح است تو هر اداره باید لیست هر ارگانی که به نیروهای قراردادی و شرکتی حقوق میگیره رو بخواهید تا دست پیمانکاران کوتاه و عدالت برقرار شود

    1. باسلام واحترام.
      واقعا این چه عدالت اجتماعی است که در تبدیل وضعیت کارکنان شرکت ها اتفاق داره میفته و تصمیم گیری داره میشه بخدا عین بی انصافی و بی عدالتی رو آدم بخواد ببینه در همین تبدیل وضعیت ها باید ببینه کجای این قانون شایسته سالاری دیده شده که فرزندان ایثارگر، جانباز بدون آزمون و حتی مصاحبه تبدیل وضعیت بشوند با توجه به ارادتی که تمام خانواده شهدا، ایثارگر و…. دارم اونوقت طرفی که بالای 10 تا 20 سال در همان شرکت دارد کار می کند سابقه ش هم از اینا گاها بیشتر است تبدیل وضعیت نشود این کجاش شایسته سالاری و لیاقت توش دیده شده است، بخدا پرسنل بی انگیزه که می شوند هیچ باعث میشید 4 نفر هم کار می‌کند دیگه کار نکند .
      یا خود من الان بعداز 12 سال کار کردن در قسمتی که جای چند نفر کار می‌کردم آزمون داخلی گذاشتند قبول شدیم و مصاحبه هم امتیاز لازم آوردیم بدلیل کمبود سهمیه جذب نشدیم من میخوام اینو بدونم آزمون معمولا برای کسانی هست که هنوز وارد مجموعه ها نشدند تا ارزیابی بشود بله اینجا ارزشیابی و شایسته سالاری معنی داره نکه یک نفر چندین سال در پستی قرار گرفته و کار کرده و در مدیریت امور محوله موفق بوده چجوری باید ثابت کنه که کار بلد و توانمند است.
      به خدا اینکار درست نیست قبلا بخشنامه بود افرادی که پست خالی دارند ومدرک با پست مرتبط باشد برای مدرک لیسانس با چهار سال و برای مدرک فوق دیپلم با 5 سال سابقه تبدیل وضعیت می شد با روی کار آمدن دولت تدبیر ناامیدی این بخشنامه لغو شد اینجا هم ما از رفقایی که تبدیل وضعیت شدند که دوسه ماه فاصله داشتیم جذب نشدم.

  6. سلام
    چرا ازمون ؟
    ما همه سابقه داریم من به عنوان یه نیروی شرکتی که ۸ سال از عمر خودم با جان دل در این راه صرف کردم بدون حقوق ،داخل برف ،باران ،سرما،راه دور ،فقط برای آموزش به قشر بی سواد .و خدمت به مملکت عزیزمان الان این جواب دستمزد ماست ،که اینقدر با روح روان ما دارن بازی می‌کنند. کسی که توانسته این چند سال خدمت کنه پس میتونه از این به بعد هم خدمت کنه .
    نه خون ما رنگین تر از بقیه هست ،نه خون بقیه از ما رنگین تر هست .پس ما رو همچون دوستان استخدام کنید ..
    با تشکر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام