آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

تصویب مجموعه احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

تصویب مجموعه احکام ایثارگران در قانون برنامه هفتم توسعه

شناسنامه قانون- نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه با ارتقاء وضعیت درمانی و خدمات اجتماعی و همچنین پشتیبانی‌های مالیاتی خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران موافقت کردند.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه، ۳۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با جزء (۱) ماده ۳۱ بند (ج) این لایحه موافقت کردند.

مالک شریعتی نیاسر در مخالفت با جزء (۱) ماده مذکور گفت: روز گذشته در برخی از گروه‌های مربوط به ایثارگران و خانواده معزز شهدا فهرست جعلی و ساختگی منتشر شده است، بعضی از همکاران از جمله بنده و آقایان امیرآبادی و نوروزی و … که اینها مخالف خانواده شهدا و ایثارگران هستند، واقعا این ظلم به همکاران ما است و ظلم به خانواده شهدا است. مگر می‌شود فراکسیون‌های خانواده شهدا و ایثارگران مخالف این عزیزان عمل کنند. مجلس در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی بیشترین مصوبات را در رابطه با خانواده شهدا و ایثارگران داشته است. ما مواد برنامه ششم را تنفیذ کردیم. اینها باید در روز قیامت پاسخگوی خانواده شهدا باشند.

وی ادامه داد: متنی که در اینجا آمده است کج‌تابی دارد. نیت متن درست است اما باید متن اصلاح شود، در جزء (۸) ماده واحده ترمیم قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است که معافیت بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد ۳۷ و ۵۶ قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران از شمول سقف مستثنی شده است و این درست است اما این متن برعکس نوشته شده است.

محمد وحیدی در موافقت با این جزء بیان کرد: در جلساتی که در فراکسیون ایثارگران داشتیم این موضوع در آنجا مطرح شده است چون جانبازان عزیز و ایثارگران بر اساس ماده ۳۶ معافیت دارند. موضوع اساسی این است که این قانون جامع براساس این بوده که این بازنشستگی سهم شان در سقف بالاتر می‌رود یا اگر معافیت مالیاتی وجود دارد عملاً از سقف پرداختی در خالص پردختی پایان خدمت افزایش پیدا می‌کند عملاً این معافیت شامل آن ایثارگران عزیز شود.

بر اساس جزء (۱) ماده ۳۱ بند (ج) این لایحه؛ حکم مربوط به سقف خالص پرداختی حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان شامل معافیت بیمه بازنشستگی و معافیت مالیاتی موضوع مواد ۳۷ و ۵۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شامل ایثارگران نمی‌شود.

در ادامه نمایندگان با جزء (۲) ماده ۳۱ بند (ج) این لایحه نیز با ۱۵۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند.

مجید نصیرائی در مخالفت با جزء (۲) بند (ج) ماده مذکور عنوان کرد: مخالفت من با این بند به دو جهت است، البته با اصل حکم مخالفتی ندارم بلکه مسئله به کارگیری عبارت ۵۰ درصد است چرا که اگر فردی مثلاً ۴۹ درصد جانباز باشد، همچنین به این خدمات بهداشتی و درمانی نیاز داشته باشد با این وجود مشمول چنین خدماتی نمی‌شود.

همچنین عباس گودرزی در موافقت با این جزء بیان کرد: آنچه در این حکم به عنوان امتیاز برای ایثارگران در نظر گرفته شده برای والده و همسران شهدا نیز محسوب می‌شود که مسئله بسیار مهمی است. در حالی که رئیس مجلس به تازگی فرمودند که یک لایحه جامع برای ایثارگران در نظر گرفته شود اما من نگران هستم که به دلیل پرداختن به این جزئیات از آن لایحه جامع غافل شویم لذا خواهشمندم در قوانین ایثارگری بازنگری مجدد شود.

بر اساس جزء (۲) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه؛ کلیه امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو، تجهیزات پزشکی و آمبولانس که مورد نیاز جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر مصرح در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌باشد، در قوانین مرتبط به همسران و والدین شهدا تسری پیدا می‌نماید.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان با جزء (۳) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه با ۱۴۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع موافقت کردند.

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با جزء (۳) بند (ج) ماده مذکور گفت: این متن به لحاظ قانون‌نویسی و شکل اشکال جدی دارد.

مجتبی یوسفی در موافقت با جزء مذکور افزود: در لایحه پیشنهادی به دلیل اینکه بنا بود در کمیسیون تلفیق بحث احکام مربوط به خانواده معزز شهدا و ایثارگران و جانبازان اشاره نشده است، با همفکری که در کمیسیون تلفیق و همراهی دولت صورت گرفت مجددا ماده ۸۶ تا ۹۱ برنامه ششم در تلفیق پیشنهاد شد و همه احکام مرتبط به خانواده معظم شهدا و ایثارگران تنفیذ شد. یعنی هم اعضای کمیسیون و هم دولت این احکام را تنفیذ کردند.

بر اساس جزء (۳) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه؛ در ابتدا و انتهای بند (ذ) ماده ۸۸ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران بعد از کلمه «فرزند» کلمه «همسران» اضافه می‌شود.

در ادامه با نمایندگان با جزء (۴) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه با ۱۵۶ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع موافقت کردند.

بر اساس جزء (۴) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه؛ مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای امنیت تسری می‌یابد.

در ادامه نمایندگان با جزء (۵) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه با ۱۴۸ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع موافقت کردند.

بر اساس جزء (۵) بند (ج) ماده ۳۱ این لایحه؛ متن زیر جایگزین بند (ذ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه می‌گردد.

ذ- رزمندگان به ازای هر ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول ۸ درصد معافیت از پرداخت مالیات موضوع ماده ۵۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌شوند.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

10 دیدگاه

  1. سلام.جانباز ۱۰درصد هستم.۲۰ماه حضوردرجبهه.شغلی ندارم.۲وسال نیم درنوبت حقوق ازبنیاد می‌باشم.مراحله قانونی راانجام دادم.اماتاکنون هیچگونه اقدامی ازطرف بنیاد شهید صورت نگرفته.دولت مردان به فکر جامعه ایثارگران باشید.خدارافراموش نکنید.حمید فردی.

  2. سلام اینهمه بزن بند کردین چرا هیچ قانوینی برای رزمندگان بعد از قعطنامه نشد وهیچ وامی ومزایایی بهما تعلق نگرفت

  3. چرا در قانون .امور استخدامی وبازنشستگی برادرو خواهر شهید را لحاظ نمیکنن . لطفا برادر وخواهر شهید هم توجه کنید .

  4. یک بارم به فرزندان رزمندگانی که زیر ۶ ماه جبهه بودن یه خدماتی بدید حداقل توی آزمونا مثل بقیه رزمنده ها یه امتیاز حداقلی بدید تبعیض بین رزمندگان رو رفع کنید.

  5. بدون تردید قانون خدمات رسانی به ایثارگران باید از نو نوشته شده ؛ قائم به قوانین خود بوده و با هیچ قانون دیگری ترکیب نشده ؛ الزام آور بوده و شامل همه‌ی عزیزان از شهدا تا رزمندگان با هر مدت حضور در جبهه شده قطعی و قابل تفسیر نباشد. انصافاً بعد از چهل سال چرا نباید همان مصوبات قبلی هم اجرایی نشده باشد؛ مسئله تامین اعتبار راهکاری برای سنگ اندازی ؛ فرافکنی و عدم اجرای قوانین شده حتی با داشتن احکام قطعی دیوان عدالت خب این یعنی چه ؟ بازبینی و اصلاح قوانین ایثارگران گریز ناپذیر است و همت مسئولین را می‌طلبد.

  6. شما را بخدا توی این مجلس این همه قانون.ماده.برای ما ایثارگران پیاده نکنید .من کاری به .چندتا ریس جمهوری پیشین ندارم همین آقای رییسی .همین مجلس لگن برای خانواده شهدا ایثارگران چه کاری انجام دادن
    وام مسکن که تمام کارمندان حتی ریس بانک.پارک بان ها گرفتن با بخشش از این عزیزان .وام ازدواج هم که رمان ما نبوده.پسر دختر تمام مردم این کشور سر کار رفتن .منتی نیست .موی همه مردم ایران بداند دولت مجلس کاری اضافی برای ماها انجام ندادن فقط .مردم فکر میکند ما تمام ایران خوردیم مه چنین نیست

  7. سلام چرا به ایثارگران هیچگونه وامی نمی‌دهند همیشه هم می‌گویند که قرار هست که تصویب بشود به جانبازان دادند وام را ممنون از پیگیری شما عزیزان

  8. چرا اعطای سنوات ده سال ارفاقی برای بازنشستگی تصویب نشد؟ حالا موکول شده به قانون بعدی !!!البته بماند که اداره ما با همان اعطای ۸سال سنوات برای بازنشستگی هم موافقت نمی کند و می گوید پولش را خودتان باید بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام